کد خبر 1581324
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

به گزارش مشرق، محسن مهدیان مطلبی را با عنوان دروغ ۶۰ درصدی در کانال خود در ایتا منتشر کرد و نوشت:

ضدانقلاب بعد از حماسه جمعه در تقلاست و می گوید:"اینکه ۴۱ درصد شرکت کردند، پس ۵۹ درصد مقابل نظام اند." این ادعای مشحون از بلاهت نیاز به توضیح ندارد. اما چون برخی در داخل دانسته یا نادانسته آنرا تکرار می کنند مختصری توضیح می دهیم.

یکم. با چی مقایسه می کنید؟

معیار مقایسه نرخ مشارکت با متوسط مشارکت است؛ نه عدد ۱۰۰. متوسط نرخ مشارکت در مجلس طی یازده دوره گذشته۵۷ درصد است. جهت اطلاع متوسط نرخ مشارکت در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد و در آمریکا زیر ۵۰ درصد است.

تفاوت نرخ مشارکت در انتخابات ها نیز به شرایط سیاسی اجتماعی وقت مرتبط است و اساسا از عدم مشارکت هیچ وقت درصد مخالفان نظام در نمی آید.

خاطرتان هست نرخ مشارکت رفراندوم اول انقلاب چقدر بود؟ ۹۶ درصد. اما چند ماه بعد مشارکت در انتخابات مجلس به ۵۲ درصد رسید. این یعنی مردم چند ماهه از انقلاب برگشتند؟ مضحک نیست؟

سال ۷۶ مشارکت ریاست جمهوری ۸۰ درصد بود. چند ماه بعد مشارکت مجلس به ۶۷ درصد رسید. باید چی می گفتیم؟

دوم. هرکس رای نداد ضدانقلاب است؟

و اما کسانی که رای نمی دهند چند دسته اند:

  • الف. بخشی به هر دلیل ناتوان از حضورند.
  • ب. بخشی آرای معترض امااصلاح گرند. آرائی که نظام را قبول دارند اما به خطا معتقدند قهر بیشتر از رای جواب می دهد.

تا اینجا این دودسته که مخالف نظام نیستند. هستند؟

  • ج. دسته سوم آرای هیجانی اند. آرائی که سرشان به کار خودشان است و عمدتا در شرایط دوقطبی ترغیب به رای می شوند. تخمین این افراد چقدر است؟

یک مثال برای اینکه متوجه شویم از چه جماعتی حرف می زنیم:

بالاترین نرخ مشارکت در سال ۸۸ و برای انتخابات دوقطبی احمدی نژاد- موسوی است؛ با نرخ مشارکت ۸۵ درصد. فاصله این عدد با نرخ ۶۶ درصدی متوسط مشارکت ریاست جمهوری، سهم آرائی است که در شرایط دوقطبی زنده می شوند؛ ۲۲ درصد.

آرائی که در شرایط هیجانی زنده می شود ضدانقلاب است؟

  • د. دسته دیگر آرای مردد است که ممکن است با آرای هیجانی در دوقطبی ها هم پوشانی داشته باشد و به هر دلیل به جمع بندی نمی رسد که در انتخابات شرکت کند. این آرا در انتخابات اخیر حدود ۲۱ درصد است. این عدد از کجا آمده است؟

نزدیک ترین پیش بینی مشارکت به واقعیت، مربوط به نظرسنجی ایسپا است. ایسپا مشارکت را ۴۱ درصد پیش بینی کرد.

حالا؛ همین نظرسنجی نرخ مرددین را ۲۹ درصد برآورد کرد. این نرخ را نظرسنجی صداووسیما ۲۸ درصد اعلام کرده بود.

آیا مردد یعنی ضدانقلاب؟ چنین ادعایی از سر حماقت نیست؟

  • ه. بله. بخشی از آرا نیز البته برای مخالفان نظام است که با دسته بندی بالا وزن شان روشن است که در اقلیت است.

سوم. و اما چرا رای غائب؟

آرای معترض و مردد چطور شکل گرفته است؟

اینجاست که باید به جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن طی ماه های گذشته اشاره کرد. هم جنگ اقتصادی و هم جنگ رسانه ای. با جنگ اقتصادی تلاش کردند روز به روز سفره مردم کوچکتر شود. چه کسی است که نداند تورم امروز رابطه مستقیم با تحریم نفتی دارد؟

با جنگ رسانه ای نیز تمام تلاش خود را برای تبلیغ انسداد سیاسی در ایران بکار بستند. اینکه کشور را سیاهی و فلاکت و فساد گرفته است و طبیعتا هیچ امیدی به آینده نیست.

این ماجرا وقتی جالبتر می شود که توجه کنیم همین رسانه ها نرخ مشارکت در انتخابات را زیر ۲۰ درصد تخمین می زدند تا جائی که رسانه معتبر گاردین باور کرد و نرخ مشارکت را حداکثر ۲۷ درصد پیشبینی کرد.

و اما لازم است در کنار این جنگ ترکیبی به عنوان مسبب اصلی به دو دلیل داخلی نیز اشاره کرد.

اول اینکه خدمات دولت و مجلس با همه تلاش هائی که داشتند هنوز به صورت محسوس سر زندگی مردم احساس نشده است و این سوال مطرح می شود که رای های قبلی ما چه اثری داشت که اینبار مجدد رای دهیم.

و اما دلیل دوم اینست که برخی بداخلاقی ها در رقابت های ایام انتخابات باعث شد که اساسا مردم از هردو گروه تنفر پیدا کنند. تهمت زدن ها و بی آبرو کردن ها و دروغ گفتن ها و مجادلات پیاپی بسیار مشارکت سوز است.

با این توضیح علیرغم اینکه حتی کاهش یک رای برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد اما باید توجه داشت که با این شرایط، آرای ۴۱ درصدی آرای غیرتمند و پرقدرت محسوب می شود و دژ مستحکم انقلاب اسلامی را شکل می دهند و می تواند در آینده موتور محرکه و شتابدهنده رشد مشارکت در کشور باشند.

خلاصه اگر ترکیب غائبین روشن شود، حماسه ۲۵ میلیونی نیز به روشنائی خورشید خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    46 23
    البته این هایی هم که ری دادند همه انقلابی نبودند
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 0
      با میزان مشارکت اعلام شده ۶۰ درصد واجدین شرایط رای ندادند
    • قریشی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      4 3
      عدد افراد واجد شرایط شامل ایرانی های خارج کشور هم میشود در حالیکه این افراد نمی توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند پس با در نظر گرفتن این مقدار عددی افراد خارج نشین درصد مشارکت این دوره بالاتر از 41 درصد اعلام شده می باشد . به کوری همه دشمنان نظام و رهبر و انقلاب
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      6 2
      واقعا خیلی مسخره است رای ندادن را مخالفت با نظام بدانیم خودم خیلیا را می شناسند اصلا اینطور نیستند ضمنا خیلیا را هم می شناسم باطله دادن چون کسی را نمی شناسند می گفتند نمی خواهیم مشمول الذمه بشویم !
    • باغبان پیر FR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      4 2
      در سایت ها و جراید در باره حضور مردو پای صندوق امسال نوشته شده است ۲۵میلیون نفر رای دادند و ۳۶میلیون رای ندادند و با آمارگیری مینویسند ۴۰ درصد رای دادند و ۶۰% رای ندادند در این نگاه چه مسائلی در نظر گرفته نمیشود ؟ اول : طی یک سال گذشته تمام بد خواهان و دشمنان ایران مستقل و با قدرت تمام حیله ها و ابزار خود (تهدید, تحریم, تلویزیون های وابسته به دولت های خارجی, رسانه ها , ...) وارد میدان شدند تا مردم را نا امید و دل سرد از انتخابات کنند دوم : طبق گفته ها حدود ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند که در انتخابات نمیتوانند شرکت کنند . اگر فرض کنیم که از این ۸ یا ۱۰ میلیون نفر حدود ۳ میلیون نفر یا کمی بیشتر واجد حق رای میباشند. بنا بر این باید این ۳میلیون از ۶۱ میلیوننفر واجد حق رای داخل کشور کم شود بنا بر این واجدی حق رای در داخل حدو ۵۸میلیون نفر میشوند سوم : طبق تجربه و رای گیری های مجلس سنوات قبلی همواره حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد علاقه ا ی به دلایل مختلف به رای دادن نشان نمیدهند . اگر یک حداقل ۲۰% از واجدین حق رای داخل کشور بگیریم چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر میشود اگر ۱۱ میلیون از ۵۸میلیون نفر را کم کنیم میشود حدود ۴۷ میلون نفر رای دهنده حقیقی و واقعیی با توجه به این سه مورد, امسال حدود ۲۵ میلیون نفر از ۴۷ میلون نفر رای داده اند یعنی ۲۵ میلیون نفر رای داده اند و ۲۲ میلیون نفر رای نداده اند اگر اماری حساب کنیم یعنی ۵۳% از رای دهندگان واقعی رای داده اند و ۴۷% از رای دهنده گان واقعی رای نداده اند شما چه فکر میکنید؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 7
      چرا مغلطه به پا می کنید کدام وضعیت فاجعه بار اقتصادی؟؟؟ افرادی رو می بینم که به وضع موجود معترض هستند که در روستا بودند پدر ومادرشان زیر صفر وسطح تحصیلات هم صفر ،طرف درس خونده شده دکتر یا مهندس ،الحق والانصاف پول هم خوب در میاره ولی از روی تب حسادت و زیاده خواهی بی دلیل از وضع اقتصادی ناله می کند .چرا؟ وکس دیگری را می بینم از کار کردن خود ناراحت است .باید همه کار کنند قرار نیست کس دیگری خرج زندگی تورا بدهد .افغانی ها الان باسخت کار کردن در ایران هارون وقارون شده اند .با لذت جویی دائم و خوشگذرانی که نمی شه زندگی کرد . حتی پولدارها که حسرت خور دیگران هستند با آن همه دارایی هرروز دنبال کسب روزی هستند .پاتو بندازی روپات که یکی بهت پول بده واست پول نمی شه .
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      10 4
      ما رای دادیم ورای ما مبارکمون ،خیرشو ببینیم .کسانی هم که رای ندادند حقشون زایل شده به دیگران چیزی نشد
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      4 3
      من وضعیت اقتصادی را اسف بار نمی بینم .مقصر گرانی هم بی انصافی تک تک افراد هستند .من خودم شخصا دوبار یا سه بار به یک مغازه مراجعه کنم دفعه ی سوم فروشنده با بی انصافی قیمت کالارا بالاتر اعلام می کند .چند روز پیش حوله خریدم فروشنده خوش زبان وچهره ی متشخص حوله ی ۷۵۰هزارتومنی را یک میلیون وسیصد هزار تومن به من فروخت .من به فروشنده اعتماد کردم ولی اتفاقی قیمت حوله را که استعلام گرفتم ازفرط ناراحتی گریه کردم چرا به همدیگه خیانت می کنید .این دیگه تقصیر از مسئول ویا مجلس نیست .قصور از فرهنگ دنیا طلبی و خوشگذرانی ویک شبه به پول کلان رسیدن است .متاسفم
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      چهل و پنج سال است که دشمنان قسم خورده خارجی ایران و منافقین و خائنین داخلی یکی یکی جلو انقلاب اسلامی ایران و جلو دیده جهانیان با دشمن اشکار علیه جمهوری اسلامی ایران به خواست پروردگار متعال حذف شده اند و این نشانگر و بیانگر این مهم است یدالله فوق ایدیهم دست خدا بالای همه ی دست هاست به این سوالات جواب دهید که ملکه انگلیس کجاست ملک فهد کجاست ملک عبدالله کجاست محمد رضا پهلوی کجاست صدام حسین کجاست رونالد ریگان کجاست اریل شارون کجاست بنی صدر کجاست منتظری کجاست رجوی کجاست عبدالمالک ریگی کجاست نیما زم کجاست ..... و و و و و و این جانوران همگی درصدد از بین بردن ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران بودند الان کجایند و انقلاب اسلامی ایران قدرتمند و برومند به راه با شکوه خود ادامه میدهد چون شهدا با اهدا خون خود در راه پروردگار تضمین بقا جمهوری اسلامی ایران هستند همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند بکشید مارا ملت ما بیدار تر خواهد شد.
  • محمد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    34 8
    به والله انتخابات مجلس رای ندادم چون معترض وضع اقتصادی فاجه بار و این مسئولین بی کفایت هستم ۹۰ درصد این جماعت باید از مسیولیت های نظام برا همیشه کنار برن و فکرهای جدید جایگزین بشه تا وقتی هم وضع همین باشه رای نمیدم جماعت متوهم برانداز هم خیال برتون نداره که امثال ما همراه شماییم نه
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 5
      90 درصد؟!!! ببین دشمن در فضای مجازی با روان و مغز بعضی ها چه کارهایی که نمیکنه! حتی قدرت محاسبه عقلی رو هم از دست جناب!
    • محمدایوب IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      بابا خودشو ناراحت نکن میگن آدمهایی که رای دادن به خودت نگیر
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 5
      این که رای ندادی کارخوبی نکردی ،وقتی تومسئولیت پذیر نیستی رای انتخابت رو به دیگران می سپاری پس توقع مسئولیت پذیری از دیگران نداشته باش .همه در قبال این مملکت مسئول هستیم .حرف از اقتصاد نزن واقع گرایانه به گذشته ی اقتصادی ومالی خودت نگاه کن دودوتا چهارتا کن .وهمه تقصیرات متوجه مسئولین نیست تک تک افراد جامعه مقصر وضع اقتصادی هستند وهیچ توجیهی برای کم کاری اقتصادی نیست .متاسفانه پسر پانزده شانزده ساله با تلقینات برخی توقع ماشین شاستی بلند داره وظیفه مجلس قانون گزاری است نه خرید ماشین شاسی بلند برای تک تک افراد ،درحال کنونی اگر انصاف داشته باشی گرانی هست ولی سفره مردم کوچک نیست .الحمدالله خدا روزی رسان است .خواهش می کنم خلط نکنید همه چیز رو ،قیاس مع الفارق نکنید .هرکس درهرجایی ازقانون تمکین کند وبه وظیفه خود عمل کند مملکت بهشت می شود .
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 5
      چه این حکومت وچه حکومت دیگری قرار نیست از آسمان سکه ببارد وقرارنیست حکومت در جیب من وتو پول بگذارد .توقعات بی جا نداشته باشید .از هرکس به اندازه ی مسئولیتش متوقع باشید قرلرنیست مسئولین معجزه ی قرن کنند
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 3
      مشکل تو مشکل اقتصاد نیست .مشکل تو زور گویی وفرافکنی بی منطق است .تک تک افراد در این جامعه سهیم هستند لطف کن در اندازه ی خودت نظر بده .همین فکرهای جدید سکولاریستی برخی افراد تازه به دروان رسیده موجب تنش های اقتصادی درجامعه ما شد .
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    6 1
    خوب انتخابات تموم شد
  • رضا IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    11 22
    عالی ،ممنون ازتحلیل آقای مهدیان
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    15 36
    بسیج ۲۵ میلیونی ، مشت محکمی ست به دهان سرمایه های صهیونیستی و اربابانشان
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    16 2
    بفکر چاره و حفظ آبروی نظام باشید
  • فرزاد US ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    36 35
    به سه دلیل حرفتون غلطه 1- جمعیت از ابتدای انقلاب تا الان دوبرابر شده پس نمیشه میانگین مشارکت رو با اون دوره مقایسه کرد 2- کشورهای اروپایی و امریک سیاست مشخصی دارن و هیچوقت با حضور یا عدم حضور مردم شرایط اقتصادی و رفاه اون کشورا تحت تاثیر "زیاد" قرار نمیگیره. مثلا آمریکا سالهاست تورم بالای شش درصد رو به خودش ندیده. 3-رای هیجانی 88 تا 92 بخاطر اعتقاد به حل شدن مشکلات از طریق انتخابات بود. الان همچین بستری میبینید؟
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 1
      تحلیل شما هم درست نیست اولا در مساله جمعیت اول انقلاب که فرمودید درصد مشارکت مقایسه شده نه تعداد نفرات دوما منظور نگرش ولی مردم به انتخاباتها را از منظر انسانی مد نظر دارد لذا مقایسه کشورها را حتی با توجه به ثبات اقتصادی مطرح میکند و میگوید با وجود مشکلات اقتصادی که طبعا نارضایتی ناشی از آن باید نرخ به مراتب پایینتری را در مشارکت سبب شود در ایران به نسبت آنها چنین نیست(به نسبت) و سوما آن شرایط بیشتر به تبلیغات و بازی‌های جناح‌ها برمیگشت
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      17 5
      آقا داره با درصد صحبت میکنه نه با تعداد! با درصد، نه با تعداد!
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      21 3
      جناب مهندس؛ وقتی می گویند درصد مشارکت یعنی نسبت رای دهند با تعداد جمعیت واجد شرایط رای دادن محاسبه شد الباقی سخنانت بماند
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      15 3
      منم به یک دلیل می گم حرفات غلطه چون هنوز معنی میانگین و درصد رو نفهمیدی
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 1
      اون رای بخاطر تبلیغات من و تو و بی بی سی و صدای آمریکا که تبلیغ روحانی و اصلاحات رو می کردند، بود. وگرنه بعد از اومدن ترامپ و خروج برجام دستور کار رسانه های غربی شد براندازی و همین جور برانداز تکثیر شد. بخش بزرگی از جمعیت شهر های بزرگ مخصوصا تهران عقلشون دست رسانه های ماهواره ایه.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    34 10
    حالا خوبه ۴۱درصد شرکت کردن شصت درصد شرکت میکردن دیگه از فرط خوشحالی تو میادین شهر کیک وشیرینی پخش می کردین
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    19 4
    بله درسته ولی این ۴۰درصد ک رای دادن هم انقلابی شاید نباشن
  • RO ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    28 6
    حاجی بقول پروفسور احمدینژاد آب رو بریز همونجا که سوخته!😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
  • اکبر DE ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    11 27
    مشارکت مردم بالا بوده و همه اینو میدونن. معاندین هم خودشون رو زدن به خواب ، کسی که خودش رو به خواب زده حتی با این استدلال ها هم بیدار نمیشه .
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    11 16
    به هرحال شرکت بیش از ۲۵میلیون نفر در انتخابات یک پایگاه محکم مردمی است وچرت وپرت گفتن اپوزیسیون ازسوزش است بروند یخ بخورند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    13 4
    جنابعالی اعداد دروغ نمیگن.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    5 6
    مردم‌ پای صندوق آمده‌اند به کاندیداهای مورد نظرشون رأی دادند هرکه هرچه نمی خوا بگه
  • پدرام IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    23 5
    چرا واقعیت رو قبول نمیکنید؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    14 5
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    4 2
    اون بخش که گفته تهمت ها و دعواهای دو جناح مشارکت سوز است کاملا درسته دیگه مردم خسته شدند دیگه لوس شده است دورش تمام شد ولی اینا هنوز تو زمان گیر کردند
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    11 2
    بخش جنگ ترکیبی است ولی تلاش کردند با جنگ اقتصادی سفره مردم کوچک کنند معنیش اینه ما کاری نکردیم ، پس شما اینجا چکاره اید ؟ دشمن گفته بعد ۶ سال نزدیک انتخابات اینترنت گرون کنید ؟ یا دشمن به معاون وزارت صمت گفته یکماه مونده بگو قیمت خودرو آزاد میشود و کل بازار بهم ریخت ؟ حتما سوئیچ دلار هم دسته دشمنه و جالبه مواقعی که نباید بالا بره بیخود بالا میره ( دست عده ای همین داخل است که با اونور ارتباط دارند ) شایدم دشمن گفته این اخرا مجلس بشینه ۴ ۵ تا مالیات تصویب کنه ؟ یا فیلتر شکن جرم بدونه ؟
  • US ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    27 6
    نظرتان درباره رای ۲۸ درصدی کرج چیست ؟ یا ۳۰ درصدی تهران ؟ یا آرای زیاد باطله در این دوره
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 2
      تهران 24 درصد بود . البرز 30 درصد.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 1
      رای تهران و کرج از دور قبلی بهتر شده کرج دور قبل 26 و تهران 24 بود
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    5 13
    مبارک باشد این انتخابات به کوری چشم دشمنان وبدخواهان ،قطار جمهوری اسلامی ایران با آرامش خاطر در ریل پیشرفت جلو خواهد رفت .هرکس از آن پیاده شد به قعر کثافات افتاد با دروغ وفتنه وآخرش جهنم است .
  • ایرانی IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    19 9
    در ایران سه دسته آمد که رای می‌دهند دسته اول دسته ای هستند که یکی از افراد خانواده در سیستم هستند که حدود چهار میلیون نفر است دسته دیگر کسانی هستند که رأی دادن رو واجب میدانند آنها حدود دو میلیون میشوند و دسته سوم که خودشان چند گروهند یکم معنی رای ندادن رو نمی‌دانند. دوم ترسو هستند سوم نگران فردای خود وفرزندان خود هستند که گیر نکنند
    • ح IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 0
      اونايي كه رأي ندادند نمي دانند رأي دادند چيست. براي اين افراد حكومت رضاخاني لازم است اون موقع مي فهمند رأي دادن براي اصلاح امور است و رأي ندادن يعني كنار كشيدن از دخالت در اصلاح. تو رأي ندي اوني كه با پول رأي جمع مي كنه وارد مجلس مي شه و سيلي اش رو هم همه مي خورن. تف سر بالا نبايد انداخت هزاران سال در اين كشور مردم حق نظر دادن نداشتند 45 است حق نظر دادن پيدا كردن. حكومت التماس و خواهش مي كنه كه بايد رأي بده و انتخاب كن كي در حكومت باشه اين ناز مي كنه ! كاهش مشاركت يعني ورود افراد بي خاصيت به مجلس و جري دشمن دشمنان در تحريم بيشتر و اقدامات ترورسي و تهديد نظامي كشور. انتهاي رأي ندادن و تفكرات براندازي وضعيت سوريه است كه مردمش در توهمات القائي غرب و تروريست ها به جاي آزادي مرگ، ويراني آورگي و خريد و فروش زنانشان به به دست آوردند
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 3
      احسنت دقیقاً همینه
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      چهار میلیون چیه ... کی به کیه! بگو 400 هزار نفر
    • ایرانی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      آفرون! نِ! آفرون! پرفسور اینهمه دانش آماری رو کجای مغزت ذخیره کردی؟ الانه که دانشمندان علم آمار و تحلیل داده ها یکی پس از دیگری خودکشی کنن🤣 چقدر هم اعتماد به نفس داری! اعداد هم که کاملاً رُند! بلا خودت تنهایی آمار گرفتی یا اینترآشغال هم کمکت کرد؟ البته تا زمانیکه مُشتی کودن تر از خودت برای همچین مزخرفاتی احسنت نثارت میکنن بایدم توهم بزنی که لابد حرف حساب زدی! فقط اگه وقت کردی به این فکر کن که اگه قرار بود مبنای تصمیم سازی و تصمیم گیری در دنیا براساس آمارهای شکمی امثال تو بود چه وضعی پیش میومد؟!!
    • آرش IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      1 0
      معنی رای ندادن رو نمیدونن؟🤔🤔🤔 راست میگی فقط سلطنت طلبها و متوهم ها معنی رای ندادن رو میدونن! وگرنه هر انسان آزاده ای که تو یک جامعه زندگی میکنه رای دادن رو هم ضرورت زندگی اجتماعی و هم حق خودش برای دخالت در کَمّ و کیف زندگی اجتماعی میدونه، آخرین دست آورد کنش سیاسی بشر در انتخابات تجلی پیدا کرده و با وجود اشکالاتی که داره فعلاً هیچ جایگزین بهتری نداره و مایه تاسف است که آدمهای عقب افتاده و بیسوادی مثل تو که کمترین فهمی از ساختارها و نهادهای مدنی ندارید با نشستن پای تبلیغات مُشتی مریض روانی مزدور و وطن فروش و باور احمقانه ترین تحلیهای ممکن تصور دانشمندی بهتون دست داده و از آنجا که حتی شعور طرح درست نظر خودتونو ندارید کل دانش و تجربه چندصدساله بشر در حوزه مدنیت رو زیر سوال میبرید.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    12 11
    دراین انتخابات مخلصین الک شده مشارکت داشتند
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    4 1
    دقیقا
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    5 9
    نیازی به توضیح نیست همین محاسبات غلط اپوزیسیون ضد انقلاب نشان از حماقت آنهاست که با تلقین غلط به دنبال رویای دست نیافتنی هستند .بازور ودروغ وکلک وفتنه وشایعه وهجمه های سنگین وخرج دلارهای سنگین توقع مشارکت ۱۱درصدی داشتند پس از این همه تحمل بار سنگین دروغ وفتنه وهجمه علیه انتخابات برایشان سخت است که حضور بیست وپنج میلیون را هضم کنند فعلا درحال پردازش اطلاعات دروغ خود هستند خیلی باورشون نکنید
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 1
    ای بابا ،یه روزی یه جا قرار بود هیئت امنا مدیر انتخاب کنند من هم جزء نامزدهای انتخاباتی درون سازمانی بودم وانتخاب نشدم ددم ننم نداره .اون لحظه خیلی ناراحت شدم .ولی همین انتخاب نشدنم موجب پیشرفتم شد .گاهی اوقات باید دل به دریا زد .کار را درست انجام داد.حالا یک عده انتخاب نشدند زمین وزمان رو به هم می دوزند هی دنبال اراجیف هستند .همانطور که به خودت حق می دهی به دیگران هم حق بده برای همه حق قائل شود تا خدارو خوش بیاد
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    7 7
    کلا مشارکت در انتخابات مجلس همیشه کم است اکثر مردم انتخابات مجلس را مهم نمی دانند و کمتر شرکت می کنند اکثر مردم انتخابات ریاست جمهوری را مهم می دانند و فکر می کنند همکاره رئیس جمهور است در فامیل های ما اکثرا در انتخابات مجلس شرکت نمی کنند در صورتی که طرفدار نظام هم هستند
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    5 16
    برف و سرما همه کشور را فراگرفته انتظار دارید مردم بروند رای بدهند ؟ خیلی از مردم سلامتی خود را مهمتر از رای دادن می دانند
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    8 8
    به حرف براندازها اهمیت ندهید اگر 60 درصد مردم هم در انتخابات شرکت کنند باز براندازها می گویند 40درصد مردم ضدنظام هستند !!! یا می گویند این 60 درصد از ترس حکومت رای دادند !!! خلاصه برعندازها همیشه حرف مفت می زنند
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    56 5
    جناب محسن مهدیان عزیز منطق شما حرف ندارد! می‌گویید «اساسا از عدم مشارکت هیچ وقت درصد مخالفان نظام در نمی آید.» و سپس با تجزیه و تحلیل غائبین به «حماسه ۲۵ میلیونی» می‌رسید که مثل خورشید می‌درخشد! منطق شما به‌اصطلاح «دوستان» انقلاب مثل منطق دشمنان انقلاب شده است. مشکل اساسی اینجاست. شما به فکر زندگی مردم نیستید فقط مثل ضدانقلاب می‌خواهید «یار» جمع کنید.
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    9 16
    اگر واقعا 60درصد مردم ضدنظام هستند چرا در اغتشاشات تعداد کمی شرکت می کنند ؟ فیلمهای اغتشاشات در اینترنت موجود است بروید ببینید تعداد اغتشاش گران چند نفر است
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    11 2
    خیلی از مردم برایشان مهم نیست که چه کسی نماینده مجلس بشه برای همین در انتخابات مجلس شرکت نمی کنند
  • مهدی US ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    11 7
    لزوما کسانیکه رای نداند ضد انقلاب نیستند. رای نداند چون خسته شدن از وضع موجود. از مسئولینکه فقط بفکر منافع شخصی و هم حزبی خودشان هستند نه مردم. از اول انقلاب هم هر روز پست عوض می کنند. بی کفایت و بیسواد.
  • مهدی US ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    7 8
    لزوما کسانیکه رای نداند ضد انقلاب نیستند. رای نداند چون خسته شدن از وضع موجود. از مسئولینکه فقط بفکر منافع شخصی و هم حزبی خودشان هستند نه مردم. از اول انقلاب هم هر روز پست عوض می کنند. بی کفایت و بیسواد.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 2
    کسانی که در تحلیل و برآورد اینکه «آره مردم دیگه از این نظام برگشتن و ...» غلت می زنن، هنوز تو همون توهم اعتشاشات 401 و 98 و 96 و 88 و 78 و 68 و 60 و ... دست و پا میزنن. چون هیچ وقت دیوار تحلیلشون را با آجرهایی از داده ها و اطلاعات واقعی نمیچینن، و منطق دیوار چینی شون هم نادرسته.
  • ح IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 1
    درصدي از مردم مخالف اين نظامند و در هر كشوري درصدي برانداز و مخالف و خائن وجود دارد. درصدي هم ناراضيان هستند. درصدي از تحت تأثير القائات رأي نمي دن و فكر نمي كنند كه رأي نشانه دموكراسي است نه ديكتاتوري
  • ح IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    جدا از بخش هايي از مرد كه يا مخالف صد در صد اين نظام هستند يا تحت تبليغات رسانه اي رأي ندادند عده اي هم علت رأي ندادنشان عملكرد ضعيف مجلس كنوني است. چون اكثر تبليغات مال همين نمايندگان كنوني است كه خيلي از آنها شايد بيست سي سال است كه نماينده اند و بي خاصيتند. جديد ها رو هم مردم نمي شناسن. مجلس براي شفافيت حقوق و درآمد و رأي و معيشت مردم چه كرد؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    تو رو خدا آسمون ریسمون نبافیت
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    مهم اینه این گروهی که رای آوردن گرهی از مشکلات ملت باز کنن تا چهارسال دیگه همه بگن خداپدرشونو بیامرزه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    من هم جز مخالفین این مسوولان هستم که دوروبا مردم کار میکنن البته نه همشان اما بازم رای دادم میدونید چرا چون خودمردم مسوول انتخاب اینا میدونم فراموش کردید انتخاب بنی صدر رو یادم همون مناظره هم که انجام شد کلی برامردم روشن کرد که این ادم چطوری اما اکثریت فقط اینکه اون موقع خودش موقع پایین اومدن امام از پله هواپیما به ایشون نزدیک کرده بود درتصورعامه اونو انقلابی میدونستن وفجایع اول جنگ که ایجاد شد ایا نباید ملت یاد بگیره درست انتخاب کنه وپیگیر باشه ویادبگیرن وقتی شورای نگهبان میگه فلانی مشکل داره اینقدرگول جوسازی ها رو نخورن انتخاب بد هست که ملت عقب میبره جنگ هشت سال طول کشید انتخاب ملت پس مهمه حالا هی بگید کار خودشونه واز این حرفا جایی که ماها اشتباه میکنیم باید بپذیریم نه اینکه عقب نشینی کنیم کشورمال ماست وهیچ کس بهتر ازخودمون نمیتونیم درستش کنیم دهقانی که براخودش کشت کنه خودشم برداشت میکنه اما اونی که برا بیگانه کشت کنه هیچ سهمی نداره
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 1
    عالی بود
  • ابی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    اپوزیسیونی که میگفتن مردم زیر 20درصد رای میدن،حالا حدود 41درصد رای دادن و حرفی جز حرف مفت و دروغ ندارن که بگن...‌.بهتره فشار بخورن و لذت ببرند!!!!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    به نتیجه انتخابات نگاه کنید
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 1
    من در تبریز رفتم رأی دادم
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 1
    کیا بودن که می گفتن سهم تحریم های خارجی در وضعیت اقتصاد کشور زیر 20 درصده؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 6
    مشارکت عالی بود .حرف ضدانقلاب مفت هم نمی ارزد کسی هم خریدار نیست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 2
    مشارکت تهران و کرج ۳۰ درصد اما ۳۰ درصد مومن و انقلابی واقعی نه رای ۲۵ میلیونی امثال خاتمی و شیخ بنفش با فریب عوام، متاسفانه سواد سیاسی مردم پایتخت نسبت به میانگین کشور پایین تره
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    4 0
    کسی که خودش رو زده به خواب نمیشه بیدار کرد
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    یعنی من عاشق انقلاب و رهبری که در روز انتخابات با حالی بسیار بد بین خانه و بیمارستان در رفت و آمد بودم و با کمال شرمندگی نتوانستم در انتخابات شرکت کنم، حالا شدم ضد انقلاب؟
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 1
    اگر چه واقعا شرکت در انتخابات واجب بود، ولی بسیاری از افراد بعلت شیوع عفونت‌های تنفسی، سرما، کهولت، عدم تحمل ایستادن در صف.... در انتخابات شرکت نکردند. اگر چه این مشکلات از بار مسئولیت اجتماعی آنها نمی کاهد، ولی عدم شرکت این افراد به معنی مخالفت آنها با نظام نیست.
  • CA ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    4 0
    بنده از کودکی خارج زندگی میکنم و گاهی در انتخابات کانادا رای میدم و گاهی رأی نمیدم. رأی ندان من دلیل مخالفت و دشمنی با این کشور نیست. همه چیز صفر و صدی نیست
  • محمدایوب IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    در دفاع مقدس چند درصد مردم رفتند جبهه وچند درصد پشت جبهه به پشتیبانی رزمندگان پرداختند یک سری ازان زمان که دفاع امر واجب وناموسی وغیرتی بود شرکت نکردند وبی تفاوت بودند حالا هم همان است اصلاح طلبان که اکثریت جزو همانهایی هستند که شرکت نکردند ودر زمان دفاع مقدس دنبال درس والاف وعلوف بودند اکنون با دشمن ساز مخالف می زنند پس بدانند که همان‌هایی که دفاع مقدس بودند وخون جان دادند اکنون تا پای جان پای نظام وهبری ایستادند در تحلیلی که زیبا کلام آمریکایی داشت می گفت نظام 20میلیون پای کار ثابت دارد احمق‌های بی وطن چرا رنج مردم وروی دشمن را زیاد می کنید در فتنه های 76 و88و96و98و401 تمام خباثت وتلاشتان را کردید وبه مدد اربابانتان اسراییل وانگلیس وامریکا کشور را به آتش کشیدید غلتی نتوانستید بکنید البته به زندگی وسفره مردم اسیب شدید زدید ودر انتخابات اخیر هم تمام تلاشتان را کردید که به رای مردم آسیب بزنید پادو جورج سوروس هم رای نداد پادو انگلیس شیخ گلاسکو هم گفت رای اعتراضی بدهید وهرانچه توانستید کردید نشد حال با توجه به اینکه شیخ فتنه گر وپیرومرادتان دیگر نیست مهندسی انتخابات کند ودر جمعتان بگوید تلاش کنید من روحانی را رییس جمهور کردم شما هم می توانید البته دیگر نمی توانید غلطی بکنید یک. نگاه به علی مطهری یک نگاه به نوبخت یک نگاه به آملی لاریجانی بیندازید چشمان کورتان خواهد دید که مردم چقدر سطح اگاهیشان بالا رفته
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    همان هایی که عجله کردند و بدون تحقیق واکسن آزمایشی کرونا زدند و مریض شدند همان ها هم بدون تحقیق وارد کارزار انتخابات شدند و رای دادند حالا منتظر نتیجه باشید
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    :)))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس