کد خبر 1579161
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

چرا دیگر خبری از کشف و انهدام تونل‌های حماس نیست؟

مدتی است که ارتش رژیم صهیونیستی دیگر درباره تونل‌های حماس خبری منتشر نمی‌کند و ادعای هم درباره کشف و از بین بردن تونل‌ها ندارد. این در حالیست که روزنامه نیویورک تایمز اخیرا به نقل از مقام‌های امنیتی اسرائیلی نوشته اکثر تونل‌های حماس در غزه هنوز سالم هستند. پس از گذشت چندین ماه از جنگ غزه خبر جدید نیویورک تایمز نشان می‌دهد که طراحان ارشد این تونل‌ها، همه موارد و بدترین سناریوها را پیش بینی کردند.سناریوی‌های که اینک با تسخیر زمینی برخی مناطق غزه نیز همچنان کارآیی دارد.

مرور آنچه تاکنون بر این تونل ها گذشته مهم است.

اولین اتفاقی که تاکنون ثابت شده، تجهیزات استفاده شده‌ای است که در این تونل‌ها سبب جلوگیزی از رهگیری و کشف تونل‌ها شده است. این عدم کشف تونل های جدید نشان می‌دهد که طراحان تونل‌ها کاملا سطح فناوری الکترونیکی رژیم صهیونیستی را شناخته و ضد آن عمل کرده‌اند. همچنانکه تا الان استفاده از پهپادهای شناسایی، رادارهای نفوذی زمین، حسگرهای صوتی، جستجوی تونل‌ها با سگ‌ها و روبات‌ها، همه در برابر فناوری‌های داخل تونل‌ها شکست خوردند.

دومین اتفاق این است که ارتش اسراییل بارها ادعا کرده که تونل‌های حماس را بمباران کرده ولی الان در میدان معلوم شده که فایده قابل توجه‌ای نداشته است. بمب‌های شتاب‌دار راکتی و بمب‌های «به عمق رونده» ۲۱۰۰کیلوگرمی (۴۵۰۰پوندی) GBU-۲۸ که پیش از این گفته می شد پس از تسخیر برخی مناطق غزه می‌تواند برای منهدم کردن تونل‌ها مفید باشد، عملا تا الان نتوانستند کاری پیش ببرنند.معلوم شده که عمق این تونل‌ها در زیر زمین انقدر عمیق است که آسیب رساندن به آنها با موانع رو به رو شده است.

سومین موضوع این است که رژیم صهیونیستی پیش از دو گزاره خبرساز هم درباره تونل‌ها مطرح کرد، اول وال استریت ژورنال مطرح کرد که ارتش اسرائیل سیستم بزرگی از پمپ‌ها را در ساحل غزه مستقر کرده که ممکن است برای انتقال آب دریا به درون تونل‌های غزه استفاده شود. بعد از آن نشریه میدل ایست آی، از احتمال حمله شیمیایی غافلگیرانه اسراییل با استفاده از گاز اعصاب علیه تونل‌های زیر زمینی حماس در غزه خبر داد. اینک معلوم شده نه تنها این موارد ادعایی منجر به اتفاق خاصی نشده بلکه یا بیشتر اخباری در جهت عملیات روانی بوده و یا حداقل در همان ساعات اول اجرایی‌شدن با شکست رو به رو شده است.

در هر صورت اینک پیش از همه این اظهار نظر مقام ارشد امنیتی پیشین اسرائیل که گفت، «کلمه تونل مناسب آنچه که حماس زیر نوار غزه ایجاد کرده نیست، بلکه آنها شهرهای زیر زمینی هستند» به واقعیت نزدیکتر شده هست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    12 3
    مرگ بر اسراییل و طرفدارانش
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 3
    در مورد پیشروی اسرائیل در غزه هم می گفتید که درصد کمی از نوار غزه اشغال شده و هنوز جنگ اصلی شروع نشده و هنوز حزب الله دست به ماشه نشده و هنوز ....
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 4
    جوابش سادس ... حماس در تونل‌ها بشدت تظعیف شده ... حالا سوال چرا دیگه خبری از حماس نیست
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      3 1
      عمو جون تضعیف صحیحه..شما به جا تحلیل امور جنگ نامتقارن،یه کم رو املا وقت بگذار
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      خخخخ ولش کن مغز نداره راحته حماس داره هر زو سرباز لت پار میکنه اینم تو توهم شادش خوشه خخخخخخ
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 1
    این برادرمون مهدی جهان تیغی هم انگار بابت توییت زدن ومطلب نوشتن تو رسانه ها حقوق می گیرن باید ساعت کاریشون رو پرکنند .برادر مردم بینوای غزه زیر آوار وسرما وگرسنگی دارن چوب بی تدبیری رهبرانشون رو میخورن .دو سوم غزه ویران شد بالای سی هزار نفر کشته شدن شما دارین از ضعف اسراییل میگین .
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    این جنگ برای ارتش اسرائیل خیلی خسارت ببار آورد اصولا سازمان رزم ارتش های کلاسیک برای جنگ شهری ساخته نشده و موفقیت چندانی در این جنگ نخواهند داشت وای دشمنان ما از احمق ها هستند و نمیدانند خونریزی بیشتر مسلمانان را زندتر میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس