عکس/ تظاهرات عظیم مردم یمن در حمایت از غزه

دکتر مطلق المطیری استاد رسانه و سیاست گفت، آمریکا در کمک به اسرائیل و محافظت از کشتی‌های اسرائیلی شکست خورده، اما در مقابل حوثی‌ها در افکار عمومی جهان عرب، نماینده دفاع از مقدسات معرفی شده اند.

سرویس جهان مشرق - مطلق المطیری کارشناس مسائل رسانه و سیاست و استاد دانشگاه ملک سعود در ریاض در مصاحبه با شبکه الاخباریه سعودی گفت، حملات آمریکا به یمن از جمله اشتباهات راهبردی آمریکاست. همانطور که در عراق و افغانستان مرتکب اشتباه راهبردی شد و در اوکراین هم اشتباه سیاسی داشت. آیا آمریکا می خواهد به منطقه بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند، یا اینکه این اشتباهات را در دریای سرخ بشوید و حوثی‌ها را دشمنی محسوب کند که می خواهد از آنها انتقام بگیرد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند.

مطلق المطیری افزود، اگر به هفتم اکتبر بازگردیم، زمانی که گروه‌های فلسطینی وارد مناطق اسرائیلی شدند و جنگ علیه غزه پس از آن آغاز شد، حوثی‌ها خواستند در مبارزه فلسطین مشارکت کنند تا برای خود مشروعیت در مبارزه علیه اسرائیل ایجاد کنند و از حمایت‌های کشورهای عربی و اسلامی برخوردار شوند و بگویند با کسانی می جنگند، که ضد اسلام می جنگند.

این استاد دانشگاه ملک سعود این سوال را مطرح می کند، می خواهیم بفهمیم که واشنگتن چه می خواهد؟ اگر می خواهد به پیروزی اسرائیل کمک کند، در این مسئله شکست خورده است. اگر می خواهد از کشتی های اسرائیلی و آمریکا در دریای سرخ محافظت کند، بازهم شکست خورده است. انتشار گزارش نیویورک تایمز هستیم که بیشتر از آنکه یک گزارش مطبوعاتی باشد، شبیه توجیه اطلاعاتی است و یادآوری می کند که حوثی‌ها همچنان 75 درصد زرادخانه نظامی خود را حفظ کرده اند.

این گزارش تاکید می کند اهداف نظامی در یمن متحرک است. آمریکا فقط به 30 هدف در یمن حمله کرد که شامل خودرو یا دیگر اهداف ساده بود. آمریکا به دنبال چیست؟ آیا می خواهد مرحله جدیدی را در این منطقه و برای این نبرد، پایه گذاری کند. به همین علت بود که بسیاری از متحدانش از آن فاصله گرفتند تا وارد این ماجراجویی خونبار آمریکا در برابر سلاح حوثی‌ها نشوند که برابر با تسلیحات آمریکا و قدرت آمریکاست و بیش از پیش توجیه برای جنگیدن به دست می آورد.

در اینجا همچنین سخنان سفیر سابق آمریکا در صنعا را یادآوری می کند که گفت، واشنگتن آنچه را که حوثی‌ها می خواستند یعنی جنگ علیه آمریکا را به آنها داد. این درگیری، مشروعیتی ایجاد می کند که حوثی‌ها در چارچوب آن اکنون عمل می کنند و امتیازاتی در زمینه افکار عمومی و حمایت‌ها و ایجاد مشروعیت به دست آوردند و خود را نماینده حق عربی در دفاع از مقدسات معرفی کردند.

دکتر مطلق المطیری گفت،‌ آمریکا بیش از آنکه به دنبال یاری رساندن به اسرائیل باشد، بر اساس اهداف و راهبرد خود عمل می کند که می خواهد بار دیگر در منطقه ایفای نقش کند و دستاوردهای راهبردی و نظامی در منطقه به دست آورد. اما این دستاوردها، باعث زیان های زیادی حتی برای آمریکا شد. آمریکا در عراق و افغانستان مرتکب اشتباه راهبردی شد و اکنون در اوکراین هم اشتباه کرد. آمریکا از اشتباهات گذشته خود درس عبرت نگرفته است و می خواهد اشتباهات سابق خود را تکرار کند. تحلیلگران علت قدرت و هوش سیاسی ایران را آن می دانند که از اشتباه راهبردی آمریکا در منطقه استفاده می کند.

آیا آمریکا با این اشتباه راهبردی می خواهد هدیه‌ای به آنچه که دشمن ایرانی می خواند، بدهد؟ در ابتدای جنگ علیه غزه، کوچ اجباری به طرف مصر یا اردن مطرح شد. اما این دو کشور برای حفاظت از حق حاکمیت خود، چنین چیزی را رد کردند. به اعتقاد من، ارتکاب این اشتباهات، باعث تقویت این رهبران (انصار الله) و تاثیرگذاری آن نه فقط در داخل یمن بلکه حتی در خارج از یمن شده است. آمریکا بهترین کمک را به حوثی‌ها کرد و بهترین پیروزی برای حوثی‌ها در رویارویی فعلی آنها با آمریکا بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    47 2
    این یهودی زاده از قدرت ایران و متحدانش ترسیده
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      8 1
      این که ادعا میکنه اشتباه راهبردی امریکا رو فهمیده و انصارالله با حمایت از فلسطین مشروعیت پیدا کرده چرا کشورش بدنبال این حماقت راه افتاده ؟ حداقل چرا راه زمینی برای نجات صهیونیست باز کرده ؟ میتونست این حداقلی رو مرتکب نشه و اعتباری بدست بیاره . مساله اینه که حرف زدن خیلی راحت تر از عقلانی عمل کردنه .
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    15 0
    با سلام مرور متن و محتوی تحلیل تحلیلگر سعودی واقعیتی را بازتاب می دهد که نباید بسادگی از آن گذشت کرد. آن واقعیت با ادبیات تحلیل بر می گردد. چقدر این ادبیات کودکانه و ابلهانه است و چگونه مبادی اساسی کنش ها را با این ادبیات روائی به ناچیز تقلیل می دهد. هم اکنون جهان در غرب آسیا شاهد مقابله دو اردوگاه فکری و اعتقادی هستند و هر دو مجدانه با هم در نزاع و درگیری هستند. در یک سوی غرب با ماهیت نظام سلطه و استکبار قرار دارد و در سوی دیگر منازعه یک جریان اعتقادی و موحد قرار دارد. حوثی های یمن بندگان خدا هستند که با عمق وجود و مخلصانه در راه دفاع از حق و مظلوم و برادران خود گوشه ای از ابن درگیری را انتخاب کرده اند و بتدریج اجبارا و در غیاب سایر کشورهای اسلامی الزاما مسئولیت بیشت ی را می پذیرند. ضمنا به این تحلیلگر یادآوری می نماید که اگر او قدرت حوثی ها را همطراز آمریکائی ها می داند چرا در انتخاب های خود و کشور متبوعش پشت سر آمریکا قرار گرفته اند؟
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    5 2
    شما ساکت شو وهابی
  • LU ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    9 8
    آدم نمی دونه بخنده یا گریه کنه. «افکار عمومی جهان عرب» چه ارزشی داره؟! الان «افکار عمومی» چه کمکی به فلسطین کرده؟ اگر افکار عمومی جهان عرب ارزشی داشت بدونید که یکی از بزرگ‌ترین قهرمان های معاصرشون صدام حسین بود که روی ما ایرانی ها سلاح شیمیایی استفاده کرده بود. واقعا یک چیزایی رو بزرگ می کنید که هیچ گونه ارزش میدانی نداره. در نهایت آن چیزی که برای مردم این کشورها ارزش داره منافع ملی شون است و‌ این واقعیت رو تاریخ بارها اثبات کرده. سیاستمدارانشون هم در همین راستا تصمیم گیری می کنند و خودشون و اقتصاد کشورشون رو درگیر اهداف و آرمان هایی که در راستای منافع ملی شون نیست نمی کنند… حالا شما بگو در کشوری که سیاست مدارانش بجای منافع ملی، بدنبال «عدالت جهانی» رفته اند دلار چند؟ 🤌 کمونیست ها هم آرمانی عمل می کردند و می خواستند بشر رو از فقر آزاد کنند، ولی هم خودشون رو نابود کردند و هم منابع کشورشون.
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      چرت و پرتی نوشتن کاری نداره پس ادامه بده فقط لگد زدنت به جمهوری اسلامی نشون میده از چه نوعی هستی😉 در ضمن بزرگ بودن و یا نبودن را نسبت اعمال ما با فرمایشات خداوند مشخص می‌کنه نه گاو شیرده بودن بنام منافع ملتشون که محلی از اعراب پیش حکام خودفروش اعراب از مصر و عربستان و امارات و قطر و اردن و بحرین نداره ولی تو ادامه بده تا تکه نانی بدست آوری و به غفلط بخوری
  • US ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    8 2
    ای وهابی خبیث
  • LU ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    7 1
    آخرش اگر جنگی شد ما خودمون هستیم و خودمون. بقیه («جهان عرب»، «جهان اسلام،»…) فقط خیارند. همون طور که امروز همشون برای مردم فلسطین خیارند. فقط منافع ملی واقعی و ارزش دارند، بقیه اش فقط توهمات است.
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      پس در توهم بمان و...
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    13 1
    درود خدا بر شرف دلیر مردان یمنی با وجود 8سال جنگ وگرسنگی اکنون از مظلوم دفاع می کنند وننگ نفرت بر نوکران وپادوهای نتانیاهو که نه بویی از دینداری ونه از انسانیت برده اند که در کمال آرامش و خوشی حتی زبانی هم از مظلومان غزه دفاع نکردند اصلاح طلبان حرام خوار
  • تارا US ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    26 8
    حوثی ها قدرتمند ند تا چشم تو سعودی وهابی بی آبرو دراد
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    9 0
    خوب این اشتباه رو انجام نده واجب از او سر دنیا بلند شی بیای این سر دنیا فضولی
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    9 6
    ایران همیشه برای پیروزی در راهبرد و با استراتژی بلند مدت مبارزه کرده است نه پیروزی های تاکتیکی کوتاه مدت و این رمز موفقيت ايران در منطقه است و با صبر استراتژیک که زمین بازي را در اختيار دشمنان قرار می‌دهد ولی پيروزي نهایی را نصیب خود می‌کند درست مانند شکارچی که ساعتها یا حتی روزها در انتظار شکار می نشیند تا طعمه را شکار کند اسرائیل می‌تواند برای اقناع افکار عمومی داخلی چند افسر و نیروی سپاه قدس را در سوريه یا حتی ايران ترور کند اما به یکباره با عملياتي از جنس هفتم اکتبر مواجه میشه که هزاران اسرائیلی کشته و اسیر شده و استراکچر سیاسی و امنیتیش فرو می ريزد کشتی های تجاری و غیر تجاریش در نیلگون آبها مانند فوک بر روی تکه یخ توسط نهنگ های قاتل بلعید شده و مراکز امنيتي و نظامی در مرزهای شمالی سیبل هدف گیری هر روزه نیروهای مقاومت می‌شود اینست نشان فتح برای ایرانیان سرافراز در طول تاريخ
  • TR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    5 3
    این کارشناس سعودی هنوز نمیفهمه که دنیا داره به سمت بکار گیری تسلیحات هسته ای هر روز نزدیکتر میشه .. دیگه وقتی 5 میلیارد نفر تو کل دنیا پودر و خاکستر بشن به امید خدا ، سیاست بازی و سیاستمدار بودن به درد لای جرز میخوره و بس .. به امید آن روز عزیز
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 2
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 تو دیگه کی هستی
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    5 1
    اشتباه بزرگتر را کشورهای عربی باصطلاح اسلامی امارات و اردن و عربستان کردند که پشتیبانی لجستیکی از اسراییل می کنند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    5 1
    خدائیش این اساتید و کارشناسان رو از کجا پیدا می کنید؟ اصلا نمیتونم این مقاله رو قبول کنم
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      خب نکن مگه مجبورنت کردند!
  • مصطفی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 2
    اصلا خوب کارشناسی نیست .
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    7 7
    ببینید سعودیه به چه فلاکتی افتاده است! این بی وجود داره غصه میخوره که چرا یانکیها با تجاوز به یمن باعث محبوبیت هرچه بیشتر حوثیها در میان اعراب البته بی خاصیت شده اند. اگر معنای شرافت را میفهمید مقابله یمن را به مزخرفات ذهن علیلش نسبت نمیداد
  • CZ ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    4 1
    خدا لعنت کنه این آمریکاییها رو
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    4 5
    به یمن موشک دور برد بدهید لندن را با خاک یکسان کند
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    4 2
    اولین مکان زدن لندن BBc با موشک هایپر سونیک باشد با قدرت تخریب بالا
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    5 3
    سلام و درود خدا بر مجاهدان را حق و لعنت خدا بر ظالمان و یاری گنندگان ظلم
  • اکبر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    4 2
    درود بر شرف مردم ودولت یمن
  • حمید IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 4
    هوش سیاسی؟ اگر هوش سياسی وجود داشت که این همه هزینه تنش را مستضعفین نمیداند
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      هوش سیاسی را فقط اربابهای رنگارنگ تو دارند مستضعف ذهنی_کمپی پس خفه شو نوچه خواهر مسعود
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 5
    خخخخخخخ
  • رضایی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    4 7
    اگر به گفته این کارشناس 25 درصد از زرادخانه‌های یمن استفاده شده است پس باقیمانده آن بیشتر از 75 درصد است چون در 6 ماه گذشته تو لید و جایگزینی هم اتفاق افتاده است
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 3
    با(دشمنان,اشغالگران وغارتگران...)یانوع اول:(باید چماغ وانواع جنگ واقعی،نابودی دشمنان یا نابودی خودمان...بکاربگیریم)-یانوع دوم:(هویج،مذاکرات بردبردیابردباخت یاباخت بروصلح واقعی...بکاربگیریم)-چون دشمنان برای نوع سوم:(یکی زدن به میخ ویکی زدن به تخته،هویج وچماغ,جنگ ومذاکره بی فایده،فرسایش...)بخوبی وبهتر سواستفاده میکنند-نشانه هایش طی این سالها مشخص است
  • JP ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 1
    سالهای شیرین زنده شدن دوباره دو امپراطوری باستانی ایران و یمن
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    امام علی فرمود موقعی که حضرت حجت قیام کند سرداران سپاهش ایرانی ویاورانش یمنی واهل شام یعتی فلسطین ولبتان وسوریه هستند بابقیه عرب باشمشیر حکم میکند وسران عرب راخوار کند وگردن میزد چون بیشتر اعراب متاسفانه نوکر آمریکا هستند ترس‌های عیاش
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    هوش سیاسی را الان داریم به عینه در سفره ملت می بینیم
  • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    تغییرات گام ب گام اما پیشرونده جهانی برای اهل معنی در حال رخ دادن است و آن این که اگر از دیر باز تاریخ ، با تحمیق ملت ها منفعت از گرده ستمدیدگان کشیده می‌شد با اختراع رسانه های همه گیر و پیام‌های نافد انقلاب اسلامی ایران ،بیداری پدید آمده که وضع کنونی جهان را در حالت دگرگونی بنیادی قرار داده است.شرارت صهیونیست ها و گردن کشان نطام سلطه ؛ تدریجآ آخرین تلاش‌هاست،.شکست طالمان بنطر، نه ، فیلفور اما به آهستگی در حال وقوع است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس