اجازه ندهیم نسل کشی به یک روال عادی در جهان تبدیل شود

وزیر امور خارجه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اجازه ندهیم نسل کشی به یک روال عادی در جهان تبدیل شود.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: باید بپذیریم که جهان با شرم بحران اخلاقی و انسانی که نتیجه ۸۰ سال نقض همه جانبه حقوق فلسطین رو برو است.

وی افزود: در ۱۴۲ روز گذشته بیش از یکصد هزار انسان در غزه شهید شده‌اند و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی هستند.

وزیرخارجه تصریح کرد: اجازه ندهیم نسل کشی به یک روال عادی در جهان تبدیل شود.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رییس، هیات‌های محترم

خرسندم که در این نشست عالیرتبه شورای حقوق بشر، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، نکاتی را درباره حقوق بشر و اهمیت توجه واقعی به آن با شما به اشتراک بگذارم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش‌های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.

متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین المللی با چند چالش مهم مواجه است که فوری‌ترین آن "انسان کشی" نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است. در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است. تنها در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار "انسان" در غزه و کرانه باختری ذبح؛ مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند، و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.

دوستان عزیز،

بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می‌کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.

امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که "همدستی" واقعی در نسل کشی محسوب می‌شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می‌بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.

بی تردید بی کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی ۸ دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم کشی از سوی این رژیم بوده است. تأکید می‌کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایات بین المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینیان باید بصورت جدی در دستورکار نهادهای بین¬المللی ذیصلاح خصوصاً دیوان بین المللی کیفری قرار گیرد.

آقای رییس؛

یکی از بزرگترین معماهای عصر کنونی، افزایش جهانی صداهای دغدغه مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض‌ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصر به فرد آنان هم در نقش آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت‌های عادلانه اجتماعی است.

باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر بخاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل کشی ادامه دارد، لکه دار و بلکه سیاه شده است. اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل کشی فلسطینیان ادامه دهد.

خانم‌ها و آقایان؛

فراموش نمی‌کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.

لازم است این نکته را مجدداً تکرار کنم که ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشور من به بهانه‌هایی همچون حقیقت یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد؛ هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین اللمللی ندارد و صرفاً دستاویزی برای سوء استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود.

آقای رییس؛

پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط گرایی همچنان قربانی می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه‌های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشورها و نهادهای بین المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد. محو تروریسم بیش از همه مستلزم توقف استفاده ابزاری برخی قدرتها ازجمله آمریکا از ترویسم است. با کمال تاسف برخی کشورهای غربی همچنان به میزبانی از عناصر تروریستی ادامه می‌دهند و این نمونه دیگری از تناقض و ریاکاری در شعار حمایت ا زحقوق بشر به شمار می‌آید.

آقای رییس؛

اسلام هراسی که عمدتاً معلول گفتمان‌های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش‌های متعدد ادامه دارد. نتیجه این افراط گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است. اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد. باید به ارزش‌ها و باورهای ملی، فرهنگی و دینی ملت‌ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب گردد.

آقای رییس؛

اقدامات یکجانبه قهر آمیز به طور نظام مند حقوق بنیادین بشر را در کشورهای تحت تحریم، نقض می‌کند و آسیب جدی به مردم وارد می‌آورند. اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها، عملی غیر قانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.

آقای رییس؛

مایلم در پایان بر این نکته تاکید نمایم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

از توجه شما سپاسگزارم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 15
    درود برامیر عبدالهیان ،احسنت به این کلام
    • ایرانی US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      14 3
      کدام درود؟ ایرانی ها بصورت برنامه ریزی شده از بین می روند چطور؟ گرانی ها داره مردم را گرسنگی برنامه ریزی شده میدهد که طولی نخواهد کشید که تعداد کشته شدگان ایرانی چند ده برابر کشته های فلسطینی خواهد بود چطور؟
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 8
      شرم آورترین نسل کشی
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 4
      الکی مغلطه نکنید.به دروغ تلقین ازبین رفتن ایرانی هامی کنی .ما درایران این چیزهایی که شما گفتید ندیدیم .چه کسی وباچه هدفی ایرانی هارو ازبین می برند .به شعور مخاطبت توهین نکن
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 6
      خدا حفظ کند امیر عبدالهیان را ،تاکور شود فتنه گران را
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 1
      گرسنگی ایرانیان نداشتن زندگی شاهانه وسلطنتی و نداشتن ماشین شاستی بلند و نخوردن بلوبری است .
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 2
      ایران بهشت روی زمین است وبا فتنه ی فتنه گران صهیونیست باپرچم آمریکا نابود نمی شود .باخودت تکرار کن اسرائیل رو به پایان است .
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 3
    دقیقا
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    آقای امیر
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 3
    سلام یک سوالی که جهان باید جواب دهد؟ آیا باید منتظر ماند تا دولت دیوانه تل آویو پناهگاه رفع را در غزه مورد حمله قرار دهد؟ و جواب ایران اسلامی مدافع مقاومت بعداز یازده اسفند این خواهد بود در صورت حمله به رفع ایران اسلامی بنا به وظیفه اسلامی و انسانی منتظر اقدام جهانی نخواهد ماند بلکه جهنم را به اشفالگران به نمایش خواهد گذاشت. انشالله و توکل الله
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      3 0
      ایران و از این جراتا؟
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 0
      اسرائیل ازبین خواهد رفت اسرائیل زوم کرده روی ایران ولی مردانی ازجنس مرد درایران به همراه مردانی ازجنس مرد ازنقاط مختلف جهان در مبارزه علیه اسرائیل شرکت خواهند کرد .اسرائیل ازبین خواهد رفت ونامی از اسرائیل باقی نخواهد ماند
  • BG ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    10 0
    آقا ثبت نام نیرو کردید پس چرا اعزام نشد!؟
  • IQ ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    کی اجازه نده همه با آمریکا هستند اونها یی که هم نیستن یا بی طرف هستند یا می ترسن
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 4
    خداوکیلی فقط میخواهید مارا داغ کنید!؟بااینهمه تسلیحات وپیشرفتهای نظامی چرا نمیگذارید کار اینها را تمام کنیم!؟
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      مفسد با تمام قدرت خراب میکنه تا به هدفش برسه که ریشه در خودخواهیش داره... اما مصلح باید خیلی چیزهارو درنظر بگیره تا کمترین ضرر در حال و اینده به دیگران بخوره... 16
  • یزدان FI ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    چیزی شرم اور تر نیست
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    مردم نباید اجازه بدن یا دولت؟
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    اگر جهان رهبران آمریکا و اسرائیل را محاکمه نکند و بسزای اعمال ننگینشان در غزه نرساند موضوع نسل کشی امری عادی خواهد شد و دیگر هرکس این جرأت را پیدا خواهد کرد که باین امر ضد انسانی بدون ترس از مجازات اقدام کرد و دیگر دنیا محل امنی برای هیچکس نخواهد بود و قانون جنگل حکمفرما خواهد شد.
  • ایرانی US ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    6 2
    عجب!!!! جناب وزیر خارجه!!!! گرانی ها در ایران که بصورت ساختگی بر علیه مردم ایران طراحی شده است ده ها برابر کشته های فلسطینی ایرانی به مرور زمان می کشد.
  • حسن IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 2
    جناب وزیر سازمان ملل خود دست نشانده آمریکا وغرب است وآمریکا وکشورهای غربی ازاسراییل حمایت می کنند وبرای رسیدن به اهداف شوم خود ازهیچ کاری ابا وترس ندارند
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 0
    اجازه ندهیم یعنی باید وارد معرکه بشیم.بسم الله .لباس رزم بپوش تا بقیه هم از شما یاد بگیرن
  • کریم IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    شرم آور تر ازین که فراموش نخواهند کرد.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 1
    اعلام وجود رزیم صهیونیستی اشغالگر قدس سال ۱۹۴۸ قبل و بعد از آن با نسل کشی و آواره کردن فلسطینیان در شهر ها و روستا و استقرار در اردوگاهای لبنان و سوریه و اردن و غزه و حتی ممالک دوردست همراه بوده اما مدت ها با افزایش رسانه ها و اطلاع یافتن جهانیان و مخفی شدن پشت شعار دمکراسی و حمایت از حقوق بشر و مقاومت و بیداری مردم منطقه شعار از نیل تا فرات به تاخیر افتاده وگرنه همان روحیه سرکشی در این افراد وجود دارد و مطمئنا به غزه تمام نمی شود و اگر سستی انجام شود مطمئنا دامنگیر تمام مردم منطقه خواهد شد
  • علی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    3 0
    تو خوب
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 2
    احسنت
  • ناشناس IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 1
    وزیر بی کلام
  • کارشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 0
    با این مملکت داریتون
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    خدا لعنت کنه اسرائیل رو که این بندگان خدا را آواره کردند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    به علت فقر گسترده آمار زاد و ولد پایین اومده حداقل 20میلیون نوزاد به خاطر وخامت اوضاع اقتصادی بدنیا نیومده برید خانواده های یهود رو ببینید یاعربهای کشورهای دیگه رو حداقل شش بچه دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس