کد خبر 1578360
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان سراب راه‌حل دوکشوری که برگرفته از یادداشت شیبلی‌تلهامی، استاد آمریکایی در بخش دولت و مارک‌لینچ، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه جرج‌واشنگتن است منتشر کرد:

شیبلی‌تلهامی، استاد آمریکایی در بخش دولت و سیاست در دانشگاه مریلند و کارشناس «برنامه خاورمیانه» در «اندیشکده بروکینگز» و مارک‌لینچ، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه جرج‌واشنگتن و کارشناس اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا»، طی یادداشتی در «فارن‌افرز (https://t.co/AYZnLX5agp)» مورخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ به ارزیابی چشم‌انداز مسیر راه‌حل دوکشوری برای حل مسأله فلسطین پرداخته‌اند.

به نظر این دو، آمریکا گمان می‌کند که هنوز هم راه‌حل دوکشوری، «تنها ترتیبی است که می‌تواند آرزوهای ملی دو ملت در یک سرزمین واحد را برآورده کند» ولی «ایده ظهور یک کشور فلسطینی از زیر آوار غزه هیچ مبنایی در واقعیت ندارد» زیرا با استقرار یک حکومت راست‌گرای رادیکال در تل‌آویو، تضعیف روزافزون تشکیلات خودگردان و تخریب گسترده غزه، عناصر راه‌حل دوکشوری دیگر وجود ندارد.

سراب راه‌حل دوکشوری

طبق این یادداشت، اسرائیل با کنترل امنیتی تمامی کرانه باختری و غزه، عملاً یک حکومت آپارتاید در تمامی گستره فلسطین پدید آورده که یهودیان شهروند ولی فلسطینیان فاقد حقوق شهروندی هستند. نویسندگان آمریکا را مهم‌ترین مقصر این وضعیت می‌دانند که با حمایت از اسرائیل، این حکومت را در ادامه وضع موجود، تقویت کرده است.

نویسندگان بیان می‌کنند که حماس متهم شده مرز غزه و اسرائیل را شکسته، در حالی که «مرزی وجود ندارد» زیرا «فلسطینی‌ها دولتی ندارند». به ویژه که طرح‌های پیشنهادی اسرائیل برای آینده غزه، عملاً به معنای اشغال کامل این باریکه است.

علاوه بر این موارد، نویسندگان یادآور می‌شوند که صدای رادیکال‌ترین جریان ائتلاف حاکم که درصدد الحاق کرانه باختری و غزه به اسرائیل است، بلندتر شده است. گرچه مسأله فقظ این جریان نیست، بلکه عموم ساکنان یهودی مناطق اشغالی نیز تمایلی به راه‌حل دوکشوری یا یک کشور با حقوق برابر ندارند. این واقعیت که در طرف فلسطینی نیز نه رهبری معتبر و نه جامعه‌ای مطمئن به راه‌حل دوکشوری وجود ندارد، عملاً مسیر تحقق آن را دشوارتر کرده است.

پیشنهاد نویسندگان شامل آتش‌بس فوری و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه؛ قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل تا توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری؛ جلوگیری از اخراج فلسطینیان از غزه و سپس پاسخگوسازی اسرائیل بابت جنایات جنگی که در دادگاه لاهه مطرح شده، می‌باشد.

اختلاف‌نظر کارشناسان بین راه‌حل‌های دوکشوری یا یک کشور با حقوق برابر، فارغ از اینکه کفه کدام مسیر سنگین‌تر شود، نشان روشنی از انسداد کنونی در بحران فلسطین است که ادامه وضعیت قبل از طوفان‌الاقصی را غیرممکن ساخته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس