کد خبر 1576776
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژادی مطلبی با عنوان شکستن سدِ سکندر لجبازی سیاسی را در کانال خود در ایتا منتشر کرد و نوشت:

همه ما این جمله معروف را شنیده‌ایم که می‌گوید، «کسی که خواب است بیدار می‌شود، اما کسی که خود را به خواب زده بیدار نمی‌شود.» بیدارشدن کسی که خواب است، به وجود یک عامل درونی مثل خواب ترسناک یا یک عامل بیرونی نظیر صدای بلند بستگی دارد. اما خودخواب‌زده با هیچ محرک ثانوی بیدار نمی‌شود، چون واقعا خواب نیست.

خودخواب‌زده کسی است که اراده کرده بیدار نشود، نبیند و چشم‌هایش را قرص و محکم بسته نگاه دارد. بنابراین اراده دیدن به خودش بستگی دارد. اصرار برای بیدارکردن این فرد فایده‌ای ندارد. او باید خود به این نتیجه برسد که بیدار شود. تنها کمکی که می‌توان به او کرد آن است که «فضای تغییر تصمیم» را به او بدهیم.

این روزها با تجربه مجادلات و بحث‌های بی‌حاصل درون خانوادگی و فامیلی مواجهیم. به شکل تجربی، همه متوجه می‌شویم برخی نمی‌دانند برای چه باید در انتخابات شرکت کرد. می‌شود با آنها گعده گرفت و دلایل درستی را عرضه کرد. اما برخی نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. اصرار زیاد برای قانع کردن این عده، منطقی نیست.

درواقع این عده دلایل کافی برای نشنیدن دارند. همچون سد نفوذناپذیری نه می‌شنوند، نه می‌گذارند حرفی علیه تصمیم آنها زده شود. حتی به کسانی که خلاف تصمیم و رای آنها اعتقاد دارند، تاخته و شخصیت‌شان را تحقیر می‌کنند. در مقابل این روحیه لجبازی و پرخاشگری، سعه‌صدر و شنیدن یعنی دادن فضای تخلیه و تغییر به آنهاست.

تصور این عده آن است که دیگران خود را به خواب زده‌اند و نمی‌خواهند ببینند و با آنها لجبازی می‌کنند. بنابراین اصرار بیش از حد روی یک حرف حتی منطقی، بی‌شباهت به کنش لج‌بازی نیست. در مقابل برای «ایجاد فضای شکستن لجاجت» باید، رفتاری روادارانه، دگرپذیر و گشوده داشته و حس ارزشمندی به طرف مقابل عرضه کنیم.

اقدام مهم دیگر، پرهیز از زدن برچسب ضدانقلاب یا ضد ایران یا هر چیز توهین‌آمیز دیگر است. توجه داشته باشیم، آن عمل سیاسی جمعی که تاکنون توانسته مسائل اصلی را حل و فصل کند بر محور ید واحده و حفظ اتحاد، ممکن شده است. تعارضات سیاسی نباید منجر به شکاف و اختلاف در هسته مرکزی جامعه، یعنی خانواده و آشنایان شود.

نکته پایانی آنکه شکستن سدسکندر لجبازی سیاسی، با کنش لج‌بازانه ممکن نیست. باری در کنار همزبانی سیاسی، به همدلی اجتماعی نیاز داریم و چه بسا بتوان با کنش همدلانه، سعه صدر و رفتار برادرانه، فضایی برای شکستن اراده‌های لجوج مهیا کرد. نباید با انتخابات لج کرد، بلکه باید آن را تبدیل به فضایی برای لج‌زدایی کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    بعصی ها منافع دارند ودر جایی کار میکنند که منافعشون با ناتو یکیست پس چه کارشون کنیم مثلا ایناا را اینها اصلا مسیلشون همان مسیله ناتوست هر چه ناتو بگویید
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    نمیدونم چه اصراری دارید برای شرکت اصلاح طلبان خائن در انتخابات؟ بانی همه مشکلات کشور اصلاح طلبانن
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    3 1
    من به کسی نمی تاخم !!! ولی با توجه به اینکه به وعده ها به هیچ وجه نمیشه اعتماد کرد و این وعده ها گاهی همچون باد هواست و از اون طرف هم به خاطر آبروی افراد!! خیلی اطلاعات بروز پیدا نمیکنه و کلا در فضای گنگی به سر می‌بریم که مردم نامحرم هستن ، ترجیح میدم با توجه به نتیجه ی انتخابات قبلی رای ندم
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 2
    خدمت اقای همه چیز دان و قماششون بفرمایید دیشب یک برف غافلگیر کننده در سوهانک آمد من مجبور شدم یک کیلومتر با زن و نوزاد یک ماهه در برف پیاده بروم به خاطر بی کفایتی شهردار لومپن تهران بعد که آمدم ماشینم را ببرم گیربکس ماشین صفرم صدای عجیب می داد به خاطر کیفیت بالای ماشین ایرانی . د لعنتی چی میزنی از کجا می لمبانی که اینقدر با اعتماد به نفس از خودت مچکری . یک خرید ساده می ری میشه ۲ میلیون . نظر من که منتشر نمیشه ولی بیدار بشید قبل اینکه زیر سم اسب دشمن بیدارتون بکنند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 0
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس