ادبیات جنگ - ادبیات دفاع مقدس

بعد از موضوع مهم صحت اطلاعات، جذابیت، اهمیت پیدا می‌کند و باید فعالان رسانه برای پیدا کردن بهترین و مؤثرترین راه‌های ایجاد جذابیت، تلاش کنند. کوتاه‌گویی و پرهیز از اضافات، مهم‌ترین عامل در جذاب است.

به گزارش مشرق، به نقل از همشهری پایداری، میثم رشیدی مهرآبادی، خبرنگار جهاد و مقاومت سایت خبری مشرق، در حوزه پایداری فعالیت‌های بسیاری از نگارش کتاب تا گزارش داشته است. او در ۲ سال اخیر بیش از ۳۰۰گفت‌وگو با خانواده شهدای مدافع حرم گرفته و نظم و استمرار انتشار آنها باعث شد تا در فضای مجازی این تلاش او دیده شود. سراغ او رفتیم تا از تجربیات خود در این زمینه برایمان بگوید.


باید نمادهای پایداری به مردم شناسانده و یادآوری شوند
پایداری و مقاومت همواره موضوع مهمی است که در ایران باید به آن پرداخته شود. پیروزی ملت ایران در انقلاب ۵۷حاصل همین واقعیت بود و لازم است همواره نمادهای پایداری به مردم شناسانده و یادآوری شوند. اگر چه در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی این موضوع در رسانه‌ها به چرخ پنجم تشبیه شد و هر گاه رسانه‌ها به آن نیاز داشتند سراغ آن می‌رفتند اما در جریان دفاع از حرم جان تازه‌ای به مفهوم مقاومت و پایداری داده شد و این موضوع برای رسانه‌ها دوباره مهم شد. برخی رسانه‌ها به‌صورت مستقیم سراغش رفتند و برخی نیز به فراخور اتفاقات روز، موضوع مهم مقاومت را از منظر خودشان بررسی می‌کردند. امروزه حتی در مفهوم اقتصاد و سیاست خارجی هم مفهوم مقاومت جای خودش را باز کرده است و هر چه جلوتر می‌رویم، مشخص می‌شود که تنها راه برون‌رفت از مشکلات و ساختن جامعه‌ای پویا، حرکت بر مدار مقاومت و پایداری است. لذا این موضوع در رسانه‌ها هم با رویکردهای جدیدی روبه‌رو شده اگر چه به‌خاطر نبودآموزش‌های لازم در این زمینه، با کاستی‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

اولویت، صحت اطلاعات است
جذابیت همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده و هست و هر رسانه‌ای مبتنی بر آموزه‌های خود، تلاش می‌کند در قالب‌ها و فرم‌های جدید، جذابیت را ایجاد کند اما در حوزه پایداری فارغ از جذابیت، صحت اطلاعات داده شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. جنگ نرم دشمن، موضوعات مقاومت و پایداری را نشانه گرفته و مخاطب، ‌قبل از جذابیت به صحت آنچه به او ارائه می‌شود نگاه می‌کند و هر گفته‌ای را به راحتی نمی‌پذیرد.

استمرار و نظم در انتشار
در حوزه مقاومت و پایداری، انتشار روزانه صفحه مقاومت در روزنامه همشهری، اقدام شایسته‌ای بود که متأسفانه ادامه پیدا نکرد. استمرار ارتباط با مخاطب در این حوزه مهم است که همشهری توانسته بود این ارتباط را روزانه و مستمر کند که در تاریخ مطبوعات، بی‌مانند بود اما متأسفانه این روند تحسین‌برانگیز ادامه پیدا نکرد. اما در شرایط جدید هم استمرار هفتگی ارتباط با مخاطب، مهم است و اینکه مخاطب بداند دقیقا در چه روزهایی و در چه صفحه‌ای می‌تواند مطالب مورد نظرش را بیاید.

کوتاه‌گویی و پرهیز از اضافات
بعد از موضوع مهم صحت اطلاعات، جذابیت، اهمیت پیدا می‌کند و باید فعالان رسانه برای پیدا کردن بهترین و مؤثرترین راه‌های ایجاد جذابیت، تلاش کنند. کوتاه‌گویی و پرهیز از اضافات، مهم‌ترین عامل در ایجاد جذابیت در تولیدات رسانه‌ای است.

انتخاب سوژه مهم
کار ویژه یک رسانه در حوزه انتخاب سوژه، رفتن سراغ افراد و سوژه‌هایی است که بقیه به‌خاطر گمنام بودنشان سراغ آنها نمی‌روند. همشهری رسانه‌ای فراگیر است که می‌تواند برای نخستین بار، ‌افراد را به مخاطب بشناساند و به همین میزان می‌توانید از چهره‌های معروف فاصله بگیرید.

قالب و شکل جذاب
فرم گرافیکی همواره کمک شایانی به دیده شدن مطالب دارد و باکس‌های مختلف و کوچک، چشم را به خوبی در دیدن و خواندن مطالب، همراهی می‌کند. بی‌شک هنوز هم قالب‌های گفت‌وگو و گزارش در رسانه‌ها خواندنی هستند و تنظیم هنرمندانه و روان مطالب می‌تواند به خوانده شدنشان کمک کند.
موضوع بعدی، تبلیغ این صفحات در فضای مجازی است. یعنی تولید صفحه‌ای موفق در حوزه پایداری و مقاومت را باید بعد از انتشار در شبکه‌های اجتماعی و همه بسترهای موجود، تبلیغ کرد تا دیده شود. این تبلیغ، اقدامی است که متأسفانه در بسیاری از رسانه‌ها دیده نمی‌شود. کیو آرکد هم ازجمله نخستین اقدامات رسانه‌های مکتوب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    شیوه نگارش ترسیم صحنه های داستان و ساختن فیلم های خوب با بازیگران حرفه ای نقش اول ، فضاسازی و تکنیک فیلم برداری مناسب این جذابیت رو میتونه خلق کنه و راوی دفاع مقدس به نسل های جوان باشه. حتی فیلم هایی خلق بشن چنان دلربا که فرهنگ دفاع مقدس رو به مخاطبان غیر ایرانی بخوبی نمایش بدن و ارزشهای دفاع مقدس تحقق بیرونی فرهنگی پیدا کنه. بعضی از فیلم های فعلی بازیگران مناسبی نداشته و متاسفانه کیفیت لازم رو نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس