به گزارش مشرق، کانال تاریخ پهلوی در ایتا با انتشار ویدئویی به معرفی پروژه‌ای پرداخت که راه اشغال ایران را هموار کرد و در توضیحات آن نوشت:

راه‌آهن شمال - جنوب یکی از چیزهایی است که حامیان پهلوی از آن به افتخار یاد می‌کنند.

اما این پروژه در همان زمان هم مخالفان زیادی داشت؛ از مصدق تا مدرس.

آن‌ها حتی این پروژه را خیانتی در حق ایران می‌دانستند؛ اما چرا؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    بده ریل گذاری
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    این هم باید اضافه کرد که راه اهنی یود که هیچ یک از شهر های بزرگ رد نمیشد مثلا شیراز و اصفهان و یا کرمان و یزد و...
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    110 9
    ماله بدست ها فوری دست بکار بشوید که رضا پالانی به کمکتان نیاز فوری دارد🤣🤣🤣👎
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      8 0
      چطوری
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    9 4
    سوای از مسایل سیاسی ،راه اهن از بهترین نقطه ممکن گذشت. مسیر از خوزستان شروع میشه ،از لرستان ،مرکزی،تهران و بعد استانهای شمالی به دریا ختم می‌شود. یعنی مراکز عمده جمعیت و تجارت و اقتصاد ایران. راه اهن پیشنهادی مصدق از سیستان شروع می شد و باید مسیر طولانی از بیابانهای فاقد جمعیت می گذشت و تازه کار انگلیس برای انتقال نیرو را راحتتر می کرد چون هند و پاکستان دست خودش بود کمپانی هند شرقی نیروهاش را زمینی می اورد تا چابهار بقیه اش با راه آهن بود...
    • DE ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      4 6
      مصدق نوكر انگليس بود، طرحش هم واسه اين بود
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      7 0
      مصدق چی نوكر انگليس بود؟!!!!!!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      راه آهن از هیچ کجا به هیچ کجا !... طعنه ای جالب و دقیق بود.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      لطفا تو کامنت هاتون چه موافق و چه مخالف چرت و پرت گویی را متوقف کنید باید اقدامات مسؤلان را متناسب با زمان و شرایط خود قضاوت کرد مسلما آیندگان در مورد کارهای امروز مسؤلان کشور صحبت های زیادی برای گفتن خواهند داشت
  • RU ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    10 3
    راه آهن چابهار چی؟ این ایرادات بنی اسرائیلی رو بگذارید کنار.
  • علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    حتی امروز هم با پیشرفت کشورهای منطقه بازم راه اهن غرب به شرق سود اوریش بیشتر است البته اون موقع کشورهای عربی مشتر صادر میکردن به روسیه روسیه هم به اونها برف سرما صادر میکرد پس کالای بیشتری از شمال جنوب می گذشت راه اهن واجب بوده حالا این وسط انگلیسیها ازش استفاده کردن مگه چی شده یکم خزانه مملکت هم خالی شده در عوض ما یه متحد پیدا کرده بودیم که کشور اشغال کرده بود بالث قحطی هم شده بود دیگه چی از این بهتر
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    پهلوی گور ب گور شده راه آهن‌رو تا بندر ترکمن آورد شماها بعد ۴۰ سال نیم متر بهش اضافه نکردید
  • ZA ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    8 44
    اگر بد بوده فورا خرابش کنید چرا باید اشتباه ادامه‌پیدا کند
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      ازون حرف های کاملا رایگان گفتی بد مال زمانی بود که هنوز نساخته بودن و باید پول مملکت رو هزینش میکردن حالا که ساخته شده و پاش هزینه شده خرابش کنن - تازه اصل اشتباه مال زمان بود که ایران برده شرق و غرب بون و اونا ازش استفاده میکردن
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دست از بازی های سیاسی بردارید هر جاده و یا راه آهنی حتی روستایی را به روستای دیگر وصل کند نعمت است و نشانه پیشرفت و توسعه است در ایران هرمسیری که راه آهن ساخته شود چه شمال جنوب یا شرق به غرب برای کشور سود آور است یکی از راههای توسعه کشورها گسترش راهها و راه آهن است اگر بعد از ساخت راه آهن شمال -جنوب این کار ادامه پیدا می کرد امروز ایران بزرگترین کریدور ترانزیت جهان می شد که نیاز نبود حتی یک قطره نفت و یا دیگر محصولات و کالاهای تولید داخل را بفروشد
  • ن RU ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    هنوز بعد ۱۰۰سال جانشین نداره ..حتی نمیتونن دو خطه اش کنن ..هم سر داره هم ته ..اتوبان اصفهان شیراز که بعد ۲۰سال سال افتتاح شد نه سر داره نه ته
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اتوبان تهران شمال از سال 75 که کلنگش زده شده هنوز تکمیل نشده .آزاد راه قزوین رشت از سال 85 افتتاح شده هنوز بخش رودبار اون با این همه امکانات به علت مشکلات مالی وفنی تکمیل نشده .حالا مقایسه کنین با راه آهنی که سال 1306 از جنوب ایران تا شمال ایران کشیده شد تو کمتر از ده سال با یک بودجه محدود اما با درایت وظرافت مهندسی ساخته شده.بزرگترین تونلها وپلها رو تو همون لرستان واندیمشک میتونین ببینین .راه آهن شمال که از شاهکارهای مهندسی دنیا هست .دقت کنین صد سال پیش بدون بودجه های سنگین نفتی ونبود نیروهای تحصیلکرده وبا اون امکانات همچین راه آهنی ساخته شده . توزمان جنگ ایران وعراق هم همین راه آهن تو بخش لجستیک وپشتیبانی بزرگترین بازوی ترابری کشور بود .حالا شما بگین رضا پالانی اما ایکاش شما هم با فروش این همه نفت دلاری اندازه همون رضا پالانی تو عمران وسازندگی کشور درست کار می کردین نه مثل پروژه هایی که افتتاح می کنین بعد پنج سال فرسوده ومستهلک میشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس