کد خبر 1576025
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران مطلبی با عنوان معیار تشخیص حق از باطل را که برگرفته از صفحه ۳۰۹-۳۰۷ جلد ۱۶ کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام نوشته استاد شهید مرتضی مطهری است را منتشر کرد:

شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امیر المؤمنین شرفیاب شد و گفت: آیا ممکن است طلحه و زبیر و عایشه بر باطل اجتماع کنند؟ شخصیتهایی مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه می‏ کنند و راه باطل را می ‏پیمایند؟ آیا این ممکن است؟

امام علیه السلام در پاسخ او سخنی دارد که دکتر طه حسین، دانشمند و نویسنده مصری، می‏ گوید: بعد از آنکه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع شد، سخنی به این بزرگی شنیده نشده است. فرمود:

«انَّکَ لَمَلْبُوسٌ عَلَیْکَ، انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ‏»

ترجمه: سرت کلاه رفته و حقیقت بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با میزان قدر و شخصیت افراد نمی ‏شود شناخت. این صحیح نیست که تو اول، شخصیتهایی را مقیاس قرار دهی و بعد حق و باطل را با این مقیاسها بسنجی: فلان چیز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند. و فلان چیز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف.

نه، اشخاص نباید مقیاس حق و باطل قرار گیرند. این حق و باطل است که باید مقیاس اشخاص و شخصیت آنان باشند. یعنی باید حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشی. نه اشخاص و شخصیت‏ شناس؛ افراد را (خواه شخصیتهای بزرگ و خواه شخصیتهای کوچک) با حق مقایسه کنی، اگر با آن منطبق شدند شخصیت شان را بپذیری و الّا نه. این، حرف - صحیح - نیست که آیا طلحه و زبیر و عایشه ممکن است بر باطل باشند؟

در اینجا امام علی علیه السلام معیار «حقیقت» را خود «حقیقت» قرار داده است و روح تشیع نیز جز این چیزی نیست. در حقیقت فرقه شیعه مولود یک «بینش مخصوص» و اهمیت دادن به «اصول اسلامی» است، نه به افراد و اشخاص.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    شما ودارودسته هایتان همیشه حقید حتی وقتی بناحق حقوق مردم را پایمال و وآنها را بناحق می کشید باز هم حقید اصلا همه شما دارودسته حقداران هستید فقط مردم وخواسته ی یک زندگی معمولی ناحقند وشما باید آنها را زندان وشکنجه واعدام کنید تا حقشان را کف دستشان بگذارید
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شیعه فرقه نیست، مذهب حقه است!
  • مهدی US ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    3 0
    آب افتاده تو لونه مورچه ها. خیلی وقت است ما فهمیدیم احزاب با هم هیچ فرقی با هم ندارند.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      ساختن احزاب سیاه نماییه برای غارت بیشتر ملت!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس