کد خبر 1574674
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراقی مطلبی را با عنوان نگاهی به کارنامه ابوباقرالساعدی که برگرفته از یادداشت میشل‌نایتز و حمید مالک، کارشناسان «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» است منتشر کرد:

میشل‌نایتز و حمید مالک، کارشناسان «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» طی یادداشتی مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، به بیان جایگاه و عملکرد شهید ابوباقرالساعدی(با نام اصلی وسام‌محمدصابر) پرداخته‌اند. وی که فرمانده عملیاتی کتائب حزب‌الله بود، به همراه ابوعبدالله‌الحسین(با نام اصلی ارکان‌العلیاوی)، فرمانده اطلاعاتی این گروه، چهارشنبه ۱۸ بهمن به طریق عملیات پهپادی توسط سنتکام ترور شد.

نویسندگان، وی را حلقه وصل کتائب حزب‌الله و حشدشعبی می‌دانند. زیرا هم فرمانده عملیات خارجی کتائب و هم مسئول اداره امنیت مرکزی حشدشعبی در منطقه رصافه در شرق بغداد بود. نویسندگان مدعی هستند ابوزینب‌اللامی که به ادعای این یادداشت از عوامل «سرکوب تظاهرات تشرین در میدان التحریر در ۲۰۱۹» بوده، از نزدیکان ابوباقرالساعدی بوده که هر دو «متعلق به جناح ابوحسین‌الحمیداوی در کتائب حزب‌الله» بوده‌اند. ابوزینب‌اللامی به اتهام «نقض حقوق بشر» در فهرست تحریمی اوفک قرار دارد.

طبق این یادداشت، ابوباقر مسئول عملیاتی بود که ۲ فوریه ۲۰۲۲ از مبدأ جوف‌الصخر، طی یک عملیات پهپادی، مواضعی در امارات را هدف قرار داد. گروهی به نام «الویه‌الوعدالحق» مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت که نویسندگان مدعی هستند، صرفاً یک نام پوششی برای گریز کتائب از مسئولیت این حمله بود.

آمریکا ابوباقرالساعدی را مسئول عملیات ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ محسوب نمود که به هلاکت ۳ سرباز آمریکایی در اردن انجامید. طبق این گزارش، ابوباقرالساعدی، محافظ معتمد ابومهدی‌المهندس و «از معدود افرادی بود که اجازه داشت در جلسات ابومهدی با فرماندهان نیروی قدس از جمله سردار سلیمانی حضور داشته باشد».

هم کتائب حزب‌الله و هم گروه نجبا، وعده انتقام این شهیدان را داده‌اند. در عین حال، اگر این واکنش به «زمان مناسب» موکول شود یا اینکه واکنشی ضعیف و بدون اخذ تلفات از نیروهای آمریکایی انجام شود تا خشم پایگاه اجتماعی مقاومت عراق، اقناع شود، مشخص می‌گردد که مقاومت در همراهی با تهران، سیاست کنترل تنش را در دستور کار قرار داده و شاید ترجیح دهد این ترور را اهرم فشاری برای ترغیب فضای سیاسی عراق به اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، بدل کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس