کد خبر 1574655
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
عین الاسد؛ پایگاهی خطرناک و تهدید کننده ثبات عراق

یک رسانه عراقی از پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب این کشور به عنوان تهدیدی علیه ثبات عراق نام برده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری المعلومه عراق در گزارشی درباره پایگاه عین الاسد در غرب عراق (که در دست اشغالگران آمریکایی می باشد) به عنوان پایگاه شر نام برده و به طرح‌های تهدید کننده اشغالگران علیه این کشور اشاره کرده است.

این رسانه عراقی آورده است: از چند سال قبل نظامیان آمریکایی چندین پایگاه نظامی در عراق دایر کرده‌اند، اما همه اهتمام آنها روی یک پایگاه یعنی عین الاسد است و این در حالی است که محافل عمومی و سیاسی عراقی از خود می‌پرسند که نیروهای اشغالگر چه زمانی از این پایگاه خارج می‌شوند؟

در سال ۲۰۲۱ آمریکا اعلام کرد که نیروهایش را از عین الاسد خارج می کند، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

در راستای سیاست جدید واشنگتن، این پایگاه به مقری نظامی تبدیل شده که از آن عملیات های جنایتکارانه علیه نیروهای امنیتی عراق انجام می شود، اما این تنها هدف حفظ این پایگاه از سوی آمریکا نیست و دلایل متعددی در این زمینه دخیل است.

«رفیق هاشم» نماینده پارلمان عراق از پایگاه عین الاسد که در اختیار آمریکایی ها قرار دارد به مثابه اشغال نام برده و حضور این نیروها را مستشاری ندانسته است.

وی افزود: واقعیتی که ما گرفتار آن هستیم این است که حضور اشغالگران آمریکایی در عراق محسوس است به ویژه حضور نظامی در برخی استانها مانند پایگاه عین الاسد در استان الانبار. آمریکا از توافق راهبردی امضا شده میان عراق و آمریکا به عنوان بهانه‌ای برای ماندن در عراق بهره می برد. حضور نظامیان آمریکایی در عراق جنگی و خصمانه است و جنبه مشورتی ندارد و بهترین گواه این مدعا نیز حمله مستقیم به الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق در قلب بغداد (توسط تروریست های آمریکایی) است.

این نماینده پارلمان عراق در ادامه همچنین به اجرایی نشدن مصوبه مجلس این کشور در زمینه خروج نیروهای خارجی اشاره کرده است.

«عقیل الطائی» کارشناس عراقی امور امنیتی نیز با اشاره به اینکه حضور نظامیان آمریکایی در عراق جنبه مشورتی ندارد و آنچه مطرح می شود دروغی بیش نیست، هدف از ترویج این ادعاها را گمراه کردن افکار عمومی عراق قلمداد کرده است.

وی افزود: چند دلیل سبب شده که آمریکا بر این پایگاه چنگ اندازد. نخست، موقعیت راهبردی آن است که از طریق آن می‌تواند منطقه را رصد کند. دوم، نزدیکی آن به مرز سوریه و اردن است، سوم اینکه می تواند هرگونه ترددی به سوریه و از آن به سمت لبنان را رصد کند، چهارم اینکه این منطقه کریدور هوایی آمریکا به اردن و سوریه و رژیم صهیونیستی و نیز گذرگاه زمینی موجود در آن است.

این رسانه عراقی از پایگاه عین الاسد به عنوان تهدیدی خطرناک علیه امنیت و ثبات عراق در آینده نام برده و بر ضرورت واکنش قوی و جدی دولت عراق برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس