اوجی: اختلافی بین وزارت نفت و دولت وجود ندارد

وزیر نفت با بیان اینکه امروز هیچ میدان نفتی مشترک بلاتکلیفی نداریم، گفت: برخی از میادین ما با کشورهای همسایه مشترک است و ۴۸ درصد تولید در میادین مشترک رقم می‌خورد.

به گزارش مشرق، جواد اوجی پنجشنبه شب در جریان بازدید از نمایشگاه «روایت پیشرفت» در مشهد افزود: هیچ کشوری در دنیا تحریم‌هایی مانند جمهوری اسلامی ندارد ولی از دل همین تحریم‌ها بسیاری از صنایع خودکفا شده است.

وی اضافه کرد: کشور ونزوئلا رتبه نخست ذخایر نفتی را دارد اما پس از تحریم ونزوئلا، بدلیل وابستگی به مستشاران آمریکایی تولید نفت در این کشور افت چشمگیری پیدا کرد که امروز با حضور متخصصین ایرانی به روند سابق بازگشته است.

وزیر نفت ادامه داد: عدم فروش نفت خام و تبدیل آن به ارزش افزوده همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در این راستا ظرفیت پالایش نفت کشور رشد ۱۳ درصدی داشته است.

اوجی با اشاره به اینکه امروز هیچ مستشار خارجی در صنعت پتروشیمی نداریم، گفت: دانش فنی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از تمام پالایشگاه‌ها توسط متخصصین داخلی انجام می‌شود.

وزیر نفت افزود: قبل از انقلاب اسلامی نفت و گاز یک صنعت وابسته و دست استعمارگران بود و تنها یک واحد پتروشیمی در استان فارس وجود داشت.

اوجی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی تولید و توزیع گاز نیز صورت نمی‌گرفت ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی و به همت متخصصین و کارشناسان داخلی، بیش از یک میلیارد مکعب تولید گاز داریم.

وی تاکید کرد: صادرات پتروشیمی در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار بود و امروز نزدیک به سه میلیون و ۴۵۰ میلیون بشکه تولید نفت داریم.

وزیر نفت افزود: در شروع دولت سیزدهم چالش ناترازی گاز را داشتیم، در سال ۱۳۹۹ در مجموع هفت میلیارد دلار صادرات نفت و گاز انجام شد در حالیکه در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۳۰ میلیارد دلار فروش نفت و گاز داشته‌ایم.

اوجی ادامه داد: در تامین ارز هیچ مشکلی نداریم و این اقتدار بدلیل ظرفیت ارزآوری صنعت نفت و گاز است.

وزیر نفت افزود: در شروع دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دستور قرار گرفت و۱۳۲ پروژه شناسایی شد که بتدریج در حال بهره‌برداری هستند.

وی گفت: همچنین ۵۰ پروژه مهم در راستای رشد تولید و اشتغال‌زایی آغاز شد که برخی از این پروژه مانند فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت‌های مختلف مطرح می‌شد ولی وارد فاز اجرایی نمی‌شد اما در دولت سیزدهم با یک اقدام کارشناسی سه سال زودتر به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت افزود: برنامه‌های جدید عقد قراردادهای نفتی و گازی در دستور کار قرار دارد، در دولت قبل عقد قرارداد جدید حدود ۵۰ ماه زمان نیاز داشت که در دولت سیزدهم به ۲۸ ماه کاهش یافت.

اوجی اضافه کرد: تا قبل از پایان سال قرارداد هشت میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار منعقد خواهد شد.

وی گفت: از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون ۳۲ همت اعتبار مسوولیت‌های اجتماعی تخصیص یافته که نسبت به دولت قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 0
    آرش؟؟!!
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    7 2
    آره بلاتکلیف نیست همه دارند گاز و نفت استخراج می‌کنند الا ایران.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    3 0
    میدان ارش چی شد؟
  • ارش IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    4 0
    ارش
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 2
    چون چیزی برات باقی نذاشتم اون از قطر اون از عراق اونم از کویت و عربستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس