کد خبر 1572371
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

سواد رسانه، لازم برای همگان

احتمالا این فیک نیوز را شنیده‌اید که از زبان دختر شهید سلیمانی و پس از فاجعه تروریستی کرمان نقل شده و می‌شود؛«پدر را در خواب دیدم، گفت به کرمان نرو». هر عقل سلیمی با کمی فکر نسبت به چنین گزاره‌ای، حداقل برایش سوال پیش می‌آید. یعنی واقعا جا دارد که دشمن‌ترین دشمن جمهوری اسلامی نسبت به آن شک کند. این جمله آنقدر مسخره‌آمیز است که بخش بزرگی از رسانه‌های انقلابی حتی آن را تکذیب نکرده و یقین داشتند مخاطب می‌فهمد که دروغ است.

اما شاید باورش سخت باشد که نگارنده این دروغ عجیب را از چند نفر شنیده است. افرادی که بعضاً بغض شدیدی از نظام داشتند و این را دست‌مایه‌ی تخلیه عاطفی خود قرار دادند. اما برایشان سوال پیش نیامده که چنین خبر عجیبی امکان صحت دارد یا نه؟!

نکات ساختاری به جای خودش؛ تضعیف جدی مرجعیت صداوسیما، فرسایش سرمایه اجتماعی، ناکارآمدی نظام رسانه در کشور و ناتوانی از دسترسی به این بخش از جامعه باید در جای خودش مورد بحث قرار گیرد و اصلاحات لازم برای آن انجام شود.

روی سخن این نوشتار، به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی است که روزانه در مواجهه با چنین اخباری هستند. اخبار فیکی که ذره-ذره از نظام اجتماعی و نه فقط نظام سیاسی را می‌خورد. حتی اگر مخالف تمام عیار جمهوری اسلامی هستند، بازهم باید برای خودشان این احترام را قائل باشند و اجازه ندهند چارچوب فکریشان با چنین اکاذیبی متاثر شود. این شیوه‌ی سطحی از خبر کذب، اول توهین به مخاطب است که نادان پنداشته شده.

آنچه جلوی این وضعیت را می‌گیرد، اولا روحیه‌ای پرسشگری و تعقل است. ثانیا باید سواد رسانه و سواد شبکه‌های اجتماعی (که دو چیز مجزا هستند) را فراگرفت. اگر مخاطبین آن جمله بالا، بلد بودند در عین عضویت در رسانه‌های ضدجمهوری اسلامی، در حداقل یکی از رسانه‌های حامی آن هم عضو باشند، می‌توانستند صدق این گزاره را آزمون کنند. اما حیف اینکه نفرت انباشت شده در بخشی از جامعه باعث می‌شود تا اخبار فیک تبدیل به بهانه‌ای برای نفرت بیشتر باشد.

البته این ایراد در جبهه انقلاب هم کم و بیش وجود داشته و دارد. عدم نقدپذیری، نبود روحیه‌ی پرسشگری و عدم عضویت در رسانه‌های مختلف باعث شده تا اخبار فیک مخصوص جبهه انقلاب هم تهیه و انتشار یابد. برای حل این مسائل، باید جنبش سواد رسانه و شبکه اجتماعی راه انداخت و یکدیگر را به پرسشگری و تعقل دعوت نمود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    27 2
    سواد رسانه از دید شماها معلومه چه معنی داره که اینقدر سواد رسانه ای سواد رسانه ای می کنید وقاحت هم داره این همه کلمات رو به نفع خود به بازی گرفتن
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    31 2
    خوب بلدید دکون باز کنید مسئولان سانسور مشرق نیوز شاهد صدها کامنت من هستند که همواره نوشته ام که رسانه و سواد رسانه ای اسم رمز دزدی و فساد و گرفتن پست های سیاسی کلان برای عده ای بیسواد رانتخوار حقیر شده است که برخلاف مدیران قبلی نظام اینها حتی عرضه گرفتن یک مدرک دانشگاهی حداقلی را ندارند مگر رسانه و توئیت زدن و ریتوئیت کردن و بعد مدرک فیک از دانشگاههای رانتی گرفتن و سپس معاون وزیر و بعد وزیر شدن
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    27 2
    این موضوع بزاریم کنار رفتند مراسم یا نه ؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 12
      اسکل ندیدی سر مزار نشسته بود ازش مصاحبه گرفتند؟ صاحب عزا میشه خودش حاضر نباشه؟
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    30 0
    اون جبهه اصلا یک درصد هم روحیه نقد پذیری ندارند اصلا حرف زدن با مردم بلد نیستن
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    41 2
    شما عصاره سواد رسانه ای دارها رو در مثلا همین مطالب ۶ ماه اخیر مشرق ببین همه تحلیلها اشتباه و خط فکری هم همه در اخرش به یک سمت است بیست خط مینویسد اخرش اونیکه خودش دوست داره رو ازش در میارد مهم نیست مردم واقعیت خوب میفهمند
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    31 2
    شما خیلی خودتونو بالا گرفتید اگه اینهمه دانا هستید وضع مملکت چرا اینه ؟ شما یدونه عاشق کشور و انقلاب مخالف حط فکریتونو اجازه حولان نمیدهید توهم بسه مردم بسیار باهوشند اینکه شما میره ۴ تا کامنت زیر این مطالب میخونی و نتیجه میگیری نظر کل مردم است نشان دهنده بیسوادی کامل رسانه ای شما هاست اینقدر رسانه رسانه نکنید ملت بسیار باهوشند اگه تحت تاثیر رسانه بودند پارسال باید کاسه کوسه جمع میکردید و الان نمیتونستی توئیت بزنی
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    40 2
    چه جالب چون یک خودی در معرض اتهام قرار گرفت این کانال تصمیم گرفت کل مردم به داشتن سواد رسانه تشویق کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس