مقام نظامی اردنی، مشارکت در حملات آمریکا را تکذیب کرد

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مشارکت هواپیماهای اردنی در عملیات هوایی آمریکایی در عراق و سوریه، یک منبع نظامی رسمی اردنی هر گونه مشارکت در این حملات تجاوزکارانه را رد کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی اردن (پترا) به نقل از یک منبع نظامی رسمی اعلام کرد: ارتش اردن در حملات هوایی انجام شده توسط نیروی هوایی آمریکا در داخل عراق شرکت نداشته است.

این منبع گفت: گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر مشارکت هواپیماهای اردنی در عملیات انجام شده توسط هواپیماهای آمریکایی در داخل عراق، صحت ندارد.

وی همچنین اضافه کرد که ارتش اردن به حاکمیت عراق به عنوان کشور برادر احترام می‌گذارد و این کشور با همه کشورهای عربی متحد، روابط برادرانه‌ای دارد.

پس از آنکه آمریکا از انجام حملاتی به عراق و سوریه خبر داد، برخی رسانه‌ها در گزارش‌هایی از مشارکت جنگنده‌های اردنی در این عملیات خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، جنگنده‌های اف-۱۶ نیروی هوایی اردن در حملات هوایی شامگاه جمعه آمریکا به سوریه و عراق مشارکت داشتند.

در این گزارش‌ها احتمال داده شده‌است که مشارکت اردن در پاسخ به حمله پهپادی به پایگاهی آمریکایی در خاک اردن موسوم به «برج ۲۲» انجام گرفته باشد.

به نوشته روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در سایر گزارش‌ها نیز آمده‌است که احتمالا جنگنده‌های اردنی به این عملیات ملحق شده‌اند و اهدافی برای آن تعیین شده‌است.

طبق گزارش‌های یاد شده، نقش‌آفرینی اردن عادی نبوده و هدف از آن اعلام همبستگی با آمریکا است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد امروز از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد.

آمریکا مدعی است که این حملات در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به کشته شدن سه نظامی این کشور در پایگاهی در شمال شرق اردن صورت گرفته‌است.

«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تایید حمله آمریکا به غرب کشور خود، تصریح کرد که این حملات، ناقض حاکمیت و با هدف تضعیف دولت بغداد در ایجاد ثبات در کشور صورت گرفته‌است.

دولت عراق نیز در واکنش به حملات امروز آمریکا به مناطقی در غرب این کشور، تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی از ماموریت و اختیارات محول شده به آن، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق تبدیل شده‌است.

در همین راستا، وزارت کشور عراق نیز بعد از ظهر امروز اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت واشنگتن در بغداد را احضار کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس