رئیسی

رئیس‌جمهور گفت: انجام ١١ پرتاب ماهواره‌ای، هم تحریم‌ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد.

به گزارش مشرق، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» در آیین روز فناوری فضایی ایران صبح امروز (شنبه) با بیان اینکه ۱۱ پرتاپی که انجام شده هم تحریم ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را باشکست مواجه کرد، تصریح کرد: حرکت ماندگار عزیزان که در حوزه فضا انجام شده، حقیتا جلوه ما می‌توانیم است.

وی پرتاب ماهواره به فضا را با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها جلوه ای از عملی شدن شعار ما می توانیم توصیف کرد و گفت: این حرکت ارزشمند با همکاری جوانان و مختصصان، دانشگاهیان، نیروهای مسلح انجام شده و افتخار آفرین است.

رئیس جمهور بیان کرد: ایران در رتبه ۴۵ بوده و امروز در رتبه ۱۰ کشور مطرح جهان درحوزه هوا و فضا قرار دارد، این صنعت را باید مورد توجه و حمایت قرار داد.

وی در ادامه در مدار ژئو قرار گرفتن را نقشه راه صنعت فضایی تعریف کرد و گفت: به نظر می رسد می‌توانستیم پیش تر از این، در این عرصه حضور فعال داشته باشیم و در سطح و مدار ژئو قرار بگیریم اما برخی‌ها نمی خواستند و این مهم نیست، مهم آن است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور قدرتمندی پیدا کند، ملتی که اراده کرده در ۲۲ بهمن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت برای کشور دست یابد اکنون با اراده خود می‌خواهد بر اراده های دیگر فائق آید.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه "۱۱ پرتاپ موفق آمیز در دل مردم امید ایجاد کرده" خاطر نشان کرد: آنها تلاش می‌کنند در امپراتوری های رسانه ای خود نا امیدی را القا کنند ولی دانشمندان ما نوآوری ها و ابتکارات و خلاقیت هایی را عرضه می کنند که هر کدام کارهای بزرگی است و جای تقدیر دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۸، روز ۱۴ بهمن را که ماهواره ملی امید با موفقیت به فضا پرتاب شد به عنوان روز فناوری فضایی نامگذاری کرد.

مراسم روز فناوری فضایی در حالی آغاز می‌شود که در دولت سیزدهم تاکنون ۱۱ پرتاب ماهواره انجام شده است و تا پایان سال این تعداد افزایش خواهد یافت. در یک ماه گذشت ماهواره «ثریا» توانست با قرار گرفتن در مدار ۷۵۰ کیلومتری، رکورد ارتفاع پرتاب را شکست و ماهواره‌بر سیمرغ نیز توانست هشتم بهمن‌ماه ماهواره «مهدا» و ۲ ریز ماهواره «کیهان» و «هاتف» را در مدار بیضوی به شکل همزمان تزریق کند.

در ابتدای دولت سیزدهم و زمانی که رییس‌جمهور تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود.

تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، هشت عدد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ ماهواره رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ می‌رسد.

پس از آغاز به کار دولت سیزدهم طراحی و ساخت سه ماهواره به پایان رسید و آماده پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ماهواره‌های آماده پرتاب به ۸ عدد رسید و این عدد برای سال ۱۴۰۲ به ۱۲ عدد می‌رسد.

بر اساس اخبار منتشر شده، تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم ۶ پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱ عدد رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 1
    باید برید به 36000 کیلومتر ما سالهاست عقب افتادیم
    • DE ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 0
      زمان احمدی نژاد در جمع ۸ کشور فضایی بودیم. شیخ از خودت بگو که چه داری!!
  • کارشناس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    5 1
    ما در ایران زندگی میکنیم کشوری که در ان فارغ التحصیلان دکترا بیکارند ولی غیرمتخصصین در پست های مهم مملکت نقش بازی میکنند و حقوق میگیرند.
    • احسان IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      1 14
      همین غیر متخصصین ماهواره ساختن و به فضا فرستادن ، آخه چقدر بی انصافی
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    22 1
    حالا ماهواره؛ برای ما آب و نان میشه؟
    • احسان IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      2 16
      کسی که از موفقیت کشورش خوشحال نشه ، حتما منافقه
    • تک تیرانداز DE ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 0
      نه فقط ربنای شجریان شکم سیر می کنه.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 1
    الان میشه 100 تا کشور را نام برد که اراده بکنن ماهواره های واقعی و به روز به فضا بفرستن از ژاپن و سوئیس و سوئد و بلژیک گرفته تا هلند و تایوان و کره و دانمارک و فنلاند و نروژ و ایتالیا و آلمان و برزیل و کانادا و استرالیا و....
  • GB ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    خصوصی سازی هوافضا. مثل خصوصی‌سازی فولاد، خودرو، مس، سیمان، پتروشیمی و...؟!
  • پارسا FR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    2 1
    جای تاسف دارد که در این مراسم ستاره داود که سمبول سهیونیستهاست در قسمت راست سالن در حال درخشش بود سهیونیستها بوسیله عوامل نفوذی هر بار با نشان دادن غیر محسوس این ستاره نفوذ خود را برخ می کشند
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    1 1
    احسنت به کشور مقتدر و قدرتمندمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس