روسیه: راهبرد ناتو درباره اوکراین ممکن است به جنگ قدرت‌های هسته‌ای تبدیل شود

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل امروز پنج شنبه هشدار داد که راهبرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه بحران اوکراین ممکن است باعث جنگ میان قدرت‌های هسته‌ای شود.

به گزارش مشرق، گنادی گاتیلوف نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو گفت: تعهد آمریکا و ناتو نسبت به تشدید بحران اوکراین قدرت‌های هسته‌ای را به درگیری نظامی مستقیم «همراه با عواقبی فاجعه بار» سوق می‌دهد.

وی این اظهارات را در جلسه عمومی کنفرانس کمیته خلع سلاح مطرح کرد.

این مقام روس افزود: مسکو متعهد به شناختی است که در دهه ۱۹۸۰ به آن رسید. این شناخت مبنی بر این است که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و چنین جنگی هرگز نباید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یادآور می‌شویم که این موضع اساسی، ۳ ژانویه ۲۰۲۲ با ابتکار روسیه در بیانیه مشترک سران پنج کشور هسته‌ای درباره غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای و جلوگیری از رقابت تسلیحاتی تأیید شد.

نماینده دائم روسیه گفت: از این پنج کشور می‌خواهیم بر اساس بیانیه به تعهدات خود عمل کنند.

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی ۱۹۶۸ که از سال ۱۹۷۰ لازم‌الاجرا شد) معین کرد که تنها پنج کشور(روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین) سلاح‌های هسته‌ای داشته باشند و ظهور قدرت‌های هسته‌ای جدید را ممنوع کرد. این «پنج کشور هسته‌ای» متعهد شدند که سلاح های هسته‌ای خود را به کشورهای دیگر منتقل نکنند و در تولید آن‌ها به سایر کشورها کمکی نکنند و سایر طرف‌های معاهده نیز متعهد شدند تسلیحات اتمی را قبول یا تولید نکنند.

به گفته روسیه، این‌که اوکراین جنگنده اف-۱۶ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد، تهدیدی از سوی غرب در حوزه هسته‌ای تلقی می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اینو 😂😂😂
  • عمیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    زنده باد اوکراین
  • عمیر IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مارو نخندون 😂😂
  • عمیر IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    زلنسکی میرزمد پوتین توخالی میلرزد !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس