کد خبر 1569393
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
‌

دریاچه‌های زیادی در ایران وجود دارد که به دلیل قرارگرفتن در کنار جنگل، آرامش و جاذبه‌های بصری و امکانات، جزو مقاصد گردشگری خانوادگی شده اند.

به گزارش مشرق، جاده فیروزکوه از آن جاده‌هایی است که کیلومتر به کیلومتر آن یک جاذبه در پس و پیش خود دارد. از روستاهای بین راه گرفته تا غارها، دریاچه‌ها و طبیعتی که در حواشی جاده نهفته است. پس اگر قصد کردید یک سفر خانوادگی به یکی از جاذبه‌های جاده فیروزکوه بزنید. راهی شوید و بدانید که تا دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه سه ساعتی راه دارید.

با همه اهل و عیال و اعضای خانواده با هر سن و سالی می‌توانید این مسیر را بروید. مشکلی نیست که بر آن فائق نیایید چون راه سختی در پیش ندارید. جاده آسفالته است و همه نوع امکاناتی در جاده فیروزکوه دارید. از روستای هرانده رد شوید، ولی یادتان باشد که یک زمانی را برای دیدن آن بگذارید. در این روستا غار هرانده و باغات سیب وجود دارد که جاذبه گردشگری زیبایی در هر فصل از سال هستند. روستای ورسک و جاذبه مهم آن که سه خط طلاست، سر راهتان قرار دارد.
از این‌ها هم که عبور کنید وقتی به نزدیکی پل سفید رسیدید تابلوی دریاچه شورمست را می‌بینید، اما شما در سمت راست جاده قرار دارید و راه ورودی سمت چپ است. بنابراین باید نرسیده به پمپ بنزین، دوربرگردان را به سمت شهرک صنعتی بروید.
همانجاست که باید وارد شده و از زیر گذر رد شوید. خیلی سخت نیست. اهالی، یک تابلوی بزرگ زده و مسیر را برایتان مشخص کرده‌اند. حالا هم که دیگر همه نرم افزارهای مسیریاب دارند و به راحتی می‌توانند مسیر را پیدا کنند.

سفر به دریاچه شورمست در هر فصلی از سال زیباست!

خیلی‌ از خانواده‌ها وقتی هوا خوب است و دمای هوا پایین نیست، شب را کنار دریاچه سپری می‌کنند.

حواستان به گاوها باشد!

باید حدود یک ربع مسیر جاده سربالایی را طی کنید. در مسیر ضمن دیدن طبیعت، حواستان به گاوها هم باشد. برخی از آن‌ها وسط جاده دراز کشیده‌اند و شما نباید با سرعت بروید. از کنارشان به آهستگی عبور کنید چون هر لحظه ممکن است تغییر مسیر دهند. جاده پیچ در پیچ است و رانندگی حرفه‌ای لازم دارد، چون در برخی از مسیرها نمی‌بینید که آیا خودرویی رو به روی شما هست یا نه.
خیلی احتیاط کنید و اگر دیدید که هوا مه‌آلود است رفتن به شورمست را به زمان دیگری موکول کنید. اما اگر هوا خوب بود خودتان را آماده کنید برای چند ساعت دوری از فضای شهری.
نرسیده به ورودی دریاچه شورمست، حدود یک کیلومتری جاده خاکی می‌شود، ولی آنقدر سخت نیست. می‌توانید به راهتان ادامه دهید تا به محل ورودی برسید. آنجا یک نگهبان وجود دارد و از شما بلیت ورودی می‌گیرد. خودروی سواری ۵۰ هزار تومان نرخ دارد که با مالیات بر ارزش افزوده ۵۴ هزار تومان حساب می‌کنند. اگر با خودرو داخل نشوید برای هر نفر باید ۱۵ هزار تومان بدهید. فهرست نرخ هر خودروی ورودی آنجا نوشته شده است. قرار نیست بابت این هزینه به شما خدماتی داده شود. استفاده از همه چیز در اینجا پولی است جز پارکینگ و سرویس بهداشتی.

آلاچیق‌هایی برای استراحت گذاشته شده که با خانواده و دوستان می‌توانید آن‌ها را برای یک روز به قیمت صد هزار تومان اجاره کنید و آنجا بمانید. هنوز اتاقک‌هایی که برای اقامت شبانه در حال ساخت است، تکمیل نشده وگرنه می‌شد شب آنجا ماند. البته خیلی‌ها هم هستند که وقتی هوا خوب است و دمای هوا پایین نیست، شب را کنار دریاچه سپری می‌کنند.

سفر به دریاچه شورمست در هر فصلی از سال زیباست!

سفر به دریاچه شورمست در هر فصلی از سال زیباست

سفر به دریاچه شورمست در هر فصلی از سال زیباست

اینجا برای اقامت با خانواده هم مناسب است چون همه نوع امکاناتی که لازم دارید وجود دارد. هر چند که باید شش دانگ حواستان به کودکان باشد چون دریاچه حفاظی ندارد و احتمال خطر هست. دریاچه شورمست ۱۵ هزار مترمربع است بنابراین خیلی بزرگ نیست. توقع چشم‌انداز وسیعی از این دریاچه نداشته باشید. بیشترین عمق آن هم ۵ تا ۷ متر است و برای گردش روی آن، قایق‌های پارویی و دستی هم وجود دارد. ضمن اینکه برخی از افراد زمانی که کمتر کسی آنجا هست دست به تور ماهیگیری می‌برند شاید ماهی گرفتند.
این دریاچه محصور در جنگل، رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فروشگاه و پارکینگ دارد ولی در فصل سرما، کمتر کسی از آلاچیق‌ها استفاده می‌کند چون اقامت در کنار دریاچه آن هم وقتی شب می‌شود، به امکانات مجهزتری نیاز دارد چون دمای هوا در آن ارتفاع بلند از سطح دریا، خیلی سردتر از روز است.
بعضی از افراد در کنار دریاچه، چوب می‌سوزانند تا گرم شود اقدامی که جایز نیست، چون جنگل است و چوب‌های خشک و احتمال آتش سوزی فراوان.
البته این اقدامات هم از سوی نگهبانان رسیدگی نمی‌شود. از آنجا که این محدوده یک منطقه طبیعی است باید مراقب زباله‌ها هم بود. سطل‌های زباله در کنار دریاچه زیاد است تا احیانا زباله‌ها داخل دریاچه یا جنگل اطراف نشود.

ماندن در جنگل هم می‌طلبد که طبیعت گرد باشید. سفر به دریاچه شورمست در هر فصلی از سال زیباست چه آن زمان که دریاچه پر آب است و جنگل‌های اطراف سبز و پر برگ و چه در پاییز هزار رنگ و زمستانی که درختان را از هر برگ و سبزی دور نگهداشته است.
دیدن اینجا یک روز زمان می‌گیرد پس باید یا از قبل به فکر غذا که معمولا ناهار است باشید یا اینکه سفارش غذایتان را به رستوران دریاچه بدهید.

اینجا غذاهایی که با ماهی پخته می‌شود مانند قلیه ماهی هم حسابی طرفدار دارد. در کنار بازدید از دریاچه کوچک شورمست می‌توانید به جاذبه‌های دیگر سوادکوه یا جاده فیروزکوه هم بروید. چون دیدن آن آنقدر زمان بر نیست. با این حال بهتر است موقع برگشت، شب در همان جاده پر پیچ و خم رانندگی نکنید. اگر شانس بیاورید و در فصل سرد به اینجا بروید و این منطقه هم خلوت باشد خدمات بهتری می‌گیرید وگرنه در فصل شلوغ سال، خدمات دهی خوب نیست. شلوغ است و شاید نتوانید جای خالی پیدا کنید ضمن اینکه آرامش این منطقه با شلوغی از بین می‌رود پس تا جایی که می‌توانید در فصل خلوت سال از اینجا دیدن کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس