کاهش شدید اعتماد به نتانیاهو در بین احزاب آمریکایی

اعتماد قانونگذاران حامی رژیم صهیونیستی در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی روبه کاهش شدید است.

به گزارش مشرق، حامیان رژیم صهیونیستی در هر دو حزب کنگره آمریکا در حال از دست دادن اعتمادشان به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و کارآمد بودن مدیریت وی در جنگ علیه حماس هستند.

«ان‌بی‌سی نیوز» در جریان گزارشی در این رابطه می‌نویسد: « با وجود آنکه اعضای جناح مترقی در کنگره آمریکا همواره از حمله متقابل نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در نوار غزه که موجب شهادت هزاران غیرفلسطینی شده است، انتقاد کرده‌اند، اکنون قانون‌گذاران حامی این رژیم هم نسبت به نحوه رهبری نتانیاهو ابراز ناامیدی کرده و گفته‌اند مشخص نیست که وی حتی ایده‌ای برای پایان جنگ در غزه داشته باشد.

در همین راستا، سه تن از قانون‌گذاران آمریکایی که با ان‌بی‌سی نیوز صحبت کرده‌اند در اظهاراتشان به این موضوع اشاره داشته‌اند که اصلا مشخص نیست که نخست وزیر ۷۴ ساله صهیونیست‌ها راهبردی برای پایان دادن به جنگ خونین در غزه دارد یا خیر و حتی گفته‌اند که نتانیاهو به عنوان یک نخست وزیر منفور در این رژیم در تلاش است تا جنگ در غزه را برای باقی ماندن خودش بر قدرت طولانی کند.

یکی از این سه جمهوری‌خواه که به مسائل مربوط به امنیت ملی می‌پردازد و نخواسته نامش فاش شود، عنوان کرده است که در همه این موارد دفاع از بی‌بی(نتانیاهو)و یا توجیه استراتژی جنگی‌اش در غزه واقعا دشوار و سخت است. او گفته است: به نظر من تداوم جنگ از منظر سیاسی به نفع نتانیاهو است حال این درگیری چه با حزب الله باشد و چه در غزه و با حماس اتفاق بیفتد. هر نوع آتش‌بس و توافق صلحی برای وی زیانبار است و من فکر می ‌کنم این عوامل در اقداماتی که او اکنون انجام می‌دهد، تاثیر گذار است.

به گفته این قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی بی‌اعتمادی زیادی به نتانیاهو وجود دارد و سوالات زیادی در مورد توانایی‌اش برای رهبری طرح می‌شود و من فکر می‌کنم که او اکنون به شخصیت بسیار منفوری تبدیل شده است.

یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که در زمینه امنیت ملی فعالیت می‌کند، با این ارزیابی موافقت کرده و نتانیاهو را یک فاجعه خوانده است و از اینکه فعالیت‌های نظامی‌اش موجب ایجاد «جنگی بی‌پایان» با تلفات بیشتری از غیرنظامیان شود، ابراز نگرانی کرده است.

این نماینده که نامش در گزارش منتشر نشده است در این رابطه گفته است: به نظر می‌رسد، اسرائیل به ارتش و نیروهایش ماموریتی دست نیافتنی داده است و آن ماموریت نابودی حماس است و اگر آنها انتظار دارند ارتش این ماموریت را به سرانجام برساند، باید گفت که این جنگ، جنگی بی‌پایان خواهد بود. تنها در این میان افراد بی‌گناهی کشته می‌شوند و ویرانی‌های گسترده‌ای به بار می‌آید.

این نماینده دموکرات خود را دوست «واقعی» رژیم صهیونیستی عنوان کرده است و گفته است که همه دوست قوی اسرائیل بودند اما نتانیاهو یک فاجعه است. به گفته وی همه نمایندگان آمریکایی می‌دانند زمانی که جنگ غزه به پایان برسد، نتانیاهو کارش تمام شده است. بنابراین به علم خاصی نیاز نیست تا بفهمیم وضعیت کنونی تنها برای وی خوب بوده اما برای بقیه وحشتناک است.

با این حال، اظهارات مطرح شده از سوی دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان انتشار بیانیه‌ای رد شده است. بیانیه مذکور عنوان کرده نتانیاهو جنگ را عمدا برای اهداف سیاسی خودش طولانی نکرده است و رئیس ستاد ارتش این رژیم هم گفته است: این ادعا که نخست وزیر اسرائیل جنگ را بی‌جهت طولانی کرده است، کاملا بی‌معنی است چرا که نتانیاهو دستاوردهای بسیار خوبی در این جنگ به دست آورده است.

گفته می‌شود، خشم فزاینده قانونگذاران آمریکایی از نتانیاهو در کنگره این کشور ناشی از ناامیدی فزاینده دولت بایدن از نخست وزیر این رژیم به عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان خارجی ایالات متحده است. این ناامیدی از زمانی شکل گرفت که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در جریان سفری به خاورمیانه پیشنهادی را ارائه کرد تا به موجب آن رژیم صهیونیستی و رهبران عرب به توافقی برای پایان جنگ غزه نزدیک شوند با این حال این پیشنهاد به صورت کامل از سوی نتانیاهو رد شد و زمینه‌ساز اختلافات جدی میان بایدن و نتانیاهو شد.

یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از این در کمیته امنیت ملی عنوان کرد: من از عدم تغییر استراتژی اسرائیل با وجود میزان بسیار زیادی تلفات غیرنظامیانی که نه منافع این کشور و نه منافع آمریکا را تامین می‌کند، بسیار ناامید و ناراحت هستم. استراتژی کنونی برای تداوم بمباران و فعالیت جنگی تنها مشکل را بدتر خواهد کرد و نه بهتر.

مخالفت مجدد نتانیاهو با پیشنهاد تشکیل دولت مستقل فلسطین پس از جنگ غزه که از سوی بایدن مطرح شده است، بار دیگر تنش‌های میان قانونگذاران آمریکایی را در باب حمایت بی‌قید و شرط از این رژیم شعله‌ور ساخته است. این در حالی است که آمریکا بارها در مواضع اعلام شده خود عنوان کرده است که تنها از راه حل تشکیل دو دولت مستقل حمایت می‌کند.

حتی بایدن در پاسه به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه می‌تواند نتانیاهو را برای حمایت از راه‌حل دو کشوری، متقاعد کند هم پاسخ مثبت داد. »

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح می‌شود که جنگ غزه بیش از ۱۰۰ روز است که ادامه پیدا کرده است و طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین شمار جانباختگان فلسطینی این جنایت بزرگ از سوی رژیم صهیونیستی به ۲۵ هزار نفر رسیده است. با این حال، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان با دفاع از مواضع جنگی خود ادعا کرده است تا زمانی که به طور کامل نتواند حماس را از بین ببرد، به حملاتش علیه مردم فلسطین در نوار غزه ادامه داده و با هیچ طرح آتش‌بسی در این منطقه موافقت نمی‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    خالی کردن پشت مجری طرح آمریکایی ـ اسرائیلی از سوی آمریکایی ها؛ اینگونه می خواهند خود را در نزد وجدان که نه، ندارند بلکه افکار عمومی تبرئه کنند، این نگاه هم ازآنجاست که مردم را ناآگاه می دانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس