دیدارهای امیرعبداللهیان در سوئیس

وزیر امور خارجه ایران همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با نتانیاهو را ریشه ناامنی در منطقه خواند و گفت که نتانیاهو به پایان خط رسیده و هیچ تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که هفته گذشته به داووس سوئیس سفر و در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد، گفت‌وگویی هم با شبکه سی‌.ان‌.بی‌.سی آمریکا انجام داد.

* رفتار مسؤولانه یمنی‌ها

خبرنگار با بیان اینکه افرادی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می‌گویند که شما نباید اینجا حضور داشته باشید، به ویژه پس از حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و همچنین حمله‌های اخیر ایران به کردستان عراق و سوریه، نظر شما چیست که امیرعبداللهیان پاسخ داد: در ابتدا باید بگویم سال‌هاست دولت نجات ملی یمن در قسمت‌های وسیعی از خاک یمن و در پایتخت (صنعاء) مستقر شده و آنها یکی از طرف‌های مذاکره با دولت عربستان در ماه‌های اخیر بوده‌اند. بر اساس اطلاعات ما، آنها در مراحل پایانی دستیابی به یک توافق پایدار با عربستان قرار دارند. بنابراین در ابعاد مختلف ما شاهد رفتار مسؤولانه یمنی‌ها هستیم و در راستای این رویکرد مسؤولانه، آنها از نسل کشی که اکنون در غزه در حال وقوع است، منزجر هستند و به همین خاطر کشتی‌هایی را که از طریق دریای سرخ به سمت بندرهای اسرائیل در حرکت بودند را متوقف کردند.

وی افزود: این تصمیم توسط آنها اتخاذ شده، اما ما مکررا از آن‌ها شنیده‌ایم که به آزادی کشتیرانی و ناوبری متعهد هستند. اما این که شما می‌گویید برخی معتقدند من نباید در داووس حضور داشته باشم، پاسخم این است که آن طرف‌هایی که در ۱۰۰ روز گذشته از نسل‌کشی غزه حمایت کرده و باعث مرگ ۲۴۰۰۰ غیرنظامی، از جمله بیش از ۱۸۰۰۰ کودک و زن شده‌اند، آنها باید جایی در داووس نداشته باشند.

وزیر خارجه تأکید کرد که اقدام مسؤولانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع بود و افزود: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. با عراق و پاکستان بهترین مناسبات را داریم. اما وقتی پای تامین امنیت ملی ایران در میان باشد، تعارف نداریم.

* مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملی کشورها نمی‌تواند مورد تردید و تعلل قرار گیرد

خبرنگار با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق حمله‌های اخیر را مصداق آشکار تجاوز خوانده است. خطاب به امیرعبداللهیان گفت شما می‌فرمایید این اقدامات در راستای امنیت ملی بوده است. درست است؟ که وی عنوان کرد: ما روابط بسیار ممتازی با عراق داریم. روابط ما در ابعاد مختلف توسعه و تعمیق یافته است. اما موضوع مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملی کشورها نمی‌تواند مورد هیچگونه تردید و تعللی قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که ایران امنیت آن کشور را امنیت خود می‌داند و تروریست‌ها دشمن مشترک مردم و دولت‌های ایران و عراق هستند.

* یمن و دیگر کشورها و جهات در منطقه هیچگونه فرمان یا دستورالعملی از ایران دریافت نمی‌کنند

خبرنگار با بیان اینکه «به طور خاص در رابطه با حملاتی که در دریای سرخ شاهد بودیم، دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که ایران به شورشی‌های حوثی در حمله به کشتی‌ها کمک کرده است. می‌گوید که ایران عمیقا در برنامه‌ریزی این حملات نقش داشته است.» خطاب به امیرعبداللهیان پرسید پاسخ شما چیست؟ که وی گفت: ما در تحولات منطقه همواره نقش مثبت در رویدادها داشته‌ایم. در سال‌های گذشته، عملا این ایران بوده که به کمک مردم و دولت سوریه و عراق شتافته و به آنها در مبارزه با داعش یاری رسانده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه، خون بهترین مستشاران نظامی خود را تقدیم کرده‌ایم. اما در رابطه با آنچه که الان در دریای سرخ اتفاق می‌افتد، باید به منشاء و ریشه مشکل توجه کرد. نباید صرفا به یک قطعه از این پازل، یعنی دریای سرخ، نگاه کنیم. اول از همه، ما معتقدیم که منشاء این بحران به نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه برمی‌گردد. اگر این جنایات و نسل کشی متوقف شود، به نظر می‌رسد گسترش دامنه‌های جنگ می‌تواند به شکل منطقی مهار شود. دوم اینکه، مردم یمن و دیگر کشورهای و جهات در منطقه که در حال دفاع از مردم فلسطین و به ویژه غزه هستند، بر اساس تجارب و تشخیص خودشان عمل کرده و هیچگونه فرمان یا دستورالعملی از ما دریافت نمی‌کنند.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که البته ما آنها را در دفاع از مظلومان فلسطینی تحسین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: روشن است که امنیت دریایی و آبراه‌ها برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که ما خود به تجارت و صادرات نفت از مسیر دریای مبادرت می‌ورزیم. اما باید دانست و معتقدیم هرگونه اقدام برای بی‌ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل‌کشی آن در غزه دارد. این جنایت‌ها باید متوقف شده و از ریشه به آن رسیدگی شود.

* حماس هرگز تلاشی در راستای درگیر کردن ایران در جنگ انجام نداده‌

خبرنگار سی‌.ان‌.بی‌.سی از امیرعبداللهیان سؤال کرد که آیا حماس و حوثی‌ها به طور بالقوه شما را به جنگی کشانده‌اند که تمایلی به مبارزه در آن ندارید، و وی اظهار داشت: حماس به عنوان یک حرکت آزادی بخش مستقلاً تصمیم به اقدام علیه اشغالگری گرفت. در هفته اول عملیات ۷ اکتبر، من با رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر ملاقات کردم و در آن برهه مهم‌ترین مسأله در کانون توجهات نحوه تسهیل تبادل زنان و زندانیان غیرنظامی بود. رهبر سیاسی حماس به من گفت که وی کاملا آماده بوده و با مسأله آزادسازی زنان و غیرنظامیان و تبادل موافقت کرد، اما آن زمان تل‌آویو فقط به جنگ و نسل کشی می‌اندیشید و آماده نبود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما به حماس به عنوان یک جنبش آزادی بخش در مقابل اشغالگر نگاه می‌کنیم، یادآور شد: آنها برای آزادی سرزمین فلسطین از اشغال تلاش می‌کنند. اما آنها هرگز تلاشی در راستای درگیر کردن ایران در جنگ انجام نداده‌اند. در عین حال، ما معتقدیم که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت بر ضد اشغالگری، نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است.

* مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه « خط قرمز ایران چیست و آیا شما احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل را رد می‌کنید؟» عنوان کرد: اولاً ما اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌ایم و هرگز نمی‌شناسیم. دوم، شاید بهتر باشد پاسخ شما را به این شکل بدهم که راه‌حل مسأله فلسطین چیست. ما معتقدیم اسرائیل یک رژیم اشغالگر است. مانند وضعیت الجزایر که دهه‌ها توسط کشوری غربی اشغال شده بود، اما در نهایت آن اشغالگری به پایان رسید. بنابراین، در مورد فلسطین هم اشغالگری اسرائیل تا ابد دوام نخواهد آورد.

وی ادامه داد: ۷۵ سال اشغالگری هیچگونه مشروعیتی را برای موجودیت اسرائیل ایجاد نمی‌کند. ما از قبل یک راه‌حل سیاسی را بر اساس رویکرد سیاسی در دست داریم. ما این راه‌حل را نزد سازمان ملل به ثبت رسانده‌ایم. ما معتقدیم که مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. چطور؟ با برگزاری یک همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل. چه کسی باید در این همه‌پرسی شرکت کند؟ همه ساکنان فلسطینی اصیل از جمله مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و آن‌ها هر تصمیمی برای خود اتخاذ کنند، مورد احترام ما خواهد بود.

* ایالات متحده و بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره بزنند

خبرنگار از امیرعبداللهیان پرسید «پیام شما به کاخ سفید و رئیس جمهور جو بایدن و متحدانشان، برای مثال در بریتانیا، که می‌گویند کاسه صبرشان در مورد اراذل و اوباش‌ حوثی در حال لبریز شدن است، چیست؟» و وی پاسخ داد: اولاً، می‌خواهم به کاخ سفید بگویم که باید به توافق خود با ایران متعهد باشند و به وعده‌هایی که به ما دادند، پایبند بمانند. نکته دوم، ایالات متحده و آقای بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره بزنند.

وی اضافه کرد: همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است. رئیس جمهور بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از این نسل کشی فلسطینی‌ها و کشتار بیش از ۱۳۵۰۰ کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان تونل (خط) رسیده و هیچگونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد. اما در طول تاریخ، مقاومت در برابر اشغالگری همواره مشروع بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در منطقه از صلح و امنیت بهره‌مند هستیم، اظهار داشت: امنیت دریای سرخ، خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی به نفع ماست.

وی خطاب به آمریکا و انگلیس گفت: جنگ غزه را متوقف کنید و بگذارید صلح به منطقه ما بازگردد. پاسخ ما به احترامی که دیگر کشورها از جمله ایالات متحده نشان می‌دهند، احترام متقابل است. ما برای مردم آمریکا احترام قائل هستیم، در پایان اما بدانید که یمن و حوثی‌ها دارای تمدن و فرهنگ بالایی هستند. هزاران سال پیش که کشوری به نام ایالات متحده در نقشه جهان قرار نداشت، یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری در یمن وجود داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • نشاط FR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 4
    عالی جواب خبرنگاری رو که تا مغز استخون از اکاذیب پرشده بود داد
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      1 0
      کاش انگل لیس رو میگفت موقع وجود یمن در هزاران سال پیش وجود نداشته.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 6
    نتانیاهو را که خور صهیونیست‌ها دارن عوص می‌کنند. شما در مورد حدف صهیونیست‌ها و حکومت فلسطین صحبت کن
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      3 3
      این که در حد این حرف ها نیست.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 5
    مرگ برآمریکای دزد وتروریست پرور
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 3
    تابلو تو چت جی پی تی جمله پیدا کرده تیتر کنه ...اینم شد غزل حافظت
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    باید به مناطق اربیل حمله کنید
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    طنز ماجرا اینجاست
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 2
    خودت الکنی سخنگوی روان خوش چهره برای بیان نظراتت منصوب کن.
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 1
    آر پی جی امتحان کنین روش شاید جواب داد!! 🤣🤣🤣🤣🤣
  • مجید IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    ب نظر من سازمان ملل باید تو دنیا جمع بشه...سازمانی ک فقط حرف امریکا و دو سه کشور دیگه ارزش داره و در زمان بحران...کاری انجام نمیده فقط بدرد لای جرز دیوار میخوره....سازمانی باید باشه ک ی شب بتونه بحرانی را حل کنه.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    جناب وزیر : نتانیاهو اصلا اکسیژن مصرف نمیکند! طبق اطلاعات موثق او با کمک گاز متان یا آمونیاک که معمولا در فاضل ابها و پسابها تولید میشود استنشاق میکند و زنده است, برای همین است که دارد به زندگی ننگین اش ادامه میدهد!
  • حسن IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    پیشنهاد میکنم مسولان ایران پیشنهاد بدن که صهیونیست ها برن کشور آمریکا...با توجه به اینکه عملا هیت حاکمه آمریکا نوکر والت دست اینا هستند...وهیچ راه نجاتی ندارن بقیه جمعیت صهیونیستی هم برن آمریکا..وکشور صهیون آمریکا را کامل کنن.ودیگه اینهمه کشتار واوارگی برای خودشون و دیگران هم ایجاد نکنن
    • یزدان IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      2 2
      پیشنهاد میدم از این خواب پریشان زود تر بیدار بشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس