کد خبر 1567152
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
هفته پر بارش حوضه آبریز خلیج فارس/ تولید نفت پس از تحریم رکورد زد

مصرف برق مشترکان تا ۳۰ درصد قابل کاهش است، رکورد تولید نفت پس از تحریم‌ها شکسته شد و تولید نفت و گاز در ایران تا ۱۰۰ سال آینده ادامه دارد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش مشرق، مصرف برق مشترکان تا ۳۰ درصد قابل کاهش است، رکورد تولید نفت پس از تحریم‌ها شکسته شد و تولید نفت، گاز در ایران تا ۱۰۰ سال آینده ادامه دارد، هفته پر بارش حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تغییر در زمان بارش‌های زمستانه نتیجه تغییر اقلیم است

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در جای جای جهان در حال اتفاق است، گفت: تغییر اقلیم واقعیتی است که در حال اتفاق افتادن و غیر قابل کتمان است. تغییر اقلیم بر مقدار بارش و نوع بارش هر منطقه تأثیر گذار است به عنوان مثال در برخی از مکان‌ها ممکن است برف تبدیل به باران شود و یا برعکس همچنین در زمان وقوع بارش نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد به عنوان مثال تغییر در زمان بارش‌های زمستانه اتفاق بیفتد و ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که عکس وایرال شده‌ای که در فضای مجازی وجود دارد که یک طرف کوه‌های واقع در ترکیه برق و طرف دیگری که در ایران است خشک است چه علتی دارد گفت: اطلاع دقیقی در رابطه با این موضوع ندارم.

جلوگیری از کاهش تولید ۷۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در منطقه آغاجاری

علی همراه‌پور، رئیس مهندسی بهره‌برداری این شرکت گفت: چاه گازی ۱۰۰ از سازند آسماری میدان پازنان است که به‌دلیل نصب نشدن شیر تزریق مواد ضد خوردگی همواره مستعد خوردگی رشته تکمیلی بوده که با تلاش کارشناسان شرکت آغاجاری و همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شیر تزریق مواد ضد خوردگی بدون حضور دکل حفاری روی آن نصب شد.

وی افزود: نصب نشدن این شیر به ایجاد مشکلاتی همچون تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیر با دکل حفاری، خارج شدن چاه از مدار تولید، کاهش خوراک تأسیسات گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ به مقدار روزانه ۴۰ میلیون فوت‌مکعب و محقق نشدن تعهدات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منجر می‌شد.

رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت آغاجاری گفت: در همین راستا به‌منظور جلوگیری از خوردگی رشته تکمیلی و محافظت از آن، اقدام‌های درون‌چاهی در چند مرحله با دقت و حساسیت بالا انجام شد که سرانجام این اقدام‌ها به خارج‌سازی دامی (استفاده از ابزاری به جای شیر ایمنی در درون چاه گازی) از درون جایگاه شیر تزریق (SPM) و جلوگیری از کاهش تولید ۷ هزار و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طی ۶ ماه امسال منجر شد.

۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه برای توسعه پروژه‌های اولویت دار

پیمان ایمانی رئیس هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میادین کنگان، هما، وراوی، نار، تنگ بیجار، شانول، دهلران و سرخون درمجموع ۸۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است که تا کنون ۴۲۳ میلیون دلار برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و دهلران و مرکز تفکیک تابناک جذب شده است.

وی در مورد سرمایه گذاری در توسعه میدان‌های گازی این شرکت اظهار داشت: میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان‌های گازی معادل سه میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار است. این میادین شامل هالگان، سفید زاخور، سفید باغون، دی، فاز دوم آغار و توسعه پالایشگاه فراشبند، مدار، پازن، ارم، خارتنگ، گردان، توس، بابا قیر و بیستون می‌شود و تاکنون میزان ۱۰۰ میلون دلار برای توسعه میدان‌های دی، فاز دوم آغار، خارتنگ و توس از منابع داخلی نفت تأمین شده و قراردادهایی منعقد شده است.

مصرف برق مشترکان تا ۳۰ درصد قابل کاهش است

حمیدرضا پیرپیران معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: تبعیت صنعت برق از رشد فزاینده مصرف برق و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاه و خطوط برای پاسخگویی به رشد بالای مصرف که سال گذشته به ۵.۷ درصد رسید را نیازمند احداث سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه، پست و خطوط انتقال مربوطه عنوان کرد که جدا از هزینه‌های جاری، حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای صنعت برق به همراه دارد و این نگاه طی ۲ سال گذشته تغییر پیدا کرده و صنعت برق از رشد غیرمنطقی مصرف پیروی نمی‌کند.

وی کاهش ۳۰ درصد از مصرف برق مشترکان را با تغییر نگاه و مدل مصرف امکانپذیر دانست و اظهار داشت: با تغییر پمپ و شناور در بخش کشاورزی، تغییر الکتروموتورها در بخش صنعت و تغییر سامانه‌های سرمایشی در بخش خانگی می‌توان تا ۳۰ درصد از مصرف برق را کاهش داد و صنعت برق را از طرح‌های توسعه نیروگاه و خطوط طی ۷ - ۸ سال آینده بی نیاز ساخت.

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات گاز ایران به کشور عراق از ۲ نقطه تبادلاتی انجام می‌شود که طبق توافق ۲ ماه پیش با طرف عراقی، یکی از نقاط تبادلاتی، در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) به‌منظور اجرای فرآیند سنجش اندازه‌گیری دوره‌ای از مدار خارج و اکنون تعهدات توافق‌شده از مسیر نقطه دوم در حال اجراست.

وی تصریح کرد: اجرای کالیبراسیون (سنجش اندازه گیری) در فرآیند اجرای تعهدات صادراتی امری معمول است که پیش از این هم انجام شده و محدود به قرارداد صادرات گاز به عراق نیست. با توجه به مبنا قراردادن سال میلادی در قراردادهای صادراتی، در این دوره از سال کالیبراسیون دوره‌ای انجام می‌شود تا طرفین قابلیت نظارت بر حسن انجام تعهدها را پیدا کنند.

رکورد تولید نفت پس از تحریم‌ها شکسته شد

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آئین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با تأکید بر اینکه امسال ۲۸۱ مجموعه دانش‌بنیان و مجموعه‌های سازنده تجهیزات و قطعات صنعت نفت، ۲۷ مجموعه فنی و ۴۷ تأمین‌کننده کالا در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، گفت: از این تعداد ۱۰۹ مجموعه از مراکز دانش‌بنیان حاضرشده مربوط به استان خوزستان و استان‌های غربی کشور است.

وی با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالای اساسی که به‌دلیل تحریم، دولت گذشته را در حوزه تولید نفت زمین‌گیر کرده بود در دستور ساخت داخل قرار گرفت، گفت: در دولت سیزدهم با اراده و تصمیم درست مجموعه صنعت ۶۸ درصد پیشرفت در این زمینه داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأکید کرد: اکنون بعد از سال‌ها در بهترین شرایط تولیدی پس از تحریم قرار داریم که با همت سازندگان داخلی، مراکز دانش‌بنیان و … حاصل شده است.

تا دو سال آینده تمام گازهای مشعل جمع آوری می‌شوند

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تحقق رشد تولید پس از یک دوره رکود و تحریم مورد تأکید بوده است و تا پایان سال افزایش تولید مناسبی خواهیم داشت.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و توسعه میدان‌های نفت و گاز با محور میدان‌های مشترک، کشف بازارهای جدید و افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت و صنعت نفت باید این کسری بودجه را جبران می‌کرد.

مصرف گاز به اوج رسید / مشکلی برای گازرسانی نداریم

سعید عقلی با اشاره به مقدار مصرف گاز کشور، اظهار کرد: در شنبه گذشته، کاهش دما در برخی استان‌های کشور، سبب شد تا حجم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده از ۵۳۲ میلیون مترمکعب به ۵۵۲ میلیون مترمکعب در روز برسد که البته با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، مشکلی برای گازرسانی به اقصی نقاط کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این حجم مصرف، بیش از ۷۰ درصد از کل گاز تولیدی کشور را شامل می‌شود، گفت: از مجموع ۵۵۲ میلیون مترمکعب گاز مصرفی در این بخش، ۳۸۶ میلیون مترمکعب معادل ۷۰ درصد در بخش خانگی، ۱۱ درصد در صنایع غیر عمده، ۹ درصد در بخش عمومی و تجاری و ۱۰ درصد در مجموع، در بخش حمل و نقل و کشاورزی مصرف شده است.

اختلالات قطع برق روستاهای محاصره در برف رو به اتمام است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: از تعداد ۹۷ روستای محاصره شده در برف فقط ۲۲ روستا باقی مانده که پس از اتمام عملیات گروه‌های امدادی راهداری و باز شدن راه عبور؛ توسط همکاران صنعت برق مشکل آنها رفع خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق افزود: بارش برف سنگین در مناطق غرب و شمال غرب کشور موجب برخی اختلالات محدود در چند انشعاب روستایی بوده است که با بازگشایی راه‌ها تا چند ساعات آتی، این اختلالات با تلاش بی‌وقفه گروه‌های عملیاتی صنعت برق به طور کامل برطرف خواهد شد.

کاهش ۶ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ دی ماه اظهار داشت: ورودی سدهای کشور در حال حاضر ۵.۶۶ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۶ درصدی روبرو است.

وی افزود: این در حالی است که میزان ورودی به سدهای کشور در سال گذشته ۶.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

صرفه جویی ۱۸ میلیارد مترمکعبی در مصرف گاز با بازتوانی نیروگاه

هادی مدقق مدیرکل برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور خاطر نشان کرد: در برخی از نیروگاه‌ها بخش گاز سیکل ترکیبی کامل و بخش بخار هنوز احداث نشده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود دارد که در صورت تکمیل بخش بخار علاوه بر این ظرفیت، ۷۵۰۰ مگاوات بر ظرفیت شبکه افزوده می‌شود که در این صورت راندمان نیروگاهی نزدیک به ۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با نوسازی و باز توانی نیروگاه‌ها می‌توانیم سالانه نزدیک به ۱۸ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته و نزدیک به ۱۲ هزار مگاوات به شبکه برق کشور افزوده می‌شود که می‌تواند بخشی از ناترازی برق را به خصوص در ایام پیک برطرف می‌کند.

سرمایه گذاری ۲۵۰ همتی دولت سیزدهم در صنعت برق

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در یازدهمین کنفرانس سیرد منطقه‌ای ایران گفت: وضعیت کنونی صنعت برق رشد مصرف ۴.۵ تا ۵ درصدی داریم در حالی که که کشورهای پیشرفته به یک درصد می‌رسد.

رجبی مشهدی ادامه داد: تقاضای ۳۵۰۰،۳۶۰۰ مگاواتی به تقاضای کشور اضافه می‌شود که برای این میزان باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شود که سالانه ۵ میلیارد دلار باید هزینه شود.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۵۰ همت در این راستا سرمایه گذاری شده و ۵۰۰ همت هم در برنامه قرار دارد.

تولید نفت و گاز در ایران تا ۱۰۰ سال آینده ادامه خواهد داشت

محسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نشست معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات دکل‌های حفاری در قالب قراردادهای خرید تضمینی خدمت، اظهار کرد: رشد اقتصادی در گرو رونق اقتصادی است و رونق اقتصادی با رونق کسب‌وکار محقق می‌شود، اگر صاحبان کسب‌وکار وجود نداشته باشند نمی‌توان به رشد اقتصادی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه گام‌های مهمی برای رونق اقتصاد و مردمی‌سازی آن برمی‌داریم، گفت: در برنامه هفتم توسعه به رشد ۸ درصدی اشاره شده است و باید در پایان این برنامه به آن دست یابیم و باید مشخص شود چه طرح‌هایی قرار است این رشد اقتصادی را محقق کند.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت است و ذخایر نامتعارف هنوز به این ذخایر اضافه نشده است، تصریح کرد: طی مطالعات اولیه در حال آماده‌سازی شرایطی هستیم تا ذخایر نفت و گاز شیل و هیدرات‌های گازی به ذخایر نفت و گاز ایران اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه با همین ذخایر ۹۰ تا ۱۰۰ سال آینده تولید نفت و گاز در ایران ادامه خواهد داشت، گفت: ایران از نظر منابع زیرزمینی سرزمین ثروتمندی است و باید اهداف بلندمدت برای استفاده از آن تعیین شود.

هفته پر بارش حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب، این هفته حوضه‌های آبریز اصلی دارای بارش‌های خوب بوده است؛ اما در هفته آینده از میزان بارش‌ها کاسته خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهد که این هفته حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیشینه بارش ۲۲۸.۴ میلی‌متری و متوسط محدوده ۴.۶ میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان بارش در بین حوضه‌های آبریز است.

پیش‌بینی می‌شود که حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان نیز بیشینه بارش ۸۶.۱ میلی‌متری و متوسط بارش ۱۰.۶ میلی‌متری را داشته باشد که بیشترین میزان بارش نیز خواهد بود.

۶ درصد تهرانی‌ها ۲ برابر الگو، آب مصرف می‌کنند

حسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: ۹۲ درصد آب کل کشور در بخش کشاورزی و ۶ بخش در شرب و ۲ درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود. ما باید ببینیم چقدر در هدر رفت آب داریم، در تهران حدود ۲۲ درصد هدر رفت آب را داریم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از هدر رفت آب در بخش انشعابات غیر مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم که از ۲۰ هزار نفر را شناسایی کرده و با پرداخت جرایم انشعابات آنها وصل شد اما با ۲۰ هزار نفر دیگر برخورد قانونی کرده و انشعابات آنها کامل قطع شد.

اردکانی عنوان کرد: الگوی مصرف برای هر خانوار در ماه ۱۲ هزار لیتر است، اگر خانواده ۳ نفر باشد هر نفر در روز بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ لیتر مصرف کند اما میانگین مصرف ما در استان تهران برای هر نفر ۲۵۰ لیتر در روز است و دوبرابر الگو است و ۶۳ درصد مشترکین دو برابر الگو مصرف می‌کنند و ۶ درصد مشترکین بیشتر از دوبرابر الگو مصرف می‌کنند.

تاکید وزیر نیرو بر رعایت قانون، شفافیت و عدالت در مدیریت منابع آب

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: بخش نخست مدیریت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای شامل طرح‌های اولویت دار و بخش دیگر مدیریت بر منابع آب از نوع نرم‌افزاری است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله آب یک مسئله و امر جدی است، افزود: مدیریت آب امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و باید مدیریت آب را به طور علمی، حساب شده و طبق برنامه، با رعایت قانون، عدالت و شفافیت مد نظر داشته باشیم.

محرابیان با بیان اینکه مدیریت توأمان آب و برق همان تجلی قانونگرایی، عدالت و شفافیت است، تأکید کرد: به عنوان مثال پروانه‌ای برای کشاورز صادر شده و در یک آبخوان مشترک، کشاورزان و مصرف‌کنندگان متعدد وجود دارد که باید با رعایت قانون و عدالت و شفافیت آب برداشت شود؛ اما بر اساس سنجش‌ها و راستی‌آزمایی در عمل مشاهده کردیم که عده‌ای کمتر از حقشان استفاده کرده بودند و عده‌ای به حقوق دیگران به شدت تجاوز کرده‌اند.

توزیع ۸۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در مناطق پربارش

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچ کمبودی درتوزیع سوخت زمستانی کشور وجود ندارد و در ۳ روز گذشته ۸۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی به‌صورت ویژه در مناطق پربارش کشور توزیع شده است.

وی ادامه داد: افزون بر سوخت ذخیره‌سازی‌شده در تابستان، تنها در روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه با توجه به برودت هوای کشور و افزایش بارش‌ها در بسیاری از نقاط، ۸۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در مناطق شمال و شمال غرب کشور شامل اردبیل، میاندوآب، آذربایجان شرقی، کردستان، ارومیه، گیلان، زنجان، همدان، کرمانشاه و چالوس به‌صورت ویژه توزیع شده است.

وی تأکید کرد: ذخیره‌سازی سوخت زمستانی شامل نفت سفید و نفت‌گاز، امسال نیز مانند سال‌های گذشته با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، از مردادماه در فروشندگی‌های روستایی سراسر کشور آغاز و تا پایان شهریورماه تکمیل شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس