کد خبر 156396
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هزینه کردن درآمد ارزی برای پرداخت یارانه های نقدی غیرقانونی است، گفت: اگر قوه مجریه برخلاف قانون رفتار کند، مجلس براساس وظایفی که برعهده دارد، اقدامات لازم را در برخورد با دولت انجام خواهد داد.

به گزارش مشرق، موسی الرضا ثروتی در گفتگو با مهر درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع - 1226 تومان- و نرخ بازار آزاد (حدود 2400 تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم در قالب یارانه، اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون بودجه نرخ ارز مرجع 1226 تومانی ذکر شده است، دولت نمی تواند این نرخ را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه هزینه کردن درآمد ارزی برای پرداخت یارانه های نقدی غیرقانونی است، گفت: براساس قانون، باید مازاد درآمد ارزی به حساب خزانه واریز شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر قوه مجریه برخلاف قانون رفتار کند، مجلس براساس وظایفی که برعهده دارد اقدامات لازم را در برخورد با دولت انجام خواهد داد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز کار مثبتی است، گفت: افزایش میزان یارانه نقدی به مردم باید مدیریت شود.

وی درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع - 1226 تومان- و نرخ بازار آزاد (حدود 2400 تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم در قالب یارانه، اظهارداشت: وزیراقتصاد وقتی به مجلس آمده بود هم در کمیسیون اقتصادی و هم در صحن علنی مجلس تاکید داشت که دولت به هیچ عنوان به کاسبی گرایش ندارد و اساسا به دنبال آن نیست که از محل گران کردن ارز منابعی را برای پرداخت یارانه ها ایجاد کند بلکه دولت با راه اندازی بورس ارز و اقداماتی از این دست به دنبال جلوگیری از رانت خواری ارزی در بازار است.

وی با بیان اینکه نباید به نظام چندنرخی ارزی فکر کرد و تک نرخی کردن ارز کار مثبتی است، درعین حال گفت: البته با یکسان توزیع شدن ارز نیز موافق نیستم، یعنی نباید شرایط به گونه ای باشد که ارز با نرخ مرجع هم به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شود و هم به افرادی که می خواهند به سفرهای خارجی بروند بلکه باید تفاوتی میان اینها وجود داشته باشد.

نماینده مردم لاهیجان (استان گیلان) در مجلس افزود: البته این موضوع ربطی به چند نرخی بودن ارز در بازارندارد بلکه کمک دولت به واردات کالاهای اساسی و آسان شدن معیشت مردم است.

وی همچنین درباره افزایش میزان یارانه نقدی از محل درآمد ارزی نیز گفت: افزایش میزان یارانه نقدی به مردم باید مدیریت شود، چون درصورت تزریق نقدینگی بی رویه به بازار تورم ایجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس