باید از ظرفیت‌ها و تخصص ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم

رییس قوه قضاییه گفت: قطعاً فردی که به خارج از کشور می‌رود و در آنجا ساکن می‌شود، نوع مراودات و رفتارش با افراد ساکن در داخل کشور متفاوت است، این مقوله‌ای است که باید به آن توجه شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مدیران ذیربط در وزارت امور خارجه، با بیان اینکه از نظر اسلام عزیز، حب‌وطن جزئی از ایمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر ایرانی اعم از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پناه قانون هستند و قوانین جمهوری اسلامی ایران شامل حال همه ایرانیان است (به استثنای مواردی خاص که پیش‌بینی‌های مربوطه در خود قانون شده است)؛ هر ایرانی وطن‌دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است؛ البته هر ایرانی که التزام بیشتری به قانون داشته باشد، طبیعتاً از حمایت بیشتر قانون نیز بهره‌مند است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فرصت‌هایی که می‌تواند از ناحیه ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود، گفت: چه ایرانیان مقیم در خارج از کشور و چه ایرانیانی که به خارج از کشور رفت‌وآمد دارند، هم واجد فرصت و هم واجد آسیب می‌باشند؛ یکی از کارویژه‌های شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور باید شناسایی و احصای این فرصت‌ها و آسیب‌ها باشد. متأسفانه همانطور که در این جلسه نیز از ناحیه شما تاکید شد اقدامات و تدابیر و برنامه‌ریزی‌های ما بیشتر معطوف بر آسیب‌های ناشی از ایرانیان خارج از کشور بوده است تا فرصت‌هایی که آن‌ها می‌توانند ایجاد کنند؛ حال آنکه آسیب‌های این مقوله نسبت به فرصت‌هایش، محدود است؛ بدون‌تردید ضروی است که ما از ظرفیت‌ها و تخصص و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: حتی پراکندگی ایرانیان خارج از کشور در مناطق مختلف نیز، خود واجد فرصت‌هایی برای کشور و نظام است؛ اگر چه ممکن است بواسطه این پراکندگی‌ها، محذوریت‌ها و مشکلاتی برای وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مسئول بواسطه تمشیت امور ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود.

رئیس عدلیه در ادامه به ذکر مصادیقی از ایرانیانی پرداخت که در داخل کشور به واسطه جرمی که داشتند محکوم به حبس و حتی تحمل مجازات‌های سنگین شده‌اند، اما پس از تحمل کیفر، نه تنها از کشور خارج نشده بلکه در ایران اسلامی سکنی گزیده و فرزندان و اطرافیان خود را نیز ترغیب به بازگشت به کشور کرده‌اند؛ فرزندان و اطرافیانی که بعضاً در خارج از ایران متولد شده‌اند، اما بواسطه تشویق و ترغیب والدین خود به ایران بازگشتند؛ وی در همین راستا بر تبلیغ و تبیین این دست موارد برای همگان تاکید کرد و این تبیین‌گری و تبلیغ و ترویج را از جمله وظایف شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و کارگروه‌های ذیل آن دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: حتماً باید یک جایگاه قوی و یک سری اختیارات برای شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور درنظر گرفته شود و به تقویت این شورا، نه از حیث افزودن اعضا بلکه از حیث اثرگذاری مصوبات، مبادرت شود؛ قطعاً جزئیات بسیاری از موارد و مسائلِ مبتلابه ایرانیان خارج از کشور را نمی‌توان در «لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور» گنجاند؛ همین مشکل دوتابعیت‌ها که خودتان در این جلسه بر رفع آن نظر و تاکید داشتید فی‌المثل یک استاد و متخصص در یک حوزه علمی که دوتابعیتی است؛ ممکن است قانون فعلی چنین شخصی را از فعالیت در مجموعه‌ای و یا عضوت در هیئت علمی دانشگاه منع کرده باشد، اما شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور درصورت برخورداری از اختیارات با تعبیه سازوکارهایی می‌تواند بصورت موردی در قبال این فردِ متخصص، اعمال نظر و تصمیم کند. یا اینکه ممکن است فردی نخواهد تابعیت و اقامتش را در یک کشور خارجی از دست دهد، اما متمایل به تردد به کشور و صرف تخصص و سرمایه‌اش در ایران باشد، در اینگونه موارد نیز شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور می‌تواند بصورت موردی اتخاذ تصمیم کند؛ علی‌ایحال شورای‌عالی مزبور باید اختیاراتی داشته باشد که در قبال برخی امور و جزئیات و فروعاتِ مبتنی بر اقتضائات روز، اعمال نظر و تصمیم کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: صرف حرف زدن اعتمادآفرین نیست، عمل به حرف اعتماد می‌آورد

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین و تشریح برخی از موانع بازگشت ایرانیان به میهن پرداخت و در این رابطه به مقوله «بی‌اعتمادی متقابل» اشاره کرد و گفت: در مقوله بازگشت ایرانیان به وطن، باید موانعی که سبب بی‌اعتمادی در طرفین ماجرا می‌شود، رفع گردد؛ در اینجا نقش خودِ ایرانیان خارج از کشور و اطرافیان آن‌ها بسیار پررنگ و برجسته است؛ فی‌المثل ممکن است فردِ متخصصی در یک برهه حساس نظیر جنگ، از کشور خارج شده باشد و حتی فرار کرده باشد، او حالا می‌خواهد بازگردد و سرمایه یا تخصصش را ارزانی مردمش کند، در اینجا شاید از طرفِ مسئول و مجموعه داخلی، اعتمادی به او وجود نداشته باشد؛ از سویی دیگر خیلی از ایرانیان خارج از کشور تمایل به بازگشت دارند، اما اعتماد ندارند؛ خب باید سازوکارهایی تعبیه شود که این اعتماد متقابل در طرفین ماجرا ایجاد شود؛ برای نمونه، شاید بتوان برخی امور حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور را به گونه‌ای حل و فصل کرد که آن‌ها نیازی به مراجعه به کشور نداشته باشند و از این طریق برای بازگشت به میهن، در آن‌ها ایجاد اطمینان و اعتماد شود.


رئیس قوه قضائیه بیان داشت: قطعاً فردی که به خارج از کشور می‌رود و در آنجا ساکن می‌شود، نوع مراودات و رفتارش با افراد ساکن در داخل کشور متفاوت است، این مقوله‌ای است که باید به آن توجه شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: خیلی از مصادیق و مواردی که می‌تواند در ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به میهن، اعتمادزایی کند، نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است و البته مهم‌تر از این دو مقوله، نوع عمل دستگاه‌های مسئول در این زمینه است؛ تفاوت بسیار است میان اینکه من بعنوان رئیس قوه قضائیه بصورت کلامی و لسانی به ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، تضمین دهم و یا اینکه با عمل خود به آن‌ها بفهمانم که بازگشتشان به ایران، مشکلی را برای آن‌ها در پی نخواهد داشت.

رئیس عدلیه بیان داشت: یکی از کارویژه‌های شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور باید شناسایی و احصای همین موارد و مصادیقی باشد که در طرفین ماجرا (چه ایرانیان خارج از کشور و چه دستگاه‌های مسئول داخلی) اعتمادزایی و اعتمادزدایی می‌کند؛ باید موانع اعتمادسازی میان طرفین برداشته شود و در این عرصه، شورای‌عالی مزبور، نقش مهمی را باید ایفا کند. گاهی نیاز است این اعتمادسازی و اعتمادزایی بصورت چهره‌به‌چهره باشد؛ باید توجه داشت چنانچه این اعتمادسازی صورت نگیرد، مسائل حوزه ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، شاید با ده‌ها قانون و مقرره نیز مرتفع نگردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مقوله نوع رفتار با ایرانیان خارج از کشور برای ترغیب آن‌ها به بازگشت نیز گریزی زد و در همین راستا گفت: باید در گلوگاه‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خود با نهایت حُسن‌خلق و کرامت با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و حتی گردشگران برخورد کنیم تا بدین ترتیب اثرات تبلیغات سو بیگانگان علیه کشور ما خنثی شود؛ چنانچه در این گلوگاه‌ها، برخورد محترمانه‌ای با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و گردشگران نداشته باشیم، ممکن است، که القائات کذب و جعلی بیگانگان علیه کشور ما در ذهن آن‌ها مطابق با واقعیت تداعی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    64 7
    شما اول از ظرفیت و تخصص ایرانیان داخل کشور استفاده کنید خارج از کشور پیش کش درضمن کسانی که از ایران به خارج رفتند اگر می خواستند از ظرفیت و تخصصشان استفاده شود که به خارج نمی‌رفتند
    • رزا CA ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      46 0
      دقيقا همين طور است
    • تک سوار DE ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      38 1
      به عنوان یک ایرلنی نخبه خارج از کشور می گم شما اول ظرفیت داخلی رو درست استفاده کن، بعد بفکر خارج باش. اگر داخل رو درست استفاده می کردید من مهاجرت نمی کردم.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    15 2
    ببخشید من 8 سال اروپا تو بهترین دانشگاهها تحصیل کردم الان سه ساله برگشتم ایران ولی به دلایل مختلف نتونستم کار مناسبی پیدا کنم!! تو هر سازمان و اداره و..... دولتی که میری یه مافیا درست کردن باید از طریق اونها وارد بشی چندر غاز به تو بدن اصل پول پروژه بین خودشون تقسیم بشه با وجود اینکه کار اصلی رو شما انجام میدی !! تا الان نتونستم یه پروژه درست حسابی بگیرم و با اینکه ایران و خانواده مو دوست دارم قصد دارم برگردم اروپا که حداقل برام کار آبرومند در رشته خودم وجود داره!!
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      11 1
      آقازاده ها تشریف بردن امریکا و اروپا. گویا حالا قراره به اسم دورکاری پولها را از کشور خارج کنن.
    • تک سوتر DE ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      8 3
      دقیقا حرفت درسته. آقازاده ها رو بعد از فتنه هرزگان فراری دادن خارج، حالا بدون پست و جایگاه موندن. به این بهانه می خوان دوباره سر سفره بیارن. الان این کار برای افزایش مشارکت در انتخابات مناسبه شیخ؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    6 5
    بله متخصصین خارج کشور مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند و دست و پا میسکنند
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    3 7
    آره به اونایی که رفتن باج بدید تا بقیه هم تشویق بشن به رفتن.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 12
    کشورت هتل نیست که اگر از خدماتش ناراضی بودی بری! وفاداران که داخل کشور موندن را دریابید، بی وفا برای رفتن هزار دلیل میاره
  • سید فروزان CH ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    15 4
    ایشان و دادستان کارشان شده جلو دوربین و مصاحبه دادن ، ایشان هم مانند طیف سلبریتها در همه امور اظهار نظر میکند ، به کار خودت برس و برو کف میدان ، روحت شاد خلخالی
    • CA ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      3 5
      با چه روئى از خلخالى اسم بردى که تر و خشک را از هم تشخيص نمى داد
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    7 3
    در ها را ببندید همه مغزها هجوم آوردن ایران برای ایران
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    15 1
    شاید هم قوه قضائیه باید ورود کند و روشن کند چرا مراجع ارزیابی مدارک تحصیلی سنگ اندازی می کنند و تحصیل کردگان خارج از کشور بعضا بعد از گذشت سالها نمی توانند مدارک خودرا ارزیابی کنند و با تغییر دولت ها و وضع قوانین جدید، هر بار مدارک جدیدی از متقاضیان درخواست می شود.
    • US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      12 3
      چون به نفعشونه دوست عزیز، آدم نخبه بیاد تو این کشور، این همه آدم (حداقل 70 درصد کارمندان ادارات) که با پارتی بازی و آشنا بازی بابا جون و دایی جون و عموجون رفتن سرکار از نون خوردن میفتند...جایی که احمق ها مدیریت می کنند، جایی برای آدم نخبه نیست.
  • حسن IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    11 0
    اقای اژه در ارتباط با مشاورین واطرافیان خودتان تجدید نظر کنید
  • US ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    8 10
    برخورد با مسافران خارجی در فرودگاه ها واقعا مشمئزکننده و شرم آور هست، این رو اصلاح کنید، مخصوصا برخورد نیروی انتظامی
    • DE ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      0 0
      سیاه نمایی ! کدوم رفتار بد؟ چرا داری دروغ میگی؟ اینهمه اومدم ایران خیلی هم رفتارشون خوبه.
  • یزدان GB ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    11 4
    ایرانیان خارج کشور هر کدوم ظرفیتی دارن نه در حال حاظر با این پرونده شما نه اینجا میان ونه سرمایه ای میارن
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    10 1
    داخلی ها هم در حال مهاجرتند حاجی
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      6 1
      کارگرای کارخونه الان دارن میرن کشورای همسایه
    • CA ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      یه زرگر میشناسم چهل روز پیش بمن گفت خودش که زرگر کوچکی هم هست فقط ظرف یکماه بیش از صد میلیارد سرمایه افراد رو از ایران خارج کرده و کارمزد گرفته اکثرشون هم پرستار بود
    • DE ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      0 0
      پرستارها و ماماهای ایرانی باتحصیلات دانشگاهی که براشون تو ایران اینهمه طاقچه بالا و احترام و اکرام میذارن ، اینهمه براشون دوره های ضمن خدمت مجانی میدن ! این نادان و خائن ها میان اینجا زیر دست یک پرستار نژادپرست با 10 کلاس سواد میشن زیردست! بالاترین خدمات پرستاران و ماماهای تحصیل کرده ایرانی اینجا گذاشتن لگن زیر بیمار و خالی و تمیز کردن اون، شستن مدفوع و ادرار و بدن مریضهاست! که نشانه ترقی و پیشرفتشون شغلی شون اینور آبه! این احمق ها جیک هم نمی زنن تا آبروشون تو ایران نره! مشرق جان لطفا این واقعیت های تلخ رو چاپ بفرما تا روز قیامت مدیون نشی!
  • کارشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    6 1
    از تخصص داخلی ها بیشترین استفاده شد حالا نوبت خارجی هاست.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    11 0
    شما کار خودتون رو انجام بدید لطفا این همه فساد مردم را خفه کرده بانکها و تملک این همه مسکن و احتکار اونها؟ فساد در پتروشیمی ها و هدر دادن پول مردم؟ فسسسساد خودروسازها؟؟ افزایش چند برابری قیمتها از مبدأ تولید یا گمرک تا منزل مردم؟ قصور دولت در انجام طرحهای ملی مانند مسکن و ... چرا پیگیری نمیکنید و فقط شوی تبلیغاتی انجام میدید؟
  • DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    12 1
    با این شعارهای موسمی راه به جایی نمیبرید، آب در هاون میکوبید.
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 11
    وقتی شرایط کشور را برای یک زندگی حداقلی برای مردم فراهم نکرده اید چطور انتظار دارید آنها که مهاجرت کردند و به یک شرایط مطلوب در خارج از کشور دست پیدا کرده اند به کشور باز گردند وقتی که می گوئید کشور مال حزب الهی ها است هر کس این را نمی پذیرد از کشور برود چرا حالا که رفته اند به دنبال بازگرداندن آنها هستید یک مقدار واقع بین باشید و منطقی فکر کنید وقتی که خودتان عامل فرار مغزها و مهاجرت سرمایه های علمی و انسانی کنونی کشور هستید چطور می خواهید آنهایی را که از سیاست های غلط شما شرایط را برای رشد و بالندگی خود از دست داده اند و کشور را ترک کرده اند دوباره به کشور باز گردند بدون شک کشورهای پذیرنده مهاجران ایرانی هرگز این پتانسیل های عظیم علمی و فرهنگی و اقتصادی و تکنولوژی را بعنوان سرمایه های باد آورده که حتی یک دلار برای تربیت آنها هزینه نکرده اند را به راحتی از دست نخواهند داد حالا که به این واقعیت تلخ پی برده اید که مهاجرت و فرار مغزها برای کشور یک فاجعه است و نمی توانید آب هدر رفته را به جوی برگردانید بجای تلاش بیهوده برای باز گرداندن آنها سعی کنید جلوی مهاجرت بیشتر بقیه سرمایه ها و فرار مغزها را بگیرید
  • TR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 7
    واقعا هم برای شماها سرمایه هستن دیگه بابت هر گروگان و زندانی 100 هزار دلار بگیرین از آمریکا ، از پول نفت هم بیشتره !!!
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 5
    ظرفیت دو تابعیتی هاشون خیلی باید مورد توجه قرار بگیره برای تبادل با ماموران خودمون
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 6
    به عمل کار برآید و سخنرانی نیست...شماحتی یک متخص آب و محیط زیست...آقای کاوه مدنی را تحمل نکردید....
  • reza IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    11 0
    خدایا ما کی از عوامل انکلیس نجات پیدا خواهیم کرد
  • هادی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    5 0
    جوک بودا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس