نظام اداری کارآمد و شفاف، عدالت را محقق خواهد کرد

رییس‌جمهور در «چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی» تصریح کرد که نظام اداری کارآمد و شفاف، منجر به تحقق عدالت خواهد شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» صبح امروز در «چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی» در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: باید آماده باشید که در فرآیندها تجدید نظر کنید و اگر فرآیندی با کندی، بی دقتی یا ناکار آمدی مواجه است باید اصلاح شود؛ یک بار فرآیندها را باز نگاه کنید تا کوتاه‌تر و دقیق‌تر و کار آمد تر شوند.

وی افزود: شناخت نیرو و گماردن به کاری که شایسته انجام آن است، موضوع بسیار مهمی است. رئیسی با بیان اینکه نسبت به نیروی انسانی مسؤولیت داریم، ادامه داد: وجود نیروی ناکارآمد در یک مجموعه یا بخشی از ادارات، سبب ناکارآمدی آن مجموعه خواهد شد.

رییس‌جمهور افزود: بوروکراسی اداری، یکی از مسائل پیچیده‌ای است که باید حل شود و در این مسیر، نیروی انسانی بسیار می‌تواند کارآمد باشد. وی اضافه کرد: نظام اداری کارآمد و شفاف، منجر به تحقق عدالت خواهد شد.

رییسی گفت: نیروی اداری امانت‌های الهی هستند و باید در جهت مأموریت دستگاه که محول شده، از آن‌ها استفاده شود. اگر نگاه ترحمی داشته باشیم که مثلاً اگر بگویم و هشدار دهم برایم عواقب دارد، این نگاه، دستگاه را اصلاح نمی‌کند. باید کارسنجی شود و نیرو باید در جهت کاری که در نظر گرفته شده، به کار گرفته شود.

وی افزود: اضافه‌کاری باید اصلاح شود چراکه اضافه‌کاری انجام می‌شود اما در واقع کار اضافه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ پرداخت اضافه کاری برای رفع مشکل مالی انجام می‌شود، خب! این را به صورت تشویقی بدهید. اگر قرار است به پرسنلی کمک شود، تشویقی داده شود، اشکالی ندارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم این مجمع برای ارتقای انضباط مالی و شفافیت در شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دولتی تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: نگاه تحولی به نیروهای سازمان‌ها و شرکت‌ها، یک ضرورت است. رهبر انقلاب در ابتدای سال در سخنرانی خودشان در حرم رضوی، ضرورت تحول را به همه ما یادآور شدند و فرمودند که باید وضع موجود را خوب ببینیم و برای وضع مطلوب، برنامه داشته باشیم و تلاش کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اداری توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده و باید اجرایی شوند، اظهار کرد: همه ما موظف به اجرای این سیاست‌ها هستیم؛ ایجاد نظام کارآمد و شفاف منجر به اجرای عدالت اداری می‌شود و کارها در جای خود انجام خواهد شد؛ حسابرسی یک نعمت بوده و به هیچ وجه، مانع و مزاحم نیست.

وی اظهار کرد: به همه مدیران، اعتماد وجود دارد و کنترل‌ها موجب می‌شود، این اعتماد تداوم پیدا کند. رییسی با بیان اینکه نظارت به معنای بی اعتمادی نیست بلکه به معنای ادامه اعتماد است، افزود: اینکه دیوان محاسبات و بخش‌های نظارتی و کنترلی، حسابرسی انجام می‌دهند، باید نعمت تلقی شود و به هیچ عنوان، مانع و مزاحم نیستند.

رییس‌جمهور گفت: یقین بدانید نظامات کنترلی در جهت اعتماد به مدیران است. کنترل‌ها موجب تداوم اعتماد و امانتداری می‌شود. وی با اشاره به وضعیت پرداخت‌ها نیز گفت: رفع تبعیض در پرداخت‌ها، بسیار حائز اهمیت است؛ احساس تبعیض بدتر از خود تبعیض است. نظام عادلانه پرداخت از ضرورت‌های کشور است.

رییسی افزود: ارزیابی دقیق عملکرد پرسنل، اهمیت زیادی دارد؛ مسوولیت‌پذیری موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند دستگاه‌ها را در اجرای مسؤولیت خود، کارآمد کند. رئیسی با تاکید بر اینکه کیفی‌سازی کار اداری و نیروی انسانی ضرورت دارد گفت: به نظام تشویق قبل از تنبیه اعتقاد داریم، لذا باید بین کسی که خوب کار می‌کند، با کسی که کم کار می‌کند، تفاوت قائل بود.

رییس‌جمهور اظهار کرد: ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان بسیار مهم است. گاهی به فرم های ارزیابی ادارات نگاه می‌کردیم، می‌دیدم که ارزیابی همه پرسنل بالاتر از حد مطلوب است و اصلا در این ارزیابی، یک نفر هم نبود که کمتر از مطلوب باشد؛ خب! این سازمان با وجود این همه نیرویی که بالاتر از حد مطلوب هستند، باید در قله باشد! گاهی هم می‌دیدم که یک کارمند عزیزی آنقدر به دفتر آقای ارزیاب می‌آید تا ارزیابی خود را به بالاتر از حد مطلوب برساند! این ارزیابی نیست بلکه چانه‌زنی است.

وی با بیان اینکه یکی از مسایل ضروری کشور، افزایش بهره‌وری است گفت: ۳ درصد افزایش بهره‌وری در کشور اصلا کافی نیست؛ رشد اقتصادی، رشد تولید، کارآمدی نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، بالنده‌شدن کشور در حوزه‌های مهم، در گرو افزایش بهره‌وری است.

رییس‌جمهور اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نظاره می‌کنند که آیا جذب در ادارات عادلانه است یا بر اساس چانه‌زنی و انواع روابط ناسالم است؛ جذب، نگهداری و ارتقای نیروی انسانی باید با ضوابط و عدالت همراه باشد. رییس‌جمهور با بیان اینکه بسترهای فسادزا باید اصلاح شوند، گفت: اگر انگیزه جرم به وجود آید و احیانا اگر ابزار در اختیار باشد، سازوکار باید به نحوی تنظیم شده باشد که دستگاه «هشدار» بدهد تا جلوی تخلف گرفته شود؛ اگر هر کسی به هر دلیلی، انگیزه تخلف پیدا کرد، نتواند مرتکب تخلف شود.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق اداری و حرفه‌ای گفت: همه ما باید به این اصول اخلاقی توجه کنیم که این مهم، بسیار می‌تواند در جهت ایجاد انضباط مالی و اداری موثر باشد. رییسی گفت: سال ۸۴ به وزارتخانه‌ای رفتم و آن‌جا گفتند چابک‌سازی کردیم و همه کار با ۵۰ نیرو انجام می‌شود و معلوم شد سایرین رفتند در شرکت‌های زیر مجموعه آن وزارتخانه‌ها؛ شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه‌ها شوند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اولین گام در تحول، داشتن تحول شناختی است، اظهار کرد: تحول شناختی یعنی معلوم باشد که یک مسوول، روحیه تحولگرا دارد. اگر نگاه تحولی وجود نداشته باشد، تحول رخ نمی‌دهد. گام دوم در تحول، تحول در فرایندهاست. اگر فرایندی با ناکارآمدی مواجه است، باید اصلاح شود؛ باید فرایندهای کار در سازمان‌ها، بازنگری و بررسی شوند؛ تحول نهادی باید به گونه‌ای انجام شود که سازمان کارآمد و پاسخگو باشد. پاسخگویی در چهار حوزه پاسخ به خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری و سازمانی است.

رییسی افزود: انسان باید خود را در محضر خداوند بینید. خود کنترلی در نظامات مدیریتی، بهترین شیوه کنترل است. وی با بیان اینکه آموزش بهترین راه برای به روز شدن است گفت: باید مدیران نسبت به قوانین و مقررات، آگاهی و شناخت داشته باشند. این موضوع، راهی برای جلوگیری از تخلف است.

رییس‌جمهور اظهار کرد: رهبر انقلاب، تنقیح قوانین را به سه قوه تکلیف کردند؛ تعارضاتی در قانون وجود دارد و برای شفافیت، منقح شدن قوانین یک ضرورت برای سه قوه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • US ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    6 0
    باشه
  • حسن TR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    6 0
    هان
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 0
    تا زمانیکه موقعیت تعارض منافع هست نمیشه حتی از برخی از دستگاههای ناظر ، توقع نظارت جدی و عملی داشت که بر روند نظام اداری کارآمد و شفاف نظارت داشته باشند تا از صراط عدالت خارج نشوند /مثلا اگر فلان دادگستری اگر برای ساخت مجتمع قضایی نیاز به شهرداری داشت ممکن است منافع مردم رو در پرونده های له یا علیه شهرداری رو نادیده بگیرد / چاره کار اینه که خود دولت محترم از طریق وزارت مسکن و شهرسازی نیاز اون دادگستری رو به مجتمع قضایی تأمین کند تا اون موقعیت تعارض منافع از بین برود و عدالتی که واقعا به عدالت نزدیک است اجرا شود / 1-ابتدا باید موقعیت تعارض منافع رو در دستگاههای نظارتی از بین برود 2- بودجه و حقوق کارکنان اون نهاد و ارگان نظارتی رو مستقل از خود اون دستگاه و ارگان پرداخت بشود تا عملکرد نظارتی اش دچار افت مصلحت اندیشی و عافیت طلبی نشود و بدون هیچ دغدغه ای تخلفات رو بتواند گزارش و بهش رسیدگی کند / مثلا اینکه اخیرا تصمیم گرفتند که حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تبدیل به سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بشود بسیار تصمیم بجا و خوبی در همین راستا بود که برکات دیگری هم خواهد داشت / 3- قوانین حقوقی و قضایی اداری که بعضا از سال ۶۱ تا بحال تصویب و همچنان اجرا میشه رو بروز کنند مثلا اگر تبصره ای بنا به موقعیت و مصلحت زمانی چند دهه قبل ذیل اون ماده قانونی گذاشته شده که فی الحال داره ازش سوء استفاده میشه و با اجرای عدالت تعارض دارد اصلاح و بروز بشود / مثلا ماده واحده منع توقیف اموال شهرداری ها در مورد محکومیت های قضایی یا پرداخت بدون تأخیر تأدیه اون محکومیت ها علارغم ۱۸ ماه فرصتی که به شهرداری ها دادند شهرداری ها رو علارغم تمکن مالی که دارند و از پرداخت اون محکومیت ها و خسارات ها تعمدا و حتی برای تلافی کردن شکایت اون خواهان اجتناب میکنند از طرفی هم امکان رصد و نظارت برخط قوه قضاییه بر میزان موجودی حسابهای شهرداری ها برای اثبات تمکن یا عدم تمکن مالی شهرداری ها فراهم نیست که موجبات زحمت و ضرر مردم را فراهم میکند و با عدالت تعارض دارد
  • US ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    گفته میشه سامانه اداری بسیارکارامدی آماده شده ولی به هیچ عنوان توسط دولت جهت بهره برداری پشتیبانی نمی‌گردد و این واقعا جای سوال هست که چرا؟!
  • یزدان IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 0
    طبق معمول این سالها همش در حد شعار اقا اینکاره نیستید چه اصراری دارید اوضاع رو از این بدتر کنید چی رو میخواید ثابت کنید در یک کلام به همه چی گند زدید اعتقادات مردم رو هم نابود کردید
  • CZ ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 0
    عدالت ، عدالت ، عدالت عدالت یعنی : مردم آنچه شایستگی اش را دارند، دریافت کنند، آقای رئیس جمهور لطفا قبل از بکار بردن واژگان در مورد معانی و مفاهیم آن قدری بیاندیشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس