به گزارش مشرق، پرستو عسگرنژاد، فعال رسانه در اینستاگرام خود با انتشار تصاویری از آسمان ایران نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

من اقلیم‌شناس نیستم. هواشناس هم نیستم. در دانشگاه کمی اکولوژی خوانده‌ام که یعنی ارتباط بین اقلیم و جاندار را کمکی می فهمم. آسمان را خیلی دوست دارم و هرروز مینشینم به تماشایش. این ها به من جواز نمی دهد پا در کفش آسمان بلدها بکنم و نمی کردم هم، اگر آسمان بلدی من شناختم که ادبیات را میشناخت و از بلایی که دارد به سرمان می آید می نوشت.

بلا. بلاست این. بختکی که روی سینهٔ گربهٔ ایران افتاده و ول‌کن راه نفسش نیست. قدیمی‌ها می‌گفتند خشکه‌سال یعنی مکافات. باورشان بود گناهشان زیاد شود، ابرها از شهرشان روبرمی‌گردانند. کشاورز روزی هفتادبار مرتع ترک‌خوردهٔ کف دستش را به استغفار، سمت آسمان بلند می‌کرد که به ساعت نکشیده تا زانو در برف فرومی‌رفت و گالشش از آب باران شلپ‌شلپ صدا می‌داد. ایمان، آب و نان مردم بود.

گمپ‌گمپ تن سنگین برف را یادتان هست؟ جوری می‌بارید که از لب بام‌ها کپه‌کپه فرومی‌افتاد و جوری صدا می‌داد انگار اکوان‌دیو زمین خورده. شبمان روشن می‌شد وقتی برف می‌بارید.

روزگارمان سیاه شده. آسمان با ما سر دریغ گذاشته، ناخن‌خشکی می‌کند.

یا که خسّتش داده‌اند؟ گذرگاه ابرهایش را بسته‌اند؟ این‌ها که خوب بلدند گذرگاه ببندند. یک روز اسمش رفح است، یک روز آسمان بی‌ابرماندهٔ تهران. این‌ها که اهل خنجر از پشت زدن‌اند، یک روز دماوند را سرخ می‌کنند، یک روز لخت و عور، چشم‌انتظار برفی می‌گذارندش که رهزنش شده‌اند. تو بخوان جًنگ اقلیمی، تو بخوان نبرد آب و هوایی.

سرراست بگویمت، امسال هرچه عکس از آسمان تهران و مشهد و اصفهان و شمال برداشته‌ام یا دیده‌ام، بی‌برف و باران بوده. ابر ابتر. هست و نمی‌بارد.

آسمان بالای سرمان بغض نترکانده. سنگین است. خدا خدای دعاست، شنواست. رسم دعای باران حیف است وربیفتد. گناه دارد کشاورز که پاسوز خشکه‌باغ بی‌بارانش شود و شرمندگی سر سفرهٔ زن و بچه‌ ببرد.

چه جًنگ اقلیمی‌ست، چه ماحصل آلودگی و غبار، چه گناه انسان، چه اقتضای آخرالزمان که آسمان خسیس می‌شود، هرچه.
بیا از خدا باران بخواهیم.
من و تو که نود روز است حالمان حال همان پسربچهٔ تخس سرزمین زیتون است که خون روی صورتش دلمه بسته اما زیر باران کاسه روی سرش گذاشته آب جمع کند و می‌رقصد و با دستش علامت پیروزی و آزادی نشان می‌دهد. حالا که داغ پشت داغ می‌رسد و امان گریه نداریم. از فلصتین و زینبیه اشک ریخته‌ایم تا کرمان. خونین‌جگریم و دعای خونین‌جگرها بیشتر خریدار دارد. اصلش همین بود که آخر مجلس عزا آمدم التماس دعا بگویم.
حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد. همین یک وطن را داریم.

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

آسمان با ما سر دریغ گذاشته، حواسمان به این گربهٔ شرزهٔ تشنه باشد

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    4 15
    بخاطرخشک شدن دریاچه ارومیه وتصعید نمک اونه
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      13 5
      آخه دانشمند نمک در دمای بیست درجه تصعید میشه؟
    • ALIR IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      3 1
      تا دعوا سر لحاف ملا هست - یک تحقیق درست و حسابی علمی فراموش می شود! این همه کم بارشی ایا سازمان های ذیربط تمام گزینه های احتمالی را بررسی کرده اند!؟؟؟
    • AZ ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      چرا واقعیت را پنهان میکنند؟ از سالها پیش کم کم شرکتهایی در ایران امدند و در بیشتر شهرهای کشور ایران سیستم مثلا ضد تگرگ و برف تولید کردند و فروختند و نصب هم کردند و میکنند !!! حتی بعنوان شرکتی دانش بنیان برخی از اینها هم توسط دولتهای قبلی پشتیبانی شدند این سیستمها اسمشان مثلا ضد تگرگ و برف است اما متاسفانه کار این سیستم ارسال شکهای بسیار قوی الکتریکی به اسمان است که در تشکیل ابرهای بارانزا تاثیر منفی میگزارد و در اصل هم کارش همین است یعنی اسم این سیستم ضد ابر است اما اسمش را گزاشتند ضد تگرگ!!! تا امروز معلوم نیست چه تعداد زیادی از این سیستمها در کل شهرهای کشور نصب شده! ان هم در کشوری که بارش تگرگ زیاد نیست و حتی ان هم غنیمت است
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    23 5
    بله شما درست میگویید برا گناه است مخصوصا از طرف کسانیکه مسئولیت دارند دزدی و رانت مگه کم کناهی است ؟ دروغ و وعده الکی عادی شدن مگه کم گناهی است ؟ آزار مردم مگه کم گناهی است ؟ نه اینکه مردم گناه نمیکنند ولی گناه که از بالا باشد مثل بهمن به پائین میریزد
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      9 11
      فساد همه جا هست فساد دولتی در بیشتر جاهای دنیا از اینجا خیلی بیشتره راستش تنها تفاوت ما با بقیه ناشکری عجیب مردم نسبت به همه چیزه به خصوص ناشکری به اجرای احکام اسلام ناشکری به انقلاب اسلامی ناشکری نسبت به تمام نعماتهای خدا ایرانیها به شدت ناشکر شدن
    • احسان IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      9 6
      ببخشید برهنگی و کشف حجاب، تهمت ناروا، مزدور خواندن مدافعان وطن، شادی از شهادت و غم هموطنان، کم فروشی، گران فروشی و تقلب کاسب و مغازه دار و ... گناه نیست؟ فقط مسئولین دروغ می گویند، عامه مردم پاک پاکند ... بهتره یه سوزن هم به خودمان بزنیم.
  • FR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 3
    نوشته قشنگی ست
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    12 9
    « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ » اعراف/۹۶ و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      11 7
      عالی
  • تأمل IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    3 1
    احسنت
  • AZ ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    عجب بلا و بختکی هستند اینهایی که کشور شیرها را گربه مینامند چشمهای ناپاکشان تحمل دیدن ندارد! زبانشان هم بدتر از چشمانشان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس