کد خبر 1563322
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
سهم مشاغل و اصناف از کل مالیات وصولی 4 درصد است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشوراعلام کرد: سهم اصناف و مشاغل از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان کل مالیات مصوب سال جاری، فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴ درصد است.

به گزارش مشرق، بر اساس سیاستهای برنامه ششم و هفتم توسعه،‌کل هزینه جاری دولت باید از درآمد نفت جدا شده و از مالیات و عوارض تامین شود.

یکی از پرچالش‌ترین بخش‌ها از مودیان مالیاتی، فعالان اصناف به ویژه طلافروشان هستند، در حالی که سهم مالیات اصناف و مشاغل از کل درآمد مالیاتی معادل ۴ درصد است.

در این زمینه سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امروز در جمع اعضای شورای اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل این سازمان، با بیان اینکه هم به جهت وصول منابع و هم به جهت الزامات در حوزه تحول نظام مالیاتی در برهه حساس و پیچ تاریخی قرار داریم، گفت: وصول مالیات حقه و پیشگیری از بروز اختلال در محیط کسب و کار و تکریم مودیان دو راهبردی است که همزمان در سازمان امور مالیاتی دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: اجرای کامل این قانون حکمرانی اقتصادی کشور را متحول خواهد کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور شایعات و شبهات شکل گرفته در روزهای اخیر راجع به موضوع مالیات طلافروشان را جنگ ادراکی علیه تحقق تحول در نظام مالیاتی خطاب کرد و گفت: کسانی که هر سال در حوزه نظریه پردازی و کارشناسی می‌گفتند، نباید پول فروش نفت را در هزینه‌های جاری کشور استفاده کرد، امروز که مالیات در مسیر تحول قرار گرفته است و سهم آن در بودجه عمومی دو برابر نفت شده است، همان افراد در جبهه مقابل تحول نظام مالیاتی ایستاده‌اند.

سبحانیان با اشاره به سهم پایین مشاغل و اصناف در کل مالیات وصولی کشور، خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات مصوب سال جاری، تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان سهم اصناف و مشاغل است.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد اصناف و صاحبان مشاغل، مالیاتشان صفر شده و حدود ۹۰ درصد از مالیات این بخش، زیر ۲۰ میلیون تومان محاسبه شده است و به صورت میانگین اصناف، حدود ۶ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

سبحانیان تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در قبال قوانین جدید، تکالیفی برعهده دارد که باید به نحو احسن انجام دهد و مهم ترین آنها قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است که از اول دی ماه لازم الاجرا شده و انتظار این است، همه اجزای سازمان به ویژه همکاران حوزه حقوقی ضمن اشراف کامل، در اجرای دقیق آن همت گمارند.

وی ادامه داد: در پارادایم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بر خلاف پارادایم سنتی نظام مالیاتی، اصل بر صحت ادعای مودی است و هر چه مودیان مالیاتی اعلام می کنند از طرف سازمان امور مالیاتی پذیرفته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه خود را مکلف به بهبود فضای کسب و کار می دانیم، افزود: باید رویه‌های ساری و جاری در نظام مالیاتی بگونه ای ترسیم شود که شرایط برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر باشد.

در ادامه مهدی محمدی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با تشریح برخی از توفیقات نظام مالیاتی در سال های اخیر گفت: علی رغم این موفقیت ها، هیچ دوره ای اراده ای اینچنین برای هجمه رسانه ای و خبری در مقابله با نظام مالیاتی وجود نداشته است.

محمدی با اشاره به جایگزینی درآمدهای مالیات به جای درآمدهای نفتی در بودجه، بیان داشت: متاسفانه برخی مقابل تحقق رویای دیروز خودشان در مالیات‏ ستانی، سنگ اندازی می کنند که این وظیفه همه رسانه ها و بالاخص روابط عمومی های مجموعه وزارت اقتصاد را برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی مالیاتی سنگین تر می کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم کار جمعی روابط عمومی‌های سازمان‌های تابعه، بانک‌ها بیمه‌ها در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور ابراز امیدواری کرد که با ارائه تولیدات رسانه‌ای بتوان ضمن رفع شایعات و شبهات، به تقویت و افزایش شفافیت اقتصادی و امید اجتماعی در کشور کمک کرد.

رضا خدابنده معاون امور رسانه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی نیز در این جلسه با اشاره به تفکیک وظایف رسانه ای ستاد و صف در مجموعه وزارتخانه اظهار داشت: روابط عمومی دستگاه های تابعه وزارتخانه بویژه در حوزه های مالیات، بورس، خصوصی سازی، اموال تملیکی، سرمایه گذاری، حسابرسی، گمرک، مناطق آزاد و ... بایستی فضای رسانه ای مربوط به محیط خود را کنش‌گرانه مدیریت نموده و بستر اقناع اقشار مختلف مردم نسبت به برنامه ها و عملکرد سازمان متبوع را برای همراه سازی آنان فراهم آورند.

در آغاز این نشست داود خدابنده مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مالیاتی گفت: حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، اولویت اول این دفتر در دوره جدید است.

خدابنده، با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در تاریخ نظام مالیاتی بیش از نیمی از منابع مالی دولت از طریق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال جاری درنظر گرفته شده، گفت: دشوار بودن تحقق این امر و همچنین پیچیدگی‌های مقوله مالیات ستانی در کشور، رسالت و ماموریت دفتر روابط عمومی مالیاتی را دوچندان می نماید.

وی با اشاره به نقش و اهمیت روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی در تحقق اهداف مالیاتی دولت،گفت: مالیات ستانی مقوله‌ای فرهنگی است و نیاز است تا نگاه مردم به این مقوله تغییر پیدا کند از این رو، لازم است با همراهی و همدلی کل مجموعه و بهره گیری از ظرفیت‌های رسانه ای و اطلاع رسانی به هنگام و درست و فرهنگ ‏سازی مالیاتی، مسیر تبیین و تشریح سیاست‏ های نظام مالیاتی در جهت اعتمادآفرینی و مشارکت جویی هرچه بیشتر مردم و مودیان هموار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس