کلیات «طرح توسعه مکران» به تصویب رسید

در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که امروز به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، کلیات «طرح توسعه مکران» به تصویب رسید.

به گزارش مشرق، «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهور در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد، مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت فعال‌کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.

وی افزود: ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعال‌سازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد، حدود ۱۰ شهر در منطقه مکران قرار دارد و می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.

در این جلسه که وزرای نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی، دبیر هیأت دولت، معاون حقوقی رییس‌جمهور، دبیر شورای توسعه سواحل مکران و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی و دولتی حضور داشتند، گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مکران ارایه شد.

طبق این گزارش، توسعه منطقه مکران با دیدگاه آبادسازی سواحل، توسعه دریامحور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح ۵ ساله توسعه بر اساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین، طرح آمایش استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران، تهیه شده است.

بر این اساس، بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تُن کالا در سال در مسیر کریدورهای بین‌المللی، گسترش سکونت‌گاه‌ها و شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید به میزان ۲ میلیون و پانصد هزار نفر، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق، تأمین و انتقال ۳ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی، ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشمی‌، معدنی و گردشگری، شیلات و کشاورزی، کشتی‌سازی و پشتیبانی بندری، صنایع الکترونیک و حمل‌ونقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مکران است.

گفتنی است طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذی‌ربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام کنند و این سند در کمیته‌ای با حضور مقامات تعیین‌شده نهایی و سپس ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در پس کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی، توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی خصوصاً خط ریلی چابهار زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس