کد خبر 1561433
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه لیتیوم قابل برداشت ندارد و نمک تنها ماده معدنی است که از دریاچه برداشت می‌شود.

به گزارش مشرق، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با حضور در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه لیتیوم قابل برداشت ندارد و تنها ماده معدنی که از بستر دریاچه برداشت می‌شود نمک خشک است بنابراین شایعات برداشت لیتیوم از این دریاچه صحت ندارد.

سعید شهند در پاسخ به این سوال که آیا از سطح دریاچه ارومیه لیتیوم برداشت می‌شود؟ گفت: دریاچه ارومیه به عنوان یک منبع غنی نمک در دنیا شناخته می‌شود که بعد از بحرالمیت دومین دریاچه شور جهان است و در شرایط اکولوژیکی و عادی آن در هر لیتر از آب این دریاچه ۴۵۰ گرم نمک وجود دارد.

۶ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه

وی تصریح کرد: برآوردهای صورت گرفته حاکی از وجود بیش از ۶ میلیارد تن نمک در این دریاچه است و مرجع تخصصی در زمینه مواد معدنی این دریاچه سازمان صنعت و معدن استان است که سال گذشته درنامه‌ای رسمی به سازمان محیط زیست اعلام کرده اند که در دریاچه ارومیه لیتیوم وجود ندارد و لذا شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه، صحت نداشته و تصاویر مربوط به برداشت‌ها که در فضای مجازی منتشر شده است مربوط به برداشت نمک خشک است.

وی ادامه داد: برداشت نمک خشک با مجوز و نظارت سازمان صمت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌گیرد و این موضوع اتفاق جدیدی نیست و این برداشت‌ها از سالیان گذشته و دور و به اقتضای شرایط دریاچه، در بخش‌های مختلفی از آن وجود داشته است که برای تامین نیاز صنایع کشور و بخشی از آن نیز برای استفاده شهرداری‌ها و راهدارخانه‌ها بهره برداری می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه برداشت نمک هیچگونه تهدید و آسیبی برای اکوسیستم دریاچه ارومیه و شرایط زیست محیطی آن ندارد، بیان کرد: مطابق نظر کارشناسان و متخصصان امر مناطق خاصی برای برداشت نمک خشک دریاچه ارومیه تعیین شده و برداشت در این محل‌ها مطابق ضوابط زیست محیطی انجام می‌شود و هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و از مردم عزیز استان درخواست داریم که از برخوردهای احساسی در خصوص موضوعات زیست محیطی خصوصا دریاچه ارومیه پرهیز کنند و به شایعات و مطالب بی پایه و اساس در این خصوص توجه نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    50 23
    اره گوش ما هم درازه
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      23 52
      یک بار دیگر تو آینه نگاه کن، اول هم مطمئن بشو که آینه سالمه و تمام تصویر را نشان می‌دهد. در غیر این صورت درازنای گوش‌هایت می‌افتد بیرون قاب آینه و نمی‌توانی ببینی! هان، حالا شد یک وجبی می‌شود؟ درسته؟
    • ابراهیم IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      11 2
      روزی که اقدام به ساخت پل کردن امروز پیش بینی شده بود.چون دیگه لنج جوابگو نمیشد تو آب کم عمق.دقیقا از روز افتتحاحش اب هر روز کمتر کمتر شد تا خشک شد.خواستم بگم اره گوشمون دراز نیست.بذار درازگوش ها حرف این مسئولو باور کنن
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    46 6
    آقای مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی وجود چینی ها کمونیست در منطقه چه چیز را ثابت می کند دروغ با ملت بس
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      21 4
      احسنت
  • یسبس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    36 6
    کل کشور پر از گنبد نمکی و دریاچه نمک مثل قم هست از آنها هم برداشت می شود؟!!!!
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      4 8
      می‌شود
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    30 4
    معلومه که لیتیوم خالص اونجا وجود نداره، مثل خیلی از عناصر دیگه. ولی زحمت بکش یه آنالیز از ترکیبات موجود همون نمک منتشر کن تا حقایق مشخص بشه که چه فلزاتی قابل استخراج است از نمک
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    41 4
    حالا ک تکذیب کردین مطمئن تر شدبم
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      8 14
      حالااگه طلا هم بود چیزی به تو میرسید؟پس نمک وخاک ولیتیوم وطلافرق نداره!
    • حمیدرضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 1
      هموطنان ترک زبانی که نگران دریاچه ارومیه هستند بجای خیالبافی کافیه به علت اصلی خشک شدن این دریاچه بزرگ فلات ایران فکر کنند!!میلیاردها متر مکعب آب پشت سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه هست که به مصرف شرب وصنعت وباغداری میرسد!!کافیه حقآبه دریاچه از پشت سدهای این حوزه آبریز رها شود تا دریاچه جان بگیرد اما عمرا رها بشود زیرا آنوقت هزاران کشاورز وباغدار ارومیه وسلماس وبوکان ومهاباد ومیاندوآب که تا الان بیل دستشان است تفنگ دست میگیرند !!!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 3
    ارومیه هر ابر باران زا میاد روی دریاچه نیست میشه نه برف هست نه بارانی زمستان هوا مثل وسطای بهار 10 سال پیشه دقیقا رو خط صفر مرزی اون طرف ترکیه برف هست ایران هیچی هیرت واره جریان شیطان پشت پرده تو سیستم به شدت قویه
  • شکری IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    32 4
    بعدها در کتب تاریخ راجعبه لیتیوم دریاچه ارومیه خواهند نوشت فقط لطفا به قیمت نمک نفروشین . قیمتش بالاتره
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    26 3
    پس علت خشک کردن دریاچه ارومیه مشخص شد
  • رض IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 3
    به عنوان یک زمین شناس که اتفاقا در دانشگاه ارومیه هم تحصیل کردم دریاچه ارومیه دارای ماده های معدنی با ارزشی مثل بور بورات هست که ارزشش کم از لیتیوم ندارد
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    23 2
    از داخل سایت گمرک اسناد صادراتی را دانلود کنید و ببینید چه بلایی داره سر کنسانتره آهن مملکت میاد. اون وقت به ماجرای ارسال نمک به چین شک کنید
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 1
    اگه دروغ بگی دوتا چشمات دربیاد
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 1
    موقع احداث سد و موقع احداث آزاد راه هم مهندسان تان میگفتند هیچ چیزی نمیشود و خطری تهدید نمیکند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 1
    خیارشور نمیشه کاشت الان ؟
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    1 0
    لزوما اونی ک برداشت میکنه، مجوز نداره. و اینکه تو ایران فرآوری نمیشه، دلیلی بر عدم برداشت نیست. جمع آوری لیتیوم، بصورت نمک لیتیوم از بستر دریاچه یکی از ساده ترین و هلو ترین روشهای جمع آوری لیتیوم هست. بخاطر ناآگاهی کارشناسا و ناظرین و مجوزدهتدگان، جمع آوری این ثروت عظیم بصورت غیرمجاز و بدون سروصدا و با خرید هرکی نزدیک میشه، درحال انجامه. هیچیک از دلایل و عبارتهای ذکر شده، توجیح قابل قبولی برای سرپوش گذاشتن ب این سرقت عظیم و جدید نیست. هربار وقتی کار از کار میگذره، مسئولا یادشون میفته دنبال دزد بگردن. اصلا نه لیتیوم، نه تیتانیوم!!! اون چیه ک دنیا دنبالشه و سمتداران ایرانی میگن بدبوهست و برای خلاصی از شرش ی مرحله دریاچه رو خشک کنیم، بعد بدیم خارجیا برامون تمیزش کنن!! چشماتون رو الان باز کنید.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    مدیر حفاظت محیط زیست آذربایجان را اخراج کنید در نمک لیتیوم شورابه ای است که باعث ایجادرطوبت و سرمایش در بالای جو میشود باید لیتیوم برداشت شده را دوباره به دریاچه برگردانیدو برای تولید لیتیوم به گازی با حرارت بالا نیاز است که باعث گرما در جو شده و ابرها را پراکنده میکند قراردادتان را با چین فسخ کنید تا ایران را نابود نکرده اند قبلا هم این بلا را سر هوروالعظیم با خشکاندنش برای چینی ها آوردید دروغ نگویید همه مردم دارند کارتان را میبینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس