کد خبر 1560802
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
زیان 6 میلیارد دلاری ایران از ناترازی بنزین

درحالی ناترازی بنزین در سال جاری هزینه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده که در سال ۹۹ ایران صادرکننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه بوده است.

به گزارش مشرق، «من هم خودم صبح جمعه فهمیدم» جمله‌ای آشنا که از آخرین تجربه افزایش قیمت بنزین در اذهان عمومی حک شده است. نیمه‌شب جمعه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ بود که خبر افزایش ناگهانی قیمت بنزین در سراسر کشور پیچید و مردم بهت‌زده ایران قبل از اطلاع‌رسانی و اعلام رسمی دولت وقت با حضور در پمپ‌بنزین‌ها تازه متوجه شدند که قیمت بنزین ۳ برابر شده است.

از آبان ۹۸ تاکنون و در سایه کاهش اعتماد عمومی، شایعه افزایش قیمت بنزین بیش از ده‌ها بار به بهانه‌های مختلف در رسانه‌ها مطرح شده و البته هر بار غلط از آب درآمده است. اما نکته مهم‌تر تداوم انفعال ساختار حکمرانی انرژی کشور در اجرای یک «برنامه جامع» با تکیه بر سیاست‌های غیرقیمتی و پیشی گرفتن مصرف از تولید بنزین است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ناترازی بنزین در ایران در سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که سالانه خسارتی ۳ میلیارد دلاری به کشور وارد می‌کند؛ معادل درآمد فروش یک ماه نفت ایران.

پیوستن ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین در حالی است که براساس آمار گمرک این کشور در سال ۹۹ حدود ۳ میلیارد دلار بنزین صادر کرده است. در واقع افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین، نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت و بی‌اثرسازی تحریم‌ها را با خود خنثی کرده و از سر سفره مردم برداشته است.

زیان ۶ میلیارد دلاری از ناترازی بنزین

تصویر- آمار گمرک از صادرات ۳ میلیارد دلار بنزین

طبق آمار تنها در دو دوره تاریخی مصرف بنزین کاهش یافته که تجربه اول مربوط به اجرای طرح کارت سوخت و هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۶ بوده و تجربه دوم به سال ۹۸ و اتفاقات مربوط به شوک‌درمانی بنزینی و سپس شیوع کرونا بازمی‌گردد؛ دو تجربه کاملا متفاوت از نظر موفقیت و شکست.

با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند سالانه ۲۵ میلیارد دلار واردات بنزین خواهد بود؛ معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود. با این وجود طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی برای تولید روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین بعد از گذشت ۲ سال همچنان روی کاغذ باقی مانده است، در حالی که سالانه ۱۵ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین کشور اضافه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    5 0
    خودکرده را تدبیر نیست تولید خودروهای بی کیفیت رو بالاتر ببری
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      شرکتهای فرغون ساز و لگن ساز را وادار کنید خودرو با کیفیت بسازند و کمتر به مردم غر بی کفایتی خودتان را بزنید
  • رای بی رای IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    اینم گرون کنید تا پولش برود خارج خرج خانواده و آقا زاده های مسئولان حکومت شود. بلاخره حقوق اونها باید به دلار روز به روز واریز شود
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    اگر همین الان بنزین بشه لیتری 100 هزار تومن درد بی درمان و ناله دولت قطع میشه؟
  • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 0
    دربرابر سودی که از اینترنت و هزینه فیلترشکن به دولت میرسه هیچه الانم که 50 درصد گرانش کردید .
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    تولید خودروهای داخلی با مصرف زیاد بنزین توسط دو خودروساز مورد حمایت دولت را نادیده گرفته اید؟ وانت آیسان چه موتوری رویش سوار شده - آیا وجود این همه خودروی مصرف بالا تولید دوخودروساز داخلی خیانت بمردم نبوده؟ - چرا دولت خودروهای کم مصرف خارجی را برای کاهش تقاضای بنزین وارد نمی کند؟ - این ضررهایی که مردم و دولت دارد تحمل می کند بخاطر حمایت اشتباه دولت از دور خودروساز مورد حمایتش است که با همین دست فرمان مملکت را دارند به ته دره می برند و با ایجاد گرانی های گسترده خودرو باعث ایجاد موج گرانی در کل کشور می شوند و معیشت 89 میلیون جمعیت کشور را به زحمت می اندازند.
  • هادی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    مملکت توسط مافیا اداره میشه. مافیای قاچاق سوخت،مافیای واردات یوخت،مافیای خودرو سازی مافیای خودرو فروشی.مافیای سیمان،گچ، تا مافیای واجبی.
  • جواد IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 1
    حیا نمی‌کنید؟ باز هم آتش تهیه افزایش قیمت؟ شما جلوی قاچاق بنزین رو بگیر، نا ترازی تموم میشه حتی با این فرغون های توی خیابانها، مردم رو چی فرض کردین؟ یک قبیله جیبهاش رو پر میکنه نوبت بعدی میشه. حتی خلاقیت ندارید یک دلیل جدید بیارید برای دزدی
  • مرتضی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس