کیک

انتشار ویدئو کیک ۲ تنی- یک میلیارد تومانی- در عروسی پسر ایرانی با دختر لبنانی در نیاوران اولین و آخرین مصداق از نمونه زندگی لاکچری و تفاوت معنادار در سبک زندگی ما نیست.

به گزارش مشرق، آموزش پخت کیک با ورق طلا، برگزاری جشن‌های لاکچری گودبای پمپرز، جشن طلاق و عزا، ماهگرد مناسبت‌های مختلف و... تجربه‌هایی از ترویج این سبک زندگی است.

همین شب یلدایی که گذشت هم خیلی‌ها برای شب‌نشینی‌های لاکچری‌شان در کافه‌ها و هتل‌های تهران؛ از ۲۰۰هزار تا ۳میلیون تومان به ازای هر نفر هزینه کردند. پیامدهای گسترش و شیوع این سبک از زندگی در جامعه چیست و برای مواجهه با آن چه باید کرد؟

تلخی طعم تفاخر با حلاوت کیک یک‌میلیاردی!

هر کسی که بتواند با تجمل‌گرایی، فخرفروشی می‌کند

علی‌اصغر مهاجری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران به ما می‌گوید: به نظر می‌رسد به دلیل فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، هر کسی که بتواند، تلاش می‌کند با تجمل‌گرایی، فخرفروشی کند.

این پژوهشگر اجتماعی می‌افزاید: تعارض بین سبک زندگی مطلوب با سبک زندگی موجود در جامعه موجب بی‌تعادلی و تنش در جامعه شده و پیامدهای مخربی همچون بحران‌های روحی، اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته است. با این حال نکته ظریف اینجاست متأسفانه مردم همچنان علاقه‌مند به پیروی از این سبک زندگی هستند و میل به تغییر ندارند.

به اعتقاد این جامعه‌شناس، زمانی «مسئله» به‌وجود می‌آید که علاوه بر تعارض و تنش ایجاد شده در جامعه، میل به تغییر هم وجود داشته باشد.

اما اگر میل به تغییر از سوی مردم برای حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب وجود نداشته باشد، احتمالاً برای جامعه، مسئله‌ نیست. به عبارت دیگر، تجمل‌گرایی‌ها و ریخت‌وپاش‌هایی که برای اصحاب رسانه و اهل فهم مسئله شده، برای اکثریت جامعه مسئله نیست و تمایل به پیروی از آن دارند و چنانچه بعضی از کنترل‌ها و نظارت‌ها نباشد، سیستم‌های اداری و دولتمردان هم از این سبک پیروی می‌کنند.

دولتمردان برنامه‌ای برای کاهش مصرف‌گرایی ندارند

این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ نظام سلطه که در راستای گسترش فرهنگ مصرف است، می‌افزاید: درحالی که فرهنگ نظام سلطه بسیار دقیق درحال فعالیت است، دولتمردان نه تنها برنامه‌ای برای کاهش مصرف‌گرایی ندارند، بلکه هر برنامه‌ای که عرضه می‌کنند نیز به نوعی موجب افزایش مصرف‌گرایی می‌شود.

مهاجری ادامه می‌دهد: سکانداران فرهنگی کشور حتی از ظرفیت‌های امربه‌معروف و نهی‌ از منکر هم برای کاهش مصرف‌گرایی استفاده نمی‌کنند، درحالی که یکی از زیباترین معروف‌ها قناعت و یکی از مهم‌ترین منکرها اسراف است، اما نه مجلس، نه ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نه خانواده‌ها هیچ برنامه‌ای برای یادآوری این مهم نداشته‌اند.

با آنکه در ظاهر از استیلای نظام سلطه از مرکز به پیرامون سخن می‌گوییم، همه برنامه‌هایمان در راستای تقویت آن است. مثلاً درحالی که از کم‌فروشی به عنوان یک منکر یاد می‌کنیم، ولی اصلاً به آن نمی‌پردازیم درحالی که در راستای همین سبک زندگی لاکچری، کم‌فروشی‌ها معنای خاصی پیدا می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه عزمی برای مقابله با ارزش‌های مادی وجود ندارد، نمی‌توان امیدوار بود در آینده زندگی‌های لاکچری از بین برود، بلکه این احتمال وجود دارد که فرهنگ «لاکچری لایف» به دلیل چشم‌وهمچشمی‌ها به مراسم مذهبی هم تعمیم یابد.

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: به دلیل تعمیق گسترده نابرابری‌های اجتماعی، توزیع ناعادلانه منابع درآمدی و ثروت و همچنین وجود برخی رانت‌ها، فاصله طبقاتی در جامعه ما رو ‌به افزایش است و عده‌ای روز به روز غنی‌تر و عده‌ای دیگر هر روز فقیر می‌شوند و این اتفاق موجب لاغر شدن قشر متوسط جامعه به سوی قشر رو به پایین می‌شود و به بسیاری از آسیب‌های حوزه فقر دامن می‌زند. چرا که قشر متوسط، پاسبان ارزش‌ها و سوپاپ اطمینان جامعه هستند و بیشتر ویژگی‌هایی که به نفع کشور و نظام است، در قشر متوسط جامعه تعریف می‌شود و در واقع افزایش فاصله طبقات بالا و پایین جامعه زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

از منظر جامعه‌شناسی، اگر جامعه‌ای بخواهد سالم باشد، آسیب نبیند و به سمت توسعه و تعالی حرکت کند، باید ۷۰درصد جمعیت آن جزو قشر متوسط باشند. اما زمانی که به دلیل شرایط جامعه، تعداد اندکی از آن‌ها به طبقات اقتصادی رو به بالا و تعداد زیادی به طبقات اقتصادی رو به پایین تعلق دارند و تعدادی نیز از کشور کوچ می‌کنند، موتور اطمینان جامعه تهی می‌شود. زیرا طبقه متوسط جامعه، علاوه بر برخورداری از بهره‌هوشی بالا، به ارزش‌های اخلاقی جامعه هم وفادار هستند، بیشتر تکنسین‌ها، مدیران، صنعتگران، تولیدکنندگان متعادل، پزشکان، کارشناسان، هنرمندان و نویسندگان نیز در قشر متوسط جامعه حضور دارند. به همین دلیل اگر طبقه متوسط جامعه فربه‌تر باشد جامعه به سوی پویایی حرکت می‌کند، ضمن اینکه سازوکاری خودکار برای حفظ فرهنگ اصیل جامعه و ارزش‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و جامعه به نقطه تعادل و انسجام می‌رسد. درحالی که تجمل‌گرایی مانع ایجاد پویایی است و جامعه را به قهقرا می‌کشاند و با شفاف‌سازی نابرابری‌ها و ظلم‌ها موجب افزایش رنج و گسترش ناامیدی میان مردم می‌شود. اکنون در جامعه نابرابری‌ها آشکارا دیده می‌شود و علاوه بر توسعه تجمل‌گرایی از سوی عده‌ای تازه به دوران رسیده، شاهد عملکرد اشراف‌گرایانه برخی از مسئولانی هستیم که آگاهانه ارزش‌های انقلاب را به فراموشی سپرده‌اند.

شاخص فلاکت کشور به بالای ۸۴ درصد رسیده است

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، در توزیع نرمال جمعیت باید ۶۸درصد جامعه در طبقه متوسط قرار داشته باشند. اما وقتی این توزیع از حالت نرم خارج شود، قدرت نظارت و کنترل جامعه از دست می‌رود. جامعه رهاشده آغشته به ارزش‌های مادی، حاصلی جز افزایش شاخص فلاکت کشور ندارد و در واقع همین ریخت‌وپاش‌های عده‌ای تازه به دوران رسیده یکی از عواملی است که موجب شده شاخص فلاکت کشور به بالای ۸۴درصد برسد.

مهاجری اضافه می‌کند: تجمل‌گرایی یک بیماری فرهنگی است که مسئول شکل‌گیری آن در جامعه ایران، مسئولان و سکانداران فرهنگی هستند که متأسفانه هنوز درخواب غفلت به سر می‌برند.

رهبر معظم انقلاب بارها در دیدار استادان و دانشجویان فرموده‌اند «العلم‌السلطان». با توجه به اینکه این فرمایش ایشان شامل حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز می‌شود، باید اجازه داده شود سکان‌داری نظام فرهنگی و اجتماعی نیز به متخصصان شاخه‌های مختلف جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و دیگر رشته‌های علوم انسانی که با این حوزه مرتبط هستند، واگذار شود تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های این حوزه به صورت علمی و با مرجعیت جامعه انجام شود.

پیامدهای سوءاستفاده‌های بخش دولتی و خصوصی

علی یزدی‌خواه، عضو شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در خصوص پیامدهای مخرب تجمل‌گرایی در جامعه به ما می‌گوید: در سال‌های اخیر گرایش برخی افراد به حوزه تجمل‌گرایی، اسراف امکانات و ریخت‌وپاش‌های گسترده موجب تغییر فرهنگ عمومی شده است. به بیان دیگر، عده‌ای نوکیسه که به ثروت‌هایی دست‌پیدا کرده‌اند با به رخ کشیدن داشته‌ها و زندگی خود موجب افزایش تجمل‌گرایی می‌شوند. درکنار این خودنمایی‌ها، سوءاستفاده‌هایی که در برخی مواقع از سوی نهادهای دولتی و یا خصوصی مانند چای‌دبش یا ابربدهکاران بانکی اتفاق می‌افتد؛ موجب تغییر نگرش مردم و احساس تحقیر، یأس و ناامیدی در جوانان می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صداوسیما می‌افزاید: با آنکه این سازمان برای تأمین بودجه ناچار به تبلیغات است، نباید برای تبلیغ خانه‌های وسیع، لوازم خانه و اتومبیل‌های گرانقیمت پا را فراتر از استطاعت قشر متوسط جامعه بگذارد. زیرا این تبلیغات در کنار فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های مختلف، یکی از دلایل تغییر سبک زندگی و ترویج فرهنگ لوکس‌گرایی شده است.

به گفته یزدی‌خواه، شورای فرهنگ عمومی در قالب فراخوان از شوراهای فرهنگ استانی درخواست کرده پنج اولویت فرهنگی برتر خود را اعلام کنند که بسیاری از استان‌ها موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی را به عنوان یکی از اولویت‌های خود اعلام کرده‌اند و این نشان ‌می‌دهد فرهنگ تجمل‌گرایی در استان‌های مختلف درحال گسترش است و اگر این دور ادامه‌ یابد، افرادی که توان رسیدن به این امکانات را ندارند دچار آسیب جدی خواهند شد. بنابراین علاوه بر دولت و مجلس، همه دستگاه‌ها، نهادها و حتی مردم وظیفه دارند با نفوذ ارزش‌های مادی در جامعه مقابله کنند.

منبعک روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    17 2
    شما یه نگاه به تبلیغات تلویزیون خودمون بندازین یکسره تجمل گرایی؟! فیلمها همین طور ،فضای مجازی همین طور ،متاسفانه جامعه داره به قهقرا میره باید تا دیر نشده کاری کرد😞🤲🤲🤲
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    17 0
    بی مغز ها فردا کیک طلاق هم این وسعت درست می‌کن
  • اندکی تامل . IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    13 0
    با پول های دزدی چه می کنند این گدایان تازه به دوران رسیده؟
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    یک مسلمان زندگی ساده انتخاب می کند
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 0
    از ا ن بدتر تو تبلیغات صدا وسیما دارن پسر هامان را هم قرتی می کنن تبلیغ کرم زدن و یواش یواش چیزهای دیگر هم می کنن مال زن ها اشباع شده حالا رفتن سراغ پسر هامان
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 3
    اگه پول خودشان باشد اشکالی ندارد اگه پول دزدی و بیت المال باشد زهرمارشان شود
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    اشرافیگری اصلی ترین البته یکی از پنهان ترین دشمنان جامعه دینی بوده و هست ، باید مبارزه بشه صد در صد با اینچنین مواردی وگرنه باید منتظر به قهقرا رفتن جامعه دینی باشیم
  • adrian DE ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    6 0
    خداشاهده سه ساله المان زندگی میکنم، یه ذره از این چیزها تو زندگی شون نمی بینم. کلا طلا که برای خانوم ها تعریف نشده است. فقط یه بار تو عمرشون میرن طلا فروشی اون هم برای انتخاب حلقه و ساعت ازدواج. گردنبند طلا و النگو و این چیزها که اصلا تن هیچ احدی نمی بینی تو این کشور. اگر کسی مذهبی نیست خیلی خر باشه دختر ایرانی بگیره. هر پسری خواست ازدواج کنه مهاجرت کنه دختر خارجی التماس میکنه ، هیچی هم ازت نمیخواد، خودش هم پا به پات کار می کنه. دختر ایرانی فقط دیگه محجبه ش خوبه، باقی ش به درد زندگی نمیخوره که پسر بخواد خودشو اسیر این خرج ها کنه
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ماشالله دولت خیلی داره تلاش میکنه!!!هرروز سفره فقرا را کوچیکتر و برسفره اغنیا میافزاید و گسترده ترش میکنه!!!نمونه کوچکش اینکه از منه کارمند با حقوق ماهیانه 12میلیون مالیات میگیره ولی زورش به کاسب وتاجر و....که ماهیانه به 12میلیارد هم قانع نیس نمیرسه! به من یارانه نمیده ولی به مثلا کشاورزی که سالیانه حداقل 120 تن گندم تحویل دولت میده یارانه میده و............
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    از قدیم گفتن آدم گدای ندید بدید تازه به دوران رسیده، نه عروسیش، عروسی است، نه عزایش عزا، چون در هردو برای تفاخر و پز دادن افراط می کند! دهخدا هم در امثال و حکم می گوید، افاده ها طبق طبق، سگ ها به دورش وق و وق!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    به نظرمن این کیکها خوردنذندارد چونذافراد زیادی انرا دستکاری می کنند وزمان ساختش طول می کشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس