کد خبر 1558412
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
«بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی‌؟

مطالعات نشان دادند هرچند این مساله ثابت شده که درمانی برای خشکسالی نیست، اما بارورسازی ابرها می‌تواند نه تنها یک ابزار مهم برای مدیریت آب باشد، بلکه برای کاهش آلاینده‌های جوی هم می‌تواند موثر باشد.

به گزارش مشرق، بارورسازی ابرها و بارندگی مصنوعی یکی از راه‌های تقریبا جدید برای مقابله با رخشکسالی است که با وجود انتقادات گسترده به آن مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده قرار گرفته است.

از آن‌جا که آمریکا هرساله با توفان‌های سهمگین و خسارت‌باری روبروست که باوجود ابر و رطوبت فراوان شاید کمتر بارندگی هم به همراه داشته باشند، سیاست‌های جدیدی را برای استفاده حداکثری از این رخداد طبیعی وضع کرده است.

تاجایی که هر زمان که یک توفان بزرگ در غرب آمریکا رخ می‌دهد، احتمال این‌که خلبانان بخواهند به داخل چشم این توفان پرواز ‌کنند و ابرها را با ماده‌ای به نام «یدید نقره» بارور ‌کنند، بسیار بالا می‌رود. هدف این کار هم افزایش بارندگی است.

بارورسازی ابرها از دهه ۱۹۴۰ وجود داشته است. این اواخر هم چنین اقداماتی در حالی که غرب با خشکسالی با ابعاد تاریخی و کم‌سابقه آن مبارزه می‌کند، گسترده شده است. اما جالب اینجاست که بدانیم در ایالات متحده، شرکت‌های خدمات شهری و حتی پیست‌های اسکی هم هزینه‌های این اقدامات را پرداخت می‌کنند.

«بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی؟

بارورسازی ابرها تاثیر دارد؟

برای دهه‌ها تصور می‌شد بارورسازی ابرها موثر باشد و مطالعات اخیر هم به اثبات این امر کمک کرده‌اند که بارورسازی ابرها به راستی تاثیر خودش را حتی به میزان کم دارد و هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن «یدید نقره» که برای بارورسازی ابرها از آن استفاده می‌شود، وجود ندارد. کارشناسان می‌گویند بارورسازی ابرها به طور کلی ۵ تا ۱۵ درصد افزایش بارندگی را به همراه دارد. هرچند این مساله ثابت شده که هیچ درمانی برای خشکسالی نیست، اما بارورسازی ابرها می‌تواند یک ابزار مهم برای مدیریت آب باشد.

ما نمی‌توانیم توفانی را ایجاد کنیم و نمی‌توانیم شرایط ایده‌آل برای بارندگی را در این توفان ایجاد کنیم، چرا که این توفان‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

به گفته یک تحلیلگر خدماتی و آب‌شناس در منطقه آبیاری «تورلاک» در مرکز کالیفرنیا، شرکتی به نام «تورلاک» (tourlock) برنامه باروری ابر را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد. به گفته این کارشناس کاری که این شرکت انجام می‌دهد تنها استفاده از شرایط موجود، شرایط طبیعی و تلاش برای کارآمدتر کردن توفان از منظر تامین آب است.

باروری ابرها چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی‌که باروری ابرها به صورت هوایی انجام می‌شود، یک هواپیما یدید نقره را بارگیری می‌کند. موشک‌های یدید نقره روی بال‌ها و بدنه قرار می‌گیرند. ابتدا باید خلبان به ارتفاع معینی برسد، یعنی در جایی قرار بگیرد که دما در آن‌جا ایده آل است.

در این لحظه موشک‌های یدید نقره به ابر شلیک می‌شوند. یدید نقره باعث می‌شود که قطرات آب درون ابرها با هم منجمد شوند، دانه‌های کریستال برف را تشکیل دهند و در نهایت آنقدر سنگین ‌شوند که ببارند.

البته در غیاب فرآیند انجماد، قطرات به هم نمی‌چسبند و به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به صورت باران یا برف رسوب کنند. ابر در ابتدا به صورت کامل متشکل از آب است.

در نهایت، همانطور که به سمت قله کوه می‌رود، ممکن است ۵۰ درصد یخ یا شاید بیشتر از آن باشد. اما حتی اگر هم تا این میزان باشد، هنوز مقدار زیادی آب مایع در آنجا باقی مانده است. حتی در این شرایط هم باز، یک شانس دیگر وجود دارد تا بارندگی به اندازه‌ای بزرگ باشد که ریزش کند.

«بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی؟

از منظر تامین آب، بارورسازی ابرها بر فراز کوه‌ها بسیار ارزشمند است، چرا که آب به‌طور اساسی به صورت برف در می‌آید تا روان‌آب بهار ذخیره ‌شود. زمانی که این ابرها در دشت‌هایی مانند داکوتای شمالی هستند، هنوز هم سودمندند زیرا به شارژ مجدد رطوبت خاک کمک می‌کند. اما با این وجود به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را برای تاریخ بعدی ذخیره و استفاده کرد.

در حالی که در تگزاس از بارورسازی ابرها برای کمک به آبیاری مزارع کشاورزان استفاده می‌شود، در غرب و در ایالت‌هایی مانند «آیداهو»، «کالیفرنیا»، «کلرادو»، «یوتا» و «وایومینگ» از فرایند بارور کردن ابرها بیشتر برای کمک به پر کردن رودخانه‌ها و مخازن سدها استفاده می‌شود. در اکثر برنامه‌ها از هواپیماها برای باروری ابرها استفاده می‌کنند، اما در برخی از آن‌ها از موشک‌های زمینی هم استفاده می‌کنند.

«بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی؟

هزینه‌ها و تاثیرات بارورسازی ابرها

به گفته یکی از کارشناسان هزینه بارورسازی ابرها تقریبا ارزش آن را دارد. قدر مسلم چنین چیزی هم همواره برای مدیران آب در ایالات متحده بسیار منطقی است، حتی اگر این افزایش در حد چند درصد باشد، بازهم این کار را انجام دهند.»

به طور مثال در ایالت آیداهو سالانه حدود ۴ میلیون دلار برای برنامه بارورسازی ابرها هزینه می‌کنند که باعث افزایش ۱۱ یا ۱۲ درصدی برف در برخی مناطق می‌شود و در نتیجه میلیاردها گالن آب اضافی با هزینه حدود ۳.۵۰ دلار در هر هکتار هزینه بر می‌دارد؛ که البته این رقم در مقایسه با ۲۰ دلار به ازای هر جریب برای سایر روش‌های دسترسی به آب، بسیار کم‌هزینه و صرفه‌جویی در این هزینه به مانند بانک تامین آب است.

و اگرچه منطقه تورلاک در ایالات متحده تنها شاهد افزایش ۳ تا ۵ درصدی روان‌آب‌ها در برنامه خود است که حداکثر بودجه آن ۴۷۵ هزار دلار است، با این حال منطقه «کالیفرنیا» تمام آب اضافی را که می‌تواند دریافت کند، مصرف خواهد کرد. یک چیز بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که حتی این ایالت‌ها هم شاهد دو برابر شدن یا سه برابر شدن بارش‌ها نیستند.
آن‌ها شاهد افزایش تدریجی دریافت بارش هستند که در طول یک زمستان به میزان متوسط بارش‌ها اضافه می‌شود که می‌تواند قابل توجه هم باشد.

«بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی؟

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که مطالعات نشان می‌دهد که این ابرهای بارور شده تنها برای افزایش منابع آب و روان‌آب‌ها مفید نیستند، بلکه اثر دیگر این بارندگی‌ها در شستشوی ناشی از آن بارندگی است، که امکان حذف آلاینده‌های متعدد از جو را در یک دوره کوتاه امکان‌پذیر می‌کند و می‌تواند برای کاهش غلظت گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات و پژوهش‌های متعددی برای تخمین مقدار گرد و غبار ریز که در اثر بارش شسته می‌شود انجام شده که جدیدترین آن در سال ۲۰۲۰ توسط... ط. انجام شده است. نتایج این تحقیقات آزمایشی نشان داد، در مناطقی که تحت تأثیر باروری ابرها قرار داشتند، شاخص غلظت PM۱۰ به دلیل اثر ترکیبی بارش و بارورسازی ابر کاهش یافت.

علاوه بر این، اثر باروری ابرها از طریق شبیه‌سازی عددی که توسط تجزیه و تحلیل داده‌های رصدی رادار و هواپیما به دست آمده بود هم به خوبی این وضعیت را نشان داد. این تحقیقات نشان دادند که غلظت PM۱۰ در طول زمان بارورسازی ابرها با مواد مواد بارور کننده کاهش می‌یابد، که این امر بیانگر این است که گرد و غبارهای ریز می‌توانند با استفاده از این تکنیک کاهش یابند.

منابع:


https://www.theguardian.com/environment/۲۰۲۱/mar/۲۳/us-stated-cloud-seeding-weather-modification
https://www.cnbc.com/۲۰۲۲/۱۲/۱۷/how-cloud-seeding-can-help-replenish-reservoirs-in-the-west.html

https://link.springer.com/article/۱۰.۱۰۰۷/s۱۳۱۴۳-۰۲۳-۰۰۳۱۵-۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    16 3
    بحران پیری جمعیت را جدی بگیریم هر کسی هر کاری که می تواند باید انجام بدهد
    • عبدالله IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      12 1
      چاره بحران پیری جمعیت ، خشکسالی ، مشکلات متعدد در زندگی و ... ، توبه از گناهان و بازگشت به سوی پروردگار قادر مطلق است
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    16 0
    چاره‌ای نیست نمیدانم چرا اجرا نمی شه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      داره اجرا میشه. با پهپاد سماوات
  • عبدالله IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    21 7
    چاره خشکسالی و آلودگی و تمام مشکلات انسان ، توبه از گناهان و بازگشت به سوی خداست. خود و مردم را با این خزعبلات از راه خدا منحرف نکنید.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      8 3
      قطعا توبه بهترین کار هست ولی لطفا همه مسائل و بهم ربط نده ؛ علم و اگاهی هم خدا تو وجود بشر قرار داده
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      3 8
      امثال شما احیانا همون هایی نیستید که وقتی هواشناسی اعلام میکنم قراره بارون بیاد یاد نماز باران می افتن؟
    • عبدالله IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      10 1
      با احترام خطاب به کسانی که باور و یقین به این مسائل ندارند: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾ و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره آمرزنده است (۱۰) ، يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا ﴿۱۱﴾ [تا] بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد (۱۱) و وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا ﴿۱۲﴾ و شما را به اموال و پسران يارى كند و برايتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پديد آورد (۱۲) ، ضمناً آنهایی که دم از علم و آگاهی می زنند جواب دهند زمانی که بشر هنوز بارورسازی ابرها را نمی دانست آیا در خشکسالی بود؟! اگر اطلاع ندارید از بزرگان خانواده و فامیل بپرسید که در قدیم ، بارش ها چگونه بوده است؟!
    • SG ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 7
      دوست عزیز پس چین و آمریکا و باقی کشورها بغیر از کشورهای مسلمان باید برهوت باشن. ولی جالبه که بیشتر بیابان های دنیا در کشورهای اسلامیه. پس لطفا تموم کنید این عیاید غلط رو
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 0
    ترکیه رو هدف حملات سایبری سنگین قرار دهید ترکیه از دزدیدن ابرهای ایران نباید جان سالم در ببرد
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 0
    بارورسازی ابرها که در کشور از سال 1372 شروع گشته تاکنون خاصیّتی نداشته جز این که هزینه های سنگینی را به بودجه ی کشور تحمیل کرده است. علّت اصلی آن این است که وزارت نیرو در این مورد دانش و اطّلاعات مناسبی ندارد زیرا هر ابری را نمی توان بارور کرد. به عنوان نمونه از پنجاه عملیّات بارورسازی ابرها توسّط مرکز باروری ابرها - توسّط متخصّصین هواشناسی بررسی گشته است - هیچ کدام مثمر ثمر نبوده اند. دانش و اطّلاعات وزارت نیرو و مرکز باروری ابرها در این مورد به اندازه ای پایین است که فکر می کردند می توانند بارندگی میان گین یزد را که 60 میلی متر در سال است، افزایش داده و شهری پرآب تحویل یزدی ها بدهند و به همین دلیل هم مرکز بارورسازی ابرها در یزد ایجاد گشت و امروز پس از سی سال معلوم است که هیچ خاصیّتی نداشته است. البتّه این موضوع به آقای زرگر در زمانی که معاون آب وزارت نیرو بودند گفته شد ولی ایشان ترتیب اثر نداد. بارورسازی ابرها تنها برای بخشی از ابرها امکان پذیر است و آن هم ابرهایی که معمولاً در استان های گیلان و مازندران شکل می گیرند. بهتر است که به مردم امید واهی داده نشود و متخصّصین این موضوع در این مورد اظهار نظریه نمایند.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 1
    دزدیدن ابر هم یک توهّم است. بیش تر ابرهایی که در کشور باران ایجاد می کنند، در خود کشور شکل می گیرند.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    7 0
    آقایون مدعی اسلام ناب محمدی کمتر به مردم ظلم کنید و بیت المال را به صورت عادلانه بین مردم تقسیم کنید تا کشور مشمول رحمت پروردگار شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس