کد خبر 1557499
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
چالش‌های پیش روی مکرون پس از تصویب لایحه مهاجرتی

پولیتیکو در مطلبی با اشاره به پیروزی دولت «امانوئل مکرون» در تصویب لایحه مهاجرتی با کمک آرای نمایندگان حزب راست افراطی، وی را با چالش‌های جدید درون حزبی مواجه دانست.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است امروز چهارشنبه پس از رای‌گیری لایحه جنجالی مهاجرتی در پارلمان سخنرانی کند.

وی سه‌شنبه شب پس از تصویب لایحه مهاجرتی مهم در رای‌گیری که گفته می شود ائتلاف پارلمانی وی را به شدت متاثر ساخته، پیروز شد.

این لایحه مجموعه‌ای از اقدامات سختگیرانه مهاجرتی است که به‌شدت از سوی چپ‌ها مورد انتقاد گرفته است. در حالی که حزب راست افراطی مدعی است که دولت مکرون از تلاش های این حزب در این لایحه الهام گرفته است.

در بخش مهمی از این لایحه، مزایای تامین اجتماعی برای خارجی‌ها مشروط به حضور حداقل پنج سال یا ۳۰ ماه برای کسانی که شغل دارند که به گفته منتقدان بازتاب تلاش های طولانی مدت حزب راست افراطی مجمع ملی است.

از سوی دیگر مجمع ملی در اقدامی غافلگیرکننده اعلام کرد که به لایحه مهاجرتی دولت رای خواهد داد؛ اقدامی که به نوشته این نشریه آمریکایی باعث شرمساری اعضای ارشد حزب مکرون شده که مجبور بودند بین تصویب لایحه‌ای با حمایت راست‌گرایان افراطی یا کنار گذاشتن آن یکی را انتخاب کنند.

در نهایت ۳۴۹ نماینده، شامل قانونگذاران ائتلاف میانه رو مکرون، محافظه کاران و ۸۸ نماینده مجمع ملی به این پیش نویس رای مثبت و ۱۸۶ نفر رای مخالف دادند. در این میان نزدیک به یک چهارم نمایندگان ائتلاف مکرون به این لایحه رای ممتنع یا منفی دادند.

ژرالد دارمانن وزیر کشور فرانسه پس از این رای گیری گفت: لحظات سختی بود، اما ما امروز راضی هستیم که اکثریت نمایندگان به وضوح به اقداماتی بسیار قدرتمندانه رای دادند.

اما چالش اصلی دولت مکرون پس از تصویب این لایحه، یک ائتلاف متلاشی شده در پارلمان است. درواقع این وضعیت لطمه شدیدی به هم حزبی های مکرون زده به گونه ای که تنها ۲۷ نماینده مجلس متعلق به ائتلاف میانه‌رو به این لایحه رای دادند.

به همین دلیل به نظر می رسد مکرون در سخنرانی امروز چهارشنبه خود این وضعیت بحرانی را مورد توجه قرار دهد. گمانه زنی ها حاکی است که رئیس‌جمهوری فرانسه احتمالا به زودی دست به تغییر بزند. در این میان تغییر نخست‌وزیر برای تقویت دولت از محتمل ترین گزینه های پیش روی مکرون در نظر گرفته شده است.

یکی از موضوعات مورد بحث در روز سه شنبه این بود که آیا دولت اساسا برای رساندن لایحه خود به مجلس نیاز به آرای مجمع ملی دارد یا خیر.

مکرون در جریان یک نشست اضطراری در کاخ الیزه پیش از این رای گیری، به حزب خود هشدار داد که اگر نتواند اکثریت آرا را بدون راست افراطی به دست آورد، از تصویب این قانون خودداری خواهد کرد. گفته می شود هدف رئیس جمهوری فرانسه از این اظهارات نشان دادن این موضوع بود که هیچ تفاهم یا مذاکره ضمنی بین حزب مکرون و حزب مارین لو پن به عنوان رقیب سرسخت او وجود ندارد.

ژان لوک ملانشون سیاستمدار چپ گرا در پستی تند در شبکه های اجتماعی نوشت: «این یک پیروزی تهوع آور است. دولت بدون ۸۸ رای مجمع ملی، اکثریت مطلق را نداشت. یک محور سیاسی جدید در حال ظهور است».

این نشریه در پایان تاکید کرده است که تصویب لایحه جدید مهاجرتی آن هم در شرایطی که دولت مکرون به دنبال سرکوب احیای دوباره حزب راست افراطی است، آزمون بزرگی برای دولت وی بود. این وضعیت به ویژه پس از زیر سوال بردن توانایی مکرون در اداره فرانسه پس از شکست در انتخابات پارلمانی سال گذشته که به قیمت از دست رفتن اکثریت حزب وی در مجلس ملی تمام شد، مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس