کد خبر 1555083
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
مروری بر دیدارهای حیثیتی فوتبال در آسیا/ جدال‌هایی با ضرب و شتم

علاوه بر دربی پایتخت، در فوتبال آسیا دیدارهای حیثیتی دیگری هم به میزبانی عربستان، ژاپن و کره‌جنوبی برگزار می‌شود که همواره برای هواداران‌شان جنبه حیثیتی دارد.

به گزارش مشرق، دیدار رفت تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و دوم فوتبال کشور ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه برگزار می‌شود تا ورزشگاه آزادی در آخرین روزهای پاییز شاهد صد و دومین دربی پایتخت باشد.

این دومین دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال در سال ۱۴۰۲ است. خستین دیدار این دو تیم در فینال جام حذفی بود که در خرداد برگزار شد و سرخپوشان موفق شدند با برتری ۲ بر یک قهرمان شوند و دربی ۱۰۱ را هم به نام خود به پایان برسانند.

اما علاوه بر دربی تهران در قاره آسیا هم دیدارهای مهم دیگری در کشورهای عربستان، ژاپن و کره جنوبی برگزار می‌شود که برای هواداران آنها حیاتی و حیثیتی است.

مروری بر دیدارهای حیثیتی فوتبال در آسیا/ جدال‌هایی با ضرب و شتم دیدار دو تیم فوتبال الهلال و النصر

دربی ریاض

این مسابقه بین دو رقیب سنتی شهر ریاض در کشور عربستان سعودی برگزار می‌شود و فاصله این دو تیم در این شهر حدود ۱۰ کیلومتر است. تیم‌های «الهلال» و «النصر» دو تیمی هستند که به واسطه خرید ستارگان فوتبال جهان حساسیت دیدارهای آن از سطح عربستان فراتر رفته است و هواداران فوتبال در سراسر جهان این مسابقه را دنبال می‌کنند.

تیم فوتبال النصر در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و دو سال بعد هم تیم الهلال (المپیک سابق) در سال ۱۹۵۷ شکل گرفت. تیم النصر لباسی به رنگ زرد و آبی دارد که آن را از رنگ صحرا و دریا الهام گرفته است و لوگوی آن نقشه شبه جزیره عربستان است و تیم الهلال هم رنگ آبی و سفید پیراهن خود را از رنگ آسمان و ماه گرفته است و لوگوی آن به شکل هلال ماه است.

این دو تیم در رسانه‌ها و نزد مردم عربستان لقب‌های متعددی دارند که برخی از آنها اسامی باستانی هستند مانند «شوالیه نجد» (فلاتی که کشور عربستان بر آن واقع است) و «برزیل آسیا» برای النصر و «موج آبی» برای الهلال. اما در سالیان اخیر تیم النصر را با لقب «جهانی» (به عربی: العالمی) می‌شناسند زیرا نخستین تیم عربستانی بود که به جام باشگاه‌های جهان راه یافت و به الهلال لقب پیشرو (به عربی: الزعیم) داده‌اند زیرا پرافتخارترین تیم فوتبال عربستان است.

این دو تیم تا کنون ۱۷۴ بار به صورت رسمی به مصاف هم رفته‌اند که ۶۰ مسابقه را النصر و ۷۰ مسابقه را الهلال برنده شده است.

آخرین جدال دو تیم الهلال و النصر در تاریخ ۱۰ آذر در هفته پانزدهم لیگ برتر عربستان برگزار شد و تیم فوتبال الهلال موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر از سد النصر و یاران کریستیانو رونالدو عبور کند.

«الکساندر میتروویچ» ستاره صربستانی الهلال که تابستان امسال به این تیم پیوست در خصوص دربی ریاض گفته است: این بازی یکی از بهترین دربی‌هایی بود که تجربه کرده است.

مروری بر دیدارهای حیثیتی فوتبال در آسیا/ جدال‌هایی با ضرب و شتم دیدار دو تیم فوتبال الهلال و الاتحاد

الکلاسیکو سعودی

دیدار دو تیم فوتبال «الهلال» و «الاتحاد» در فوتبال عربستان به «الکلاسیکو سعودی» یا «دربی سعودی» معروف است. اما تفاوت این دیدار با دربی ریاض این است که جدال این دو تیم به نوعی جدال دو شهر مهم و بزرگ در عربستان است. الهلال تیمی از شهر ریاض است و الاتحاد تیم محبوب شهر جده است و گویا پیروز این مسابقه نه تنها برتری یک تیم که برتری یک شهر را برای مردم آن شهر به ارمغان می‌آورد.

دیدارهای دو تیم از ۱۰ ژانویه ۱۹۶۴ آغاز شد و الاتحاد با سه گل به برتری رسید. از آن زمان تاکنون دو تیم در ۱۴۹ بازی رسمی در تمامی رقابت‌ها به مصاف هم رفته‌اند که الهلال ۶۴ بار پیروز شد و الاتحاد در ۵۰ مسابقه پیروز شده است و ۳۵ بازی این دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است.

با شروع لیگ حرفه‌ای عربستان در فصل ۰۹-۲۰۰۸ که ساختار فوتبال در این کشور از حالت آماتور به حرفه‌ای تغییر داد، این دو تیم در ۲۸ مسابقه به مصاف هم رفتند که پرگل‌ترین پیروزی متعلق به الهلال است و موفق شد با نتیجه ۵ بر صفر الاتحاد را در هم بکوبد.

آخرین دیدار این دو تیم در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در رقابت‌های جام باشگاههای عربی برگزار شد و تیم فوتبال الهلال موفق شد با نتیجه ۳ بر یک الاتحاد را در شهر جده شکست دهد.

مروری بر دیدارهای حیثیتی فوتبال در آسیا/ جدال‌هایی با ضرب و شتم دیدار دو تیم فوتبال «یوکوهاما اف مارینوس» و «یوکوهاما اف سی»

دربی یوکوهاما

در سال ۱۹۷۲ کارکنان کارخانه نیسان تصمیم گرفتند تیم فوتبال «اف سی نیسان موتور» را تأسیس کنند، این تیم ۳۰ سال بعد و در سال ۱۹۹۲ به «یوکوهاما مارینوس» تغییر نام داد و شکل حرفه‌ای به خود گرفت.

سال ۱۹۶۴ هم شرکت هواپیمایی «آل نیپون ایرویز» تصمیم گرفت تیم فوتبالی به همین نام تأسیس کند و این تیم هم در سال ۱۹۹۲ با هدف ورود به فوتبال حرفه‌ای به «یوکوهاما فلگلز» تغییر نام داد.

در سال ۱۹۹۹ تیم «فلگلز» با تیم «مارینوس» ادغام شد و تیم فوتبال «یوکوهاما اف مارینوس» از دل این دو تیم پدید آمد اما هواداران متعصب «فلگلز» هیچگاه این ادغام را نپذیرفتند و تصمیم گرفتند تیم خودشان را با نام «یوکوهاما اف سی» تأسیس کنند.

از آن زمان دیدار این دو تیم تبدیل شد به یکی از خطرآفرین‌ترین دیدارهای فوتبال در کشور ژاپن؛ در دیداری که در سال ۲۰۰۷ بین این دو تیم برگزار شد هواداران افراطی «مارینوس» شروع به ضرب و شتم طرفداران رقیب کردند و آنها را تا سرحد مرگ کتک زدند و تعداد زیادی از این هواداران متعصب دستگیر و زندانی شدند.

در دیداری که این دو تیم در سال ۲۰۱۲ برگزار کردند این بار گروهی از هواداران افراطی «یوکوهاما اف سی» بنری توهین‌آمیز با خود به ورزشگاه آوردند که منجر به محرومیت آنها از ورود به ورزشگاه‌ها شد.

در دربی سال ۲۰۱۸، هواداران افراطی «یوکوهاما اف سی» از برگزاری مراسم یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان سیل ۲۰۱۸ ژاپن خودداری کردند و به سرود خواندن ادامه دادند.

آخرین دیدار این دو تیم چهارم شهریور در لیگ برتر ژاپن به میزبانی «یوکوهاما اف سی» برگزار شد و این تیم توانست با نتیجه ۴ بر یک حریف خود را در هم بکوبد.

مروری بر دیدارهای حیثیتی فوتبال در آسیا/ جدال‌هایی با ضرب و شتم دیدار دو تیم فوتبال «اف سی سئول» و «سوون سامسونگ»

دربی کره جنوبی

مهمترین رقابت فوتبالی در کشور کره جنوبی میان تیم پایتخت نشین «اف سی سئول» و تیم «سوون سامسونگ» از شهر «سوون» برگزار می‌شود. نخستین دیدار این دو تیم در سال ۱۹۹۶ برگزار شد.

تیم «اف سی سئول» ابتدا با نام «آنیانگ ال جی چیتاز» فعالیت می‌کرد اما وقتی در سال ۲۰۰۴ نام خود را به «اف سی سئول» تغییر داد رقابت بین این تیم و تیم شهر «سوون» بسیار جدی تر و رقابتی تر از قبل پیگیری شد. مسابقه این دو تیم از آن زمان برای هواداران دو تیم بسیار حساس و هیجان انگیز شد و رسانه‌های این کشور با حداکثر توان خود این دیدار را پوشش می‌دهند و از سال ۲۰۰۹ این مسابقه را «Super Match» نامیدند.

آخرین مسابقه این دو تیم در تاریخ ۳ تیر به میزبانی «سوون سامسونگ» برگزار شد و «اف سی سئول» این بازی را با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان رساند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس