فروشگاه

برخی از کارشناسان علت این مهم را عدم سودآوری فروشگاه‌ها و برخی دیگر نیز سیاست‌های سازمان حمایت می‌دانند.

به گزارش مشرق، اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که در گزارشی منتسب به وزارت صمت عنوان شد ایرانی‌ها چهار برابر میانگین جهانی مغازه و فروشگاه دارند. براساس سالنامه آماری شهرداری تهران از تعداد فروشگاه‌ها و شعب آنها در شهر تهران، اغلب آنها در پنج ساله اخیر، یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ روند صعودی و سپس سقوط را تجربه کرده‌اند. طبق این آمارها، تعداد شعب فروشگاه‌های مشهور در چهار سال اخیر حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این کاهش به این صورت بوده که تا سال ۱۳۹۹ روند تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش و سپس در دو سال گذشته روند کاهشی و تعطیلی برخی شعب شروع شده است.

برخی از کارشناسان علت این مهم را عدم سودآوری فروشگاه‌ها و برخی دیگر نیز سیاست‌های سازمان حمایت می‌دانند.

۳ هزار و ۲۰۰ فروشگاه داریم

منصور عالی‌پور، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: «تعدادی از فروشگاه‌ها به مرور زمان به دلیل عدم سودآوری بعضا بسته شده‌اند و برخی دیگر نیز روند توسعه را طی کردند.» حسین صبوری، دبیر اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز تعداد فروشگاه‌های کشور را ۳ هزار و ۲۰۰ فروشگاه عنوان کرد.

وی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ادامه داد: «سیاست‌های سازمان حمایت منجر به کاهش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور شده است. به عبارتی، هر دو کارشناس و فعال حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دلیل تعطیلی را عدم سودآوری کافی این فروشگاه‌ها می‌دانند.»

کاهش ۲۰ درصدی تعداد شعب فروشگاه‌های مشهور

در سال‌های اخیر، روند کاهشی تعداد فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، مشاهده شده است. این روند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تعداد فروشگاه‌ها، رشد تجارت الکترونیک است. با افزایش دسترسی مردم به اینترنت و گسترش شبکه‌های حمل‌ونقل، خرید آنلاین به گزینه‌ای جذاب‌تر برای بسیاری از افراد تبدیل شده است.

سبک زندگی مدرن مردم نیز می‌تواند از دلایل کاهش تعداد فروشگاه‌ها باشد.

امروزه مردم کمتر وقت خود را صرف خرید از فروشگاه‌ها می‌کنند و ترجیح می‌دهند از طریق اینترنت یا سایر روش‌های سریع‌تر، خرید خود را انجام دهند.

افزایش هزینه‌های اجاره و نیروی کار نیز می‌تواند برای فروشگاه‌ها چالش‌برانگیز باشد. این هزینه‌ها می‌تواند باعث شود برخی از فروشگاه‌ها به دلیل عدم سودآوری، تعطیل شوند.

این وضعیت در ایران نیز پس از شیوع کرونا و رشد تجارت الکترونیک در کشور و همچنین رشد چشمگیر فعالیت فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین، به ضرر فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش رفته است.

در همین خصوص بررسی سالنامه آماری منتشرشده از سوی شهرداری از تعداد فروشگاه‌های شهر تهران، از روند کاهشی تعداد شعب فروشگاه‌های مطرح در پایتخت حکایت دارد. بر این اساس تعداد شعب فروشگاه‌های افق کوروش در سال ۹۸ در شهر تهران ۳۳۸ بوده است، در سال ۹۹ این عدد با سقوط ۵۰ شعبه‌ای به ۲۸۸ واحد رسیده و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز ۳۳۱ و ۲۸۲ شعبه را ثبت کرده است.

تعداد شعب فروشگاه‌های جانبو نیز با طی کردن روند ملایم کاهشی از ۳۵۹ در سال ۹۸ به ۲۵۸ در سال بعد و درنهایت به ۲۶۶ و ۲۳۷ در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.

تعداد شعب فروشگاه‌های «هفت» نیز از عدد ۱۲۱ در سال ۹۸ به عدد ۱۰۷ در سال ۱۴۰۱ نزول پیدا کرده است. تعداد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا نیز با تجربه یک روند کاهشی از عدد ۶۷ در سال ۹۸ در شهر تهران به ۲۹ در سال بعد و ۳۸ در سال ۱۴۰۰ و در نهایت ۴۰ شعبه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

رکود اقتصادی در کسب‌وکارهای خرده‌فروشی

رکود اقتصادی می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر کسب‌وکارهای خرده‌فروشی داشته باشد. یکی از این تأثیرات، افزایش احتمال بسته شدن فروشگاه‌ها است.

در دوران رکود اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. این امر منجر به کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات می‌شود. کسب‌وکارهای خرده‌فروشی که نمی‌توانند با کاهش تقاضا سازگار شوند، ممکن است مجبور به تعطیلی شوند.

علاوه بر کاهش تقاضا، رکود اقتصادی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های کسب‌وکارهای خرده‌فروشی نیز شود.

این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه‌های اجاره، نیروی کار و مواد اولیه باشد. افزایش هزینه‌ها می‌تواند بر سودآوری کسب‌وکارها تأثیر منفی بگذارد و احتمال بسته شدن آنها را افزایش دهد.

در ایران، رکود اقتصادی در سال‌های اخیر منجر به افزایش تعداد فروشگاه‌های تعطیل‌شده شده است. به عنوان مثال، طبق آمارهای ارائه‌شده در متن، تعداد شعب فروشگاه‌های افق کوروش در شهر تهران از ۳۳۸ در سال ۹۸ به ۲۸۲ شعبه در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

این کاهش نشان‌دهنده تأثیر رکود اقتصادی بر کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در ایران است.

تب تند تاسیس فروشگاه‌ها فروکش کرد

افزایش تعداد ناگهانی تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران در سال‌های اخیر، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از افزایش جمعیت و افزایش رقابت میان کسب‌وکارهای خرده‌فروشی.

افزایش جمعیت ایران در سال‌های اخیر منجر به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات شده است. این امر می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارهای خرده‌فروشی ایجاد کند.

افزایش تعداد کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در ایران منجر به افزایش رقابت بین آنها شده است. این امر می‌تواند کسب‌وکارها را به گسترش شبکه شعب خود برای افزایش سهم بازار خود ترغیب کند.

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد تا سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ روند تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران سرعت عجیبی داشته است اما پس از آن مشاهده می‌شود که برخی از فروشگاه‌های مشهور به دلیل کاهش حاشیه سود فروش برخی شعب، اقدام به تعطیلی برخی شعب کرده‌اند.

زنجیره‌ای‌ها زیر ساطور سوپرمارکت‌های آنلاین

فروشگاه‌های آنلاین در سال‌های اخیر به یکی از عوامل مهم در بسته شدن شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده‌اند. این فروشگاه‌ها مزایای زیادی نسبت به فروشگاه‌های سنتی دارند که می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای فروشگاه‌های سنتی شود.

فروشگاه‌های آنلاین به مردم این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به خروج از منزل، خرید خود را انجام دهند. این امر می‌تواند برای بسیاری از افراد، به‌ویژه افراد شاغل و افراد سالمند، بسیار جذاب باشد.

فروشگاه‌های آنلاین اغلب تنوع بیشتری از محصولات نسبت به فروشگاه‌های سنتی ارائه می‌دهند.

تعطیلی ۲۰ درصد شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران

تعطیلی ۲۰ درصد شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران

این امر می‌تواند منجر به افزایش رضایت مشتریان شود. از سوی دیگر نیز این فروشگاه‌ها اغلب قیمت‌های رقابتی‌تری نسبت به فروشگاه‌های سنتی ارائه می‌دهند. این امر می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای فروشگاه‌های سنتی شود.

در ایران فروشگاه‌های آنلاین در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. این رشد می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران باشد.

البته ممکن است گفته شود فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند از ظرفیت سوپرمارکت‌های آنلاین به نفع خود استفاده کرده و در سیستم توزیع این سوپرمارکت‌ها قرار گیرند، این موضوع زمانی می‌تواند برای هر دو مفید باشد که هزینه‌های فیزیکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌شدت کاهش یابد.

تعطیلی ۲۰ درصد شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران

حرکت در خلاف جهت

برخی دیگر از فروشگاه‌ها اما روند برعکس را طی کردند و توسعه شعب را در شهر تهران رقم زدند. از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به برندهای رفاه، ویوان، اسنوا، دیلی‌مارکت و کویر اشاره کرد.

شاید بتوان گفت بخشی از این فروشگاه‌ها که دستخوش تغییرات مثبت و طی کردن روند افزایشی شدند وابستگی سازمانی دارند و به وجود بن‌های کارمندی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی سرپا هستند و همچنان تعداد شعب آنها افزایش پیدا می‌کند و نسبتا پرفروش هستند. از سوی دیگر نیز فروشگاه‌های بخش خصوصی یا بخش‌هایی که اخیرا خصوصی شده‌اند به‌واسطه کاهش یا حذف بن کارمندی، عملا بخش اعظمی از مشتری‌های خود را از دست داده‌اند.

پیامدهای اقتصادی

روند کاهشی تعداد فروشگاه‌ها می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. کاهش تعداد فروشگاه‌ها می‌تواند منجر به کاهش اشتغال در بخش خرده‌فروشی شود. این امر می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد و جامعه داشته باشد. همچنین این امر می‌تواند منجر به تغییر در الگوی مصرف مردم شود. مردم ممکن است به خرید آنلاین روی بیاورند و این امر می‌تواند بر بازار خرده‌فروشی سنتی تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر نیز کاهش دسترسی مردم به کالاها و خدمات از پیامدهای دیگر این موضوع است. این امر به‌ویژه برای افراد سالمند و ساکن مناطق روستایی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

تعطیلی ۲۰ درصد شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    23 7
    چه‌ بهتر
    • ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      22 7
      کوافقم فروشنده های خرد بسیار بهتر از غولهای زنحیره ای هستند
    • ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      اکثر قریب به اتفاق مردم نگاه به قیمت ها میکنند و جنس میخرند . اگر فروشگاههای زنجیره ای که سود محور هستند قیمت کالاهای خود را مناسب میدادند و نمیخواستند ره 100 ساله را یکساله بروند و سرمایه خود را در تولید محصولات میگذاشتند تا ابد باثی میماندند .متاسفانه افرادی با زحمت, کاری بزرگ را شروع میکنند و متمول میشوند و نسل بعدی و برو بچ آنها چون تربیت نشده اند و درثروت غوطه وز بوده و لاتچری شده احساس مولتی میلیونر دارند ,سرمایه به ارث برده را در اینترنت و آنترنت و اونترت و هرجا که نت ببینند چپانده و فاتحه اموال را میخوانند. امان از دست نسل کلیک کلیک و چت و پت.با کراوات و پاپیون و کلاس گذاشتن کار جلو نمیرود .کار هر بز نیست خرمن کوفتن .مرد نر! میخواهد و گاو کهن !.
  • سعید ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    48 15
    میخوای جوابش رو من بدم به خاطر کاهش قدرت خرید و عدم توانایی معیشت روزمره متاسفانه دارد بد تر میشود
    • ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      20 22
      من قدرته خرید دارم ولی متنفرم از فروشگاهای زنجیره ای و همیشه از خرده فروشها خرید میکنم.
    • ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      13 2
      بیشتر سوپری ها شده محل فروش ارزاق دم دستی ملت خرید اصلی شان بیشتر ازاین زنجیره ای ها شده به خاطر تخفیفات بالا
  • ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    17 10
    الحمدلله ،خبر خوبی بود.من که هرگز مغازه های کوچک را ،برای خرید از فروشگاههائی زنجیره ای با جیب گشاد بی انتها ،رها نمیکنم.
  • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    5 0
    حتی تو شهر های کوچک در هر خیابانی چندین فروشگاه بزرگ و زنجیره احداث شد . یک موقع از تولید کنندگان کالا را با رقم سفارشی می گرفتند با چند درصد تخفیف مثلا می فروختند حالا قیمت تمام شده را طبق قانون تولید کننده ها باید روی کالا درج کنند و سود هم تقریبا مشخص است تخفیف ها حذف شده حتی از خریدار مالیات هم رو فاکتور می گیرند اینها همه ز عوامل کم شدن فروش است
  • ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    8 1
    فرودگاههای زنجیره ای با خرید عمده از کارخانه داران عمده فروشان را حذف کرده و قدرت دادن تخفیفات آنچنانی دارند هر هفته تعدادی از کالاشان اف میخوره
  • ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    رکود زمانی هست که یا کار و تولیدی نباشه و بیکاری یا کار هست و درآمد بسیار ناچیز و به خرید اقلام تولیدی توسط مردم نمیکشه یا درآمد کافی اما مردم درآمد ها را پس انداز کنند و خریدی نکنند که برا بیکاری باید کار توسط ثروتمندان سرمایه دار یا دولت با پروژه هایی ایجادبشه مسکن مسکن مهر چندین و چند مشاغل همراهش مشغول شده در آمریکا دهه ۳۰ چندین پروژه شهر سازی پل جاده و غیره برا مشغول کردن مردمشان توسط دولتشون انجام دادند در آمریکا با تبلیغات زیاد مردم نباید پس انداز کنند باید همه را دوباره خرج کنند و کالا بخرند اما این آخری کار با درآمد کم یا باید افغانستان باشه که اصلا نه کشورش ثروت داره نه مردمش یا ایران با تفاوت درآمد شدید بین مردم
  • ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    این زنجیره اینا جایی جواب داده که مردم کار و درآمد درست درمون داشته باشند
  • حسینی ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 2
    دقیقا فروشگاه هایی که گرون فروش هستن کم شدن
  • ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    قیمت اجناس خیلی بالست. مثلا یک مشت نخود در داخل قوطی کنسرو 40 تومن خیلی زیاده بلکه باید 10 تومن باشد در نهایت. یا گوشت قرمز که نباید بیش از 50هزار تومن باشد هر کیو ولی 300 تومنه. در حالی که پیامبر گفته مومن برای اینکه جنون یا زوال عقل و ...مشابه نگیرد حتما باید گوشت قرمز بخورد هر ده روز در میان ولی بر اساس انحراف ایجاد شده این روند غیر ممکن شده. سایر مواد غذایی هم حداقل 5 برابر گران هستند و با قدرت خرید خیلی تفاوت دارند
  • حسینی ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 0
    کاهش درآمد و قدرت خرید مردم و افزایش اجاره محل کسب باعث تعطیلی فروشگاه ها میشود متاسفانه در مغازه های خرد هم تنوع اجناس و تخفیفی هم وجود ندارد!!!
  • ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 0
    الان هر 100 متر یه فروشگاه سوپری داریم طبیعی است بعضی ها حذف بشن
    • ناشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      خیلی دردناکه این اتفاق، بیکاری برای یک خانواده خیلی سخته
  • ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    8 2
    مصرف کمتر شده مهمونی ها صفر شده درآمد ها جوابگو نیست گرونی نمیزاره همه اقشار جامه خرید کنن
  • ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 1
    ملت پول ندارن به اضافه تورم لجام گسیخته امان مردم را بریده . چه ربطی به اقتصاد دیجیتال داره
  • ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 2
    گند زدین به قدرت خرید مردم اونوقت انتظار دارین فروشگاهها کارکنن مردم تو خرج زندگیشون موندن
  • D ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 2
    شما دائم اصرار بر این دارید که تغییر رویه زندگی مردم و خرید اینترنتی را دلیل کاهش فروشگاههای زنجیره ای معرفی کتید که کاملا بی انصافی و فرا فکنی است چرا به وضعیت اسف بار مردم نیم نگاهی نمی اندازید و قیمت هاس سرسام آور که موقع خرید دود از کله آدم بلند میکند آیا مردم دیگر با این درآمد و با این گرانی همه کالا ها قدرت خرید دارند آیا حتی فروشگاههای اینترنتی وضعیت بهتری دارند به عنوان نمونه سری به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا که گل سر سبد همه بود بیندازید ببینید چه وضعیتی دارد شده آسغال فروشی اون هم به صورت دلالی حیا کنید چرا سعی دارید همه چیز را در اخبار های کذب وارونه جلوه دهید
  • ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    5 2
    تبریک ویژه عرض میکنیم خدمت آن اساتیدی که بنا بود تحریم ها را بی اثر و معیشت مردم را سامان دهند
  • ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اکثر اینها داخل کلک و حیله هستند فکر میکنند زرنگ هستند با انواع تخفیف های دروغین و پوچ. ولی مثلا چون روبی خودکار نمی شود حیله زد گاهی در یک فروشگاه بزرگ خودکار برای فروش نداره
  • ابراهیم ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    اگه دقت کنیم ، این آمار بیشتر براساس تکیه بر روی افق کوروش و جانبو بدست آمده. دلیلش صرفا اقتصادی نیست. این دو شرکت ، با تبلیغ و وعده های زیاد ، نمایندگی زیاد گرفتن.
  • ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    نتیجه گیری بی معنی
  • یزدان ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 1
    اینا همون فروشگاهایی نیستن که توسط مردم تحریم شدن
  • ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 0
    چرا گزينه کاهش قدرت خريد مردم مخصوصا 15 مليون خانوار کارگر و بازنشسته کارگري که در دوسال اخير با کاهش تراز درامدي نسبت به تورم روبرو بوده اند مورد تحليل قرار نميگيرد؟
  • ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 0
    به خاطر گرونی و تورم هست
  • ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    قابل توجه اینکه به بنیانگذار یک یاز این فروشگاه های بی مصرف زنجیره ای جایزه کارآفرینی دادن!!!
  • حسن ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 0
    به گفته مسعلولین شکر خدا همه چیز هست ولی با کدام پول میشه خرید کرد ‌دروسته میگن پول بی‌ارزش شده ولی درآوردن همین پول بی ارزش هم پدرمون رو درآورده
  • ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    فقر مردم را نگفتید مطابق آمار بانک جهانی ۶۸ درصد مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند
  • محمد ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    علتش دزد بودن خیلی از این فروشگاهها هستش قدرت خرید مردم هم به صفر درصد رسیده
  • م ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 1
    علت اینه فروشگاه های زنجیره ای قراردادهای یکطرفه می بندند ودر واقع کلاهبردارن .........
  • ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 1
    به خاطر زیاده خواهی هست. برید از سوپری های کوچک خرید کنید برای همه بهتر است پول در چرخش می افتد
  • ایرانی ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 1
    تراخداازاین فروشگاهای زنجیره ای خریدنکنیدهمش کلاهبرداری است
  • م.ر ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    عامل اصلی اینکه سیاست زدگی
  • سید ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 0
    تنها دلیلش درج قیمت تولید روی محصولات بود که خیلی از فروشگاه ها دیگه نتونستند تقلب کنند و تخفیفات دروغین حذف شدند و مشتری هاشون هم کم شدند.
  • Ti ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 0
    خیلی سخت شده ،، فروشگاه ها از حق حقوق کار گر می زنن تا تخفیفات زیادی بدهند،، سوپر مارکت های کوچک هم به علت گرون شدن هر ماهه اجناس از خرید خود کم کرده و از طرف دیگر اجاره ها و هزینه برق تجاری و آب و گاز به فلک کشیده ،، مثلا مغازه دار ی کارتن تخم مرغ ۴۵ هزار تومن می خرید و با خرده فروشی ۱۰ تومن سود می کرد و اجاره مغازه هم شاید ۵۰۰ هزار تومن بود . الان کارتن تخم مرغ را ۷۶۰ هزار تومن می‌خره و سودی که می کنه شاید ۸۵ هزار تومن است . و اجاره هم شده ۵میلیون تومن دیگه سودی و رمقی نمونده .چقدر مثلا ۸۵ هزار تومن رو هم بذاره اجاره مغازه ، پول برق و بعد هم خانواده را بده .انصاف کجا رفته همه ما داریم له می‌شویم و فقط و فقط کارخانه دار و صاحبان فروشگاه های بزرگ سود می کنن آن هم نه با تخفیف بلکه با کم کردن روزی اکثر ملت .
  • رستا ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 1
    دقیقا همش کلاهبرداریه دیگه مردم فهمیدن
  • ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اکثر مواقع فروشگاههای مذکور فاقد مشتری هستند با گرانی افسار گسیخته سبد خانوار قدرت خرید برای حضور دراین فروشگاهها وجود ندارد و فروشنگان بصراحت آنرا بیان می کنند دولت رئیسی عامل گرانی است
  • ج د ا ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    مردم خر نیستند... میفهمند که این غول های زنجیره ای وصل به مافیای قدرت و ثروت هستند و در ضمن کلاه گذار و گران فروش هم هستند... لااقل نمیکنند قیمته ای ارزان تر از بازار بدهند تا مشتری رغبت کند از آنها خرید کند ... من خودم همیشه از رفاه خرید میکردم تا حدود 5 سال پیش که دیدم قیمت های بازار ارزان تر است و از سوپری سرکوچه خیلی بهتر و ارزان تر میتونم خرید کنم
  • عباسم ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    خیلی اتفاق خوبی هستش من هم تا جایی بتونم از فروشگاه های بزرگ خرید نمیکنم بهتره سود حاصل از فروش به جیب مردم عادی که کاسب هستن بره تا صاحبین این فروشگاه ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس