سالانه یک میلیون بیمار سرطانی از مزیت «رادیودارو» بهره می‌برند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: سالانه یک میلیون بیمار سرطانی از رادیو دارو برای شناسایی بیماری بهره می‌برند.

به گزارش مشرق، محمد قنادی مراغه‌ای در آئین گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه برگزار شد، در ابتدای صحبتهای خود اظهار داشت: رادیو دارو از رادیوایزوتوپ تولید می‌شود که در تشخیص بیماری سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر رادیو دارویی در قسمتی از بدن نشانده شود، این بیماری را شناسایی می‌کند.

وی افزود: اکنون در سطح جهان حدود ۲۰ میلیون نفر از رادیو دارو استفاده می‌کنند در حالی که در ایران یک میلیون نفر از رادیو دارویی که در سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود، بهره می‌برند.

«قنادی مراغه‌ای» با اشاره به اینکه در هر هفته نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار مبتلا به سرطان تیروئید به وسیله رادیو دارو درمان می‌شوند، تصریح کرد: پزشکی مدرن بدون فناوری هسته‌ای و رادیوایزوتوپ، کارایی لازم را ندارد و انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان به وسیله رادیوایزوتوپ قابل شناسایی است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رادیوایزوتوپ‌ها به «ری‌اکتور» تحقیقاتی و ماده‌ای با عنوان اورانیوم نیاز است و اورانیوم فلزی است که معادن آن در طبیعت وجود داشته و کاربرد دیگری ندارد.

وی با اشاره به اینکه شکافته شدن اورانیوم انرژی بسیاری تولید می‌کند و این مبنای انرژی اتمی است، افزود: اگر اورانیوم نبود، انرژی اتمی هم نبود و بر همین اساس از این ماده باید به درستی استفاده کنیم.

«قنادی مراغه‌ای» اضافه کرد: در یک میلیارد کیلوگرم از آب دریا به میزان یک کیلوگرم و در یک میلیون کیلوگرم از سنگ‌های گرانیتی به اندازه یک کیلوگرم اورانیوم وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۴۳۲ نیروگاه هسته‌ای در دنیا فعال است که ۱۰ درصد برق جهان را تولید می‌کنند، اضافه کرد: یکی از همین نیروگاه‌ها، نیروگاه هسته‌ای بوشهر است که هزار مگا وات برق تولید می‌کند.

«قنادی مراغه‌ای» این را هم بیان کرد که نیروگاه هسته‌ای با نیروگاه‌های معمولی تفاوت عمده دارد و گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند تا جایی که ۹۵ درصد سوخت آن دست نخورده باقی می‌ماند، ۲ درصد به پلوتونیوم و سه درصد هم به انرژی تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از شکافته شدن یک اتم اورانیوم ۲۰۰ میلیون الکترون‌ولت انرژی تولید می‌شود، اضافه کرد: در صورتی که اگر یک اتم کربن بسوزد و به دی اکسید کربن تبدیل شود، چهار الکترون ولت انرژی تولید می‌شود.

وی به فرآیند پیچیده تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: هر کشوری که به مقوله ساخت نیروگاه هسته‌ای و تولید سوخت آن وارد شود، در آینده از نظر تکنولوژی موفق خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    پزشکی هسته ای رشته ای بسیار ضروری و مفید است که برای اکثر مردم ناشناخته است . برای مثال هیچ می دانستید بیماری قلبی تان را پزشک متخصص هسته ای تشخیص می دهد و برای متخصص قلب می فرستد ؟ متخصص قلب بیمار را به پزشکی هسته ای ارجاع می دهد و پزشک هسته ای عکس را می خواند و بیماری را تشخیص می دهد و برای متخصص قلب می نویسد و می فرستد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس