1

اعتدالی‌ها می‌کوشند تا از حسن روحانی به‌عنوان جانشینان هاشمی رفسنجانی سخن به میان بیاورند؛ آیا رئیس دولت تدبیر شبیه هاشمی در عرصه سیاست است؟

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۵ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که قول دولت برای تعادل بخشی و واقعی دیدن درآمدها و هزینه‌های اقتصادی ایران، نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، بودجه ۱۴۰۳ و حذف سرخ‌ها از آسیا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سوء‌استفاده و تحریف اندیشه‌های امام خمینی(ره) توسط برخی افراطیون اصلاح‌طلب در حالی صورت می‌گیرد که این جریان با انتساب خود به خط امام، پای در رقابت‌های انتخاباتی گذاشت؛ رقابت‌هایی که پس از آن ماهیت اصلی این جریان را بر ملا کرد و این موضوع را به اثبات رساند که نه تنها جریان سبز هیچ وابستگی به اندیشه‌های امام ندارد، بلکه با قرارگیری برخی افراطیون نظیر سروش و گنجی در رأس هرم رهبری این فرقه، تلاش مضاعفی را برای حذف و استحاله اندیشه‌های امام از نظام سیاسی و اجتماعی کشور آغاز کرده‌اند.

با این وجود روزنامه اعتماد در تیتر اول خود از بازگشت اصلاح‌طلبان به خط امام خبر داده و نوشته است:

در میان نظریه‌های مختلف مربوط به اهداف واقعه عاشورا، مرحوم دکتر فیرحی هدف اصلی نهضت امام حسین(ع) را «بازگشت به سنت بنیانگذار» می‌داند. این تعبیر را از آن استاد فرهیخته وام گرفتم برای وضعیت امروز ایران. البته با تاکید بر اینکه قصد شبیه‌سازی ندارم و یکی از رویه‌های غلط در اختلافات داخلی را شبیه‌سازی اختلافات با صدر اسلام می‌دانم که یک جناح خود را در جایگاه علی(ع)، عمار، ابوذر و منتقدین خویش را در جایگاه غاصبان حقوق ائمه(ع)، بنی‌امیه و بنی‌عباس معرفی می‌کند!

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

که البته چنین رویه نادرستی در اذهان اکثریت مردم ایران جایی ندارد. بنا بر این بنده به هیچ‌وجه قصد شبیه‌سازی ندارم و فقط از این تعبیر زیبای مرحوم دکتر فیرحی یعنی «بازگشت به سنت بنیانگذار» برای این مطلب استفاده می‌کنم. اما اینکه چرا به این فکر افتادم که وارد این بحث بشوم به این دلیل است که چهار جریان، در مورد اندیشه و عمل امام خمینی(ره) در قالب‌های متفاوت ظاهر شدند و ذهنیت جامعه ایران را هدف قرار داده‌اند.

اصلاح‌طلبان: دوباره می‌خواهیم خط امامی شویم/ به زودی نطق روحانی باز می‌شود !

بازگشت چپ‌ها به سنت بنیانگذار را باید به فال نیک گرفت و البته گفت:

آن چیز که از خروجی جریان اصلاحات برای مصادره اندیشه‌های امام(ره) توسط آنها قابل مشاهده است، به خوبی می‌تواند بیان‌کننده فاصله عمیق آنها نه تنها با اندیشه‌های امام بلکه با شخص ایشان نیز باشد. نمونه این ادعا را می‌توان در سکوت عجیب و معنادار اصلاح طلبان در قبال گزافه گویی‌های اکبر گنجی و توهین‌های وی به شخص امام خمینی(ره) در بهمن ماه سال گذشته مشاهده کرد. توهین‌هایی که با تفسیر به رأی و تأویل‌های غیرعلمی و غیرمنطقی از بیانات امام‌(ره) به زعم خود تطورات اندیشه‌ای ایشان را مورد بررسی قرار داده و با اعلام مرگ خدا(!) ادعا کرده: آیت‌الله خمینی دولت را جانشین خدا کرد.

اما هرگز این توهین باعث رنجش این مدعیان نشد چراکه این سخنان از زبان یکی از ابوذرهای میرحسین موسوی بیان می‌شد. و البته در همین گفتار گنجی رسماً فرقه سبز را فاقد نسبت با امام(ره) دانسته است تا از این طریق تمامی تلاش‌های جریان اصلاحات برای انتصاب خود به اندیشه‌های امام را بر باد دهد.

اما این تمامی توهین‌های مدعیان خط امام به شخص امام نبود چراکه پیروان این فرقه در روز دانشجو با پاره کردن عکس امام(ره) بی‌سابقه‌ترین هتاکی نسبت به بنیان گذار جمهوری اسلامی را رقم زدند اما این کار هم نتوانست حتی کمی از غیرت این جماعت مدعی را به جوش بیاورد. چراکه آنها به جای عذرخواهی و محکوم کردن این‌حرکت، شروع به واژه‌پردازی و انتساب این حرکت به‌ دیگر افراد کردند و البته سکوت دولت اصلاحات درخصوص ادعای پیوستن امام خمینی(ره) به موزه‌های تاریخ هم که خود حکایتی جداگانه است! اصلاح‌طلبان قبل از بازگشت به سنت بنیانگذار نسبت خود را با جمهوری اسلامی ایران باید مشخص کنند.

روحانی سخن بگو!

روزنامه آرمان امروز که مواضع اصلاح‌طلبان میانه را منتشر می‌کند نوشته است که روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان تغییر وضعیت داده و سخن خواهد گفت!

در بخشی از این گزارش آمده است:

روحانی در این شرایط چه رد صلاحیت شود چه تایید صلاحیت، برنده انتخابات است. روحانی با این کار کسب اعتبار مردمی می‌کند و در فضای سیاسی کشور اگر ایشان رد صلاحیت شود، زبان اش باز می‌شود تا حرف‌های ناگفته را بزند. در واقع با قدرت و شدت بیشتری می‌تواند بحث خالص سازی را افشا کند به همین خاطر احتمال رد صلاحیت او کم است. هرکسی بتواند در فضای سیاسی جریاناتی را علیه خالص سازان سامان بدهد مورد خشم قرار می‌گیرد. آنچه برای روحانی مهم است بحث رای آوردن اش است نه اینکه در مجلس خبرنگان کاری انجام بدهد. روحانی مگر چند درصد مجلس خبرنگان حساب می‌شود؟ مگر مجلس خبرنگان مجلسی است که بحث سیاسی در آن جریان داشته باشد. درست است که برخی چهره‌های آن‌ها آدم‌های داغ سیاسی باشند، اما عملکرد خبرگان به معنی عملکرد سیاسی نیست. حضور روحانی در مجلس خبرنگان یک مانور سیاسی است.

اصلاح‌طلبان: دوباره می‌خواهیم خط امامی شویم/ به زودی نطق روحانی باز می‌شود !

البته این ادعا مخالفانی نیز دارد، مدتی قبل صادق زیباکلام گفته بود که آقای روحانی و آقای هاشمی هر دو نتوانستند گامی برای دموکراسی بردارند اما آنها یک تفاوت مهم دارند. آقای هاشمی نشان داد که می‌خواهد گام‌هایی در این زمینه بردارد ولی آقای روحانی تاکنون نشان نداده که دموکراسی برایش اهمیت دارد. یک نطق طی ۴سال دوم نمی‌توان از ایشان پیدا کرد که از مردم قدردانی کرده باشد که در انتخابات به او رای دادند.

بررسی کنش‌های حسن روحانی به‌عنوان لیدر جریان اعتدال بیانگر آن است که وی در بحبوحه اعتراضات سال گذشته و در نقطه‌ای میان سید محمد خاتمی (که اصلاحات درون قانون اساسی را پیشنهاد کرده بود) و میرحسین موسوی (که خواهان تأسیس مجلس مؤسسان تغییر قانون اساسی شده بود) بر ضرورت «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» تأکید کرده بود تا در فضای رادیکال اعتراضات سال گذشته سیگنال‌هایی دال بر لزوم برخی تغییرات در سیاست‌ها و راهبردهای نظام را گوشزد کند.

بر اساس طراحی‌های صورت گرفته راهبرد انتخاباتی روحانی در میانه پیشنهادهای ۱۵ گانه خاتمی و تأسیس مجلس موسسان میرحسین موسوی بود و می‌کوشید تا جمیع مطالبات اصلاح‌طلبان ساختاری، عبور کرده از ساختار و معترضین را نمایندگی کند. بر همین اساس روحانی با طرح کلی همه‌پرسی در سیاست داخلی، سیاست خارجی، فضای اجتماعی و فرهنگی، اقتصاد، زمینه را برای طرح مصداق‌های سخنانش در فضای مجازی از طریق تیم رسانهایش را فراهم ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • احمد ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 11
    حیف هاشمی رفسنجانی که روحانی حتی اسمش را هم بر زبان بیاورد
    • ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
      13 1
      همه منتظر اعدام قانونی حسن فریدون و باندش فاسدش هستن
    • ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      14 2
      اقای هاشمی رفسنجانی بعداز حضرت امام خمینی خط سیاسی و حتی اجتماعی خودرا تغییر داد ایشان از جمله سیاست مردانی عصر حاضر ایران بود که در دام اصلاحات افتاد و از کوخ نشینی رویه اشرافیگری و کاخ نشینی را برگزید و رانت بازی وسیعی بوجود آورد متاسفانه ایشان با رویکردی که داشت حتی در خانواده خود نتوانست فرزندانی نیک نهاد تربیت کند زندگی ایشان فراز نشیب زیادی داشت تا جایی که بعنوان مردم دوم ایران بازی دوگانه ای راه انداخت و معتقد به این مسئله بود که در توصیه هایی و رهنمون هایی که حضرت امام و مقاوم رهبری به ایشان ودولت مردان میدهند انها سوری یک چشم بگویند ولی بروند در خفا کار خودشان را انجام دهند البته در این بین وقتی مشکلاتی که بوسیله کج سلیقگی حضرات و گوش ندادن رهنمون های رهبری برای کشور بوجود امد ایشان قائل به این بود که حضرت امام و بعد از ایشان رهبری را متهم قرار دهند و خودشان تبرئه شوند این رویکرد را اقای حسن فریدون در برجام داشت وقتی که برجام را امضا ء کردند اقای فریدون که سرمست از امضا ء برجام بود گفت تمام مسئولیت برجام با من است اما وقتی نظرات رهبری در برجام را رعایت نکرده بودند و بوی تعفن و گند برجام در امد اقای فریدون سریع پای رهبری را وسط کشیدند و از ایشان خرج کردند البته این حقایق در تاریخ ایران ثبت خواهد شد و مظلومیت حضرت امام و مقام رهبری همراه با فتنه خواص در تاریخ ایران جای خودرا باز خواهد کرد بالاخره ماه پشت ابر باقی نخواهد ماند و ایندگان خواهند فهمیدهمانطور که مردمان فهیم امروز تاریخ گذشتگان را خوانده و نام های نیک مردانی همچون امیر کبیر میرزا کوچک خان رئیس علی دلواری در ایران همچون گوهری می درخشد و نام هایی همچون رضا قلدر پالانی محمدرضاپهلوی غلام حلقه بگوش بیگانگان علی رزم آرا حسن علی منصور هم در زباله دان تعفن تاریخ ایران به وفور پیدا میشود . در تاریخ ثبت شده ایران هم گوهر شب چراغ و فرهیختگان به وفور یافت میشود هم خائنین متعفن و پلید کشور فروش و نوکر تمام قد بیگانگان و این قصه ی پر غصه تعفن بار دهشتناک خنجر از پشت متا سفانه ادامه دارد.
    • ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      10 0
      هاشمی از اواسط تا اواخر عمر دیگر ان هاشمی اوایل عمر نبود شاید هم از اول بازیگری بود که دست خودرا رو نمیکرد اما مطمئنا در سرای باقی باید پاسخگوی خون شهدا باشد واین یک اصل است .
    • ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      10 1
      مطمئن باشید حسن فریدون سرانجامی بهتر از اکبر هاشمی رفسنجانی بهرغانی نخواهد داشت .
    • ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      11 1
      سگ زرد برادر شغاله عزيزم!! روحاني خاتمي و باقي يقه سفيد ها شاگرد و خانه زاد هاشمي رفسنجاني هستند
    • ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      5 0
      اُف بر هاشمی رفسنجانی که روحانی رو تو پاچه ملت کرد.
    • ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      4 0
      حسن فریدون باید بدلیل فساد گسترده چای دبش که از سال 98 شروع شد محاکمه و مجازات بشود.
    • ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      3 0
      دولت روحانی کپی برابر با اصل دولت هاشمی بود همان افزایش 10 برابری نرخ دلار و سکه و مسکن و ماشین که در دولت هاشمی بود در دولت روحانی دوباره تکرار شد.
    • ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      4 1
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند اینها باید ساکت باشند.
    • ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 2
      همه منتظر نیستند. رویه اشرافیگری هم مربوط به یک یا دو طایفه نیست. آدرس غلط ندهید.
    • ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      بهرمانی برادر
  • ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 5
    مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
    • ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      5 0
      منافقین و کفار
  • ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 4
    شیخ حسن جون ننت نمی خواهد نطق کنی
    • ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
      1 4
      ولی می خواد
    • ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      11 1
      دوباره نقاب تزویر برچهر میزنند تا بهتر در خدمت لژ فراماسونری سگیونیستی خود باشند
  • ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 5
    کاش شورای نگهبان حسن فریدون سرخه ای را تآئئد کند تا جیره خوارانش بفهمند چقدر رای دارد .
    • ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      7 0
      فیلتر ناخالصیها را نباید از پروسه پیشرف کشور حذف کرد
  • ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    7 4
    مهره های غرب به راحتی کنار گذاشته نمیشوند
  • سید ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    10 4
    اصلاح طلبان تهوع آور لِنگ لَنگ جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت !!!!
  • ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 3
    زرشک، روحانی مگه بمیره ودر جسم یکی دیگه پا به دنیا بزاره که مردم نشناسنش وبهش رای بدن عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه
    • Hamid ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      براش بازی دوسر برده اگه تایید بشه فقط بخاطر اینکه نظام نمیخوادش مردم بهش رای میدن تایید هم نشه میشه اسطوره برا مردم
  • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    11 4
    روحانی شاگرد رفسنجانی ست،هر دو بد اند
  • ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 3
    مردم ایران
  • ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 6
    بدبخت
  • ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 5
    بدبخت مردم ایران
  • ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    5 0
    خط امام یعنی محو اسرائیل در حالی که طبق گفته نتانیاهو بزرگترین سرمایه های ما در ایران اصلاح طلب ها هستند پس این ها هیچ نقطه مشترکی با امام ندارند
  • ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    6 0
    قبول نیست اصلاح‌طلب‌ها دیدن. دیدن گل تو کدوم دسته دوباره فیلشون یاد هندستون کرده.
  • امیر ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    11 0
    حسن روحانی چقدر و تیمش چقدر پررو هستن مگه میشه بعد از اینهمه دروغ و خرابکاری باز بیان جلو ، دلار ۱۰ برابر ، مسکن ۱۰ برابر ، خودرو ۱۰ برابر ، تعطیلی تمام کارخانه ها و هزاران مصیبت دیگر ، اگر حسن فریدون تایید شود باید به همه چی شک کرد
  • یک ایرانی ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    8 0
    دیگرروحانی،رئیس جمهورسابق، به اندازه ی آب دماغ بُز ارزش وجایگاه ندارد.
  • ناشناس ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    9 0
    امیدوارم که هیچ وقت نطقش بازنشود ولال شود!!@@
  • ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    7 0
    حالا چی داره بگه مردک پوست کلفت اومده کمک جنبش ززز
  • علی ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    5 0
    لعنت خدا بر اجداد و پدر و مادر و خود و خانواده کذاب باد
  • ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    5 0
    خیانت نکنند نمی خوا خط امامی بشوند
  • ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    4 0
    اصلاح‌طلبان: دوباره می‌خواهیم خط امامی شویم چون دیگه فعلا غربگدائی صرف نمیکنه موج تولید نمیکنه سوار شویم میخواهیم تمام پست های موروثی و اموال جمع شده و زمین و ویلاهامون را بدهیم به صاحبانشان تا به خط امام نزدیک شویم / به زودی اشتهای روحانی باز می‌شود ! یا خدا زنونابین دهان این تیمسار از دهان آن تمساح نیل بیشتر باز میشه .
  • عجب اعتماد هم امام خمینی ره می شناسند . ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    جالب بود
  • حامد ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    5 0
    روحانی خفه بمونه انشاالله.
  • مهران ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    با سلام بنظر می رسد که اصلاح طلبها در حال دست و پا زدن برای پذیرفته شدن و گرفتن مقبولیت در نزد مردمند، حتی اگر این بازگشت با فریب مردم (همانند گذشته) و طرح ادعای بازگشت به خط امام باشد. آقایان و خانمهای اصلاح طلب، شما در نزد بسیاری از مردم منفورید(آمار انتخاباتات و آمارهای خودتان این را می گوید). مردم شما را فتنه گران غرب گرا، رانتگرا، مفسدان اقتصادی، فریبکار، و جاده صاف کن دشمنان کشور و ستون پنجم آنها می دانند. شما خائنان به خط امام و مبانی انقلاب اسلامی و خائن به کشور هستید. علت درماندگی شما هم همین است زیرا که مشت شما برای عموم مردم باز شده.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    1 0
    شاید عزاراعیل مترصد حسن فریدون به استخر فرح برای شنا وزیرابی بره تامثل استادش پاشروی پوست موز بهکف استخر بخوره یکی استخرراب ای وی قرق کنه برا سلامتی مردم خوبه
  • ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    آنچه ما مردم از به اصطلاح "اصلاح طلبان " طی این دوران دیدیم ، پیروی از خط شیطان بوده است وبس . بنیانهای فکری بی غیرتی و غربزدگی ، توجیه و ترویج فساد ، وطن فروشی و بی توجه ائی کامل به منافع ملی ، اگر خط شیطان نیست ، چیست؟
  • ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 1
    چرا درخصوص باندهای محصولی واحمدی نژادی حرفی زده نمی شود چرا از مرده هاشمی ترس دارید.
  • ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    بیچاره رو...ی .اورادرخواب دیدم که به دیار باقی رفته بود ازبهشت رانده شده شیطان از ورودش به جهنم خودداری میکرد بیچاره نگران بود که شب تواین سرما باید توبیابان بخوابد
  • هم وطن. IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    مردم ایران اگر عاقل باشند،به توطئه ی جدید یعنی گرایش خط امامی بودن حسن روحانی که هیچی.بگه خط خدایی هم رای نمیدن. آقای روحانی هنوز کلیدای قبلی که ساختی داریم استفاده می‌کنیم اجازه بده ی نفسی تازه کنیم دوباره بیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس