کد خبر 1552696
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

مالیات عضو جدانشدنی اقتصاد یک کشور و جزو درآمد های اصلی دولت محسوب میشود که اخیرا به شدت مقررات و قوانین سختگیرانه ای در جهت مدیریت عادلانه آن به وجود آمده است. پرداخت به موقع و صحیح مالیات باعث میشود که دولت، مالیات کسب شده را به درستی سازماندهی کند و بتواند در جهت رونق بخش های مختلف کشور استفاده کند.

با همه این احوال، چون مودیان مالیاتی باید بخشی از سود حاصل از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به دولت بدهند، بنابراین، همیشه به دنبال راهی برای کاهش پرداخت مالیات هستند. دولت نیز در جهت حمایت از کسب و کارها قوانین معافیت های مالیاتی و تشویقات مالیاتی را وضع کرده است که در راستای آن افراد بتوانند مالیات کمتری پرداخت کنند. به کمک آشنایی با معافیت های مالیاتی میتوانید از فرصت های پیش رو به صورت قانونی استفاده نمایید.

چه مشاغلی معاف از پرداخت مالیات هستند؟

چرا دولت معافیت مالیاتی را وضع کرده است؟

دولت در راستای حمایت از برخی از مشاغل کم درآمد یا مشاغلی که به دلیل ماهیت خاص کسب و کارشان نیازمند حمایت از سمت دولت هستند، آن ها را مشمول پرداخت مالیات نمیکند یا بخشی از مالیات آن ها را در نظر نمیگیرد. قوانین معافیت های مالیاتی ممکن است در هر سال توسط دولت دستخوش تغییر شوند.

آیا معافیت مالیاتی تنها شامل مالیات بر درآمد میشود؟

خیر، معافیت مالیاتی تنها شامل مالیات بر درآمد نمیشود و در زمینه های دیگر که افراد مکلف به پرداخت مالیات هستند نیز شامل میشود. معافیت مالیاتی به مالیات بر ارث، خودرو های لوکس و مالیات بر حقوق، مالیات بر اجاره نیز تعلق میگیرد.

چه مشاغلی شامل معافیت های مالیاتی میشوند؟

هتل ها، مراکز اقامتی و گردشگری

مشاغل کشاورزی، عشایری و روستایی

مدارس، دولتی، غیر انتفاعی، آموزشگاه های فنی حرفه ای و دانشگاه ها و سایر درآمدهایی ناشی از تعلیم و تربیت باشد و تحت نظارت وزارت ارشاد فعالیت کنند.

فعالیت های پژوهشی و اختراعات و اکتشافات

معافیت حقوق افراد در مناطق کمتر توسعه یافته

معافیت فعالیت های فرهنگی و هنری

معافیت سود حاصل از فعالیت های تولیدی، معدنی

معافیت عبور ترانزیت کالا ها

معافیت فعالیت های صادراتی و شرکت های دانش بنیان

معافیت هزینه های درمانی که مودیان بابت درمان خودشان و خانوادشان خرج میکنند.

چه مشاغلی معاف از پرداخت مالیات هستند؟

محاسبه مالیات با نرخ صفر با معافیت مالیاتی چه تفاوتی دارد؟

در روش محاسبه مالیات با نرخ صفر، برخی از کسب و کار ها طبق قوانین و قواعد مشخص شده مالیاتشان با ضریب صفر تعیین میشود؛ این به معنای آن است که از پرداخت مالیات معاف میشوند. کسب و کارهایی که مالیاتشان با نرخ صفر محاسبه میشود، ممکن است در سال های دیگر مشمول این قانون نشوند. همچنین، مودیانی که مالیاتشان با نرخ صفر محاسبه میشود مکلف به انجام تمامی تکالیف مالیاتی مخصوصا ارسال اظهارنامه عملکرد هستند و در صورتی که ممیزان مالیاتی متوجه درآمدهای کتمان شده از سوی مودیان شوند، دیگر معافیت مالیاتی به آن ها تعلق نخواهد گرفت و حتی به دلیل کتمان درآمد ابرازی مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

چرا مشاغلی که در مناطق آزاد هستند از پرداخت مالیات معاف میباشند؟

اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد به دلیل آن که اغلب به فعالیت های صادراتی مشغول اند و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی میکنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. دولت برای تشویق مشاغلی که در مناطق دور افتاده در حال فعالیت اقتصادی هستند؛ همچنین، برای رشد و توسعه مناطق دورافتاده کشور آن ها را از زمان شروع فعالیت اقتصادی تا 15 سال بعد، از پرداخت مالیات معاف کرده است. همچنین، برای سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در مناطق دورافتاده را دارند، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است. البته لازمه برخورداری از معافیت مالیاتی، تمامی مودیان مالیاتی مکلفند در راس زمان مقرر، اظهارنامه های مالیاتی خود را طبق مقررات سازمان اداره امور مالیاتی ارسال کنند در غیر این صورت مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

اگر یه عنوان صاحب کسب و کار مشاغل نام برده هستید، بهتر است از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده نمایید تا بتوانید از فرصت پیش رویتان به درستی استفاده نمایید. حتی اگر جزو مشاغل معاف از مالیات هستید، انجام تکالیف مالیاتی برای شما مهم و ضروری است. شرکت های حسابداری و موسسات مالیاتی به کسب و کارها کمک میکنند که تکالیف مالیاتی خود را بدون هیچگونه خطا و طبق استانداردهای سازمان اداره امور مالیاتی تنظیم کنند.

اگر جزو مشاغل معاف از مالیات نیستید، همچنان شانس برخورداری از تشویقات مالیاتی را خواهید داشت. کارشناسان و مشاوران مالیاتی موسسه حسابداری اَزتا با ارائه خدمات مشاوره مالیاتی تخصصی به اشخاص حقیقی و حقوقی به آن ها کمک میکند تا با رعایت موارد قانونی، مشمول تشویقات مالیاتی شوند.

سقف معافیت مالیاتی چقدر است؟

سقف معافیت مالیاتی صرفا برای اشخاص حقیقی وجود دارد. درآمدهای ناشی از حقوق کارمندان، اجاره املاک، خودرو و... تا مبلغ مشخصی معاف از پرداخت مالیات است که به آن مبلغ، سقف معافیت گفته میشود. به عنوان مثال، در سال 1402، کارمندانی که کمتر از 10,000,000 تومان در ماه درآمد دارند، مشمول مالیات نخواهند شد ولی کسانی که بیش از آن درآمد دارند، به مازاد آن مالیات تعلق پیدا خواهد کرد.

چه مشاغلی معاف از پرداخت مالیات هستند؟

کلام پایانی

دولت برای حمایت و کمک به شکوفایی از برخی کسب و کار ها با شرایط ویژه، قانون معافیت مالیاتی را برای آن ها وضع کرده است. در قانون معافیت های مالیاتی، برخی از اشخاص به صورت کاملا قانونی و موقتا از پرداخت مالیات معاف میشوند. هدف از قانون معافیت های مالیاتی کمک به رونق کسب وکارهایی است که پتانسل رشد و توسعه را دارند و نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس