کد خبر 15519
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸

گروهي از فعالان سياسي وابسته به طيف اصلاحات معتقدند که تلاش غرب براي ايجاد يک کودتاي مخملي در ايران به ويژه در جريانات سال گذشته، نوعي توهم توطئه است که دامان سياستمداران ايراني را گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه ايران، در همين راستا بود که "محمدجواد اطاعت" عضو شوراي مرکزي حزب اعتمادملي در حضور يک ساعته خود در رسانه ملي و مناظره با يکي از نمايندگان مجلس، اعلام کرد که علت آشوب‌هاي خياباني 88، گران شدن نان سنگک در منطقه سعادت آباد تهران بوده است؛ نه برنامه کودتاي مخملي عليه ايران.
با اين حال، بررسي وابستگي برخي اصلاح‌طلبان سابق به بنيادهايي که تمامي رسانه‌هاي جهان آنان را به عنوان بنيادهاي ايجادکننده انقلاب‌هاي مخملي و رنگين مي‌شناسند، صحت اين مدعا را زير سوال برده است.
حتي نشريه "شهروند امروز" نيز که از تندترين نشريات وابسته به طيف اصلاحات شناخته مي‌شد، در يکي از آخرين شماره‌هاي خود درباره اين بنيادها نوشته است: در کشورهايي که انقلاب‌هاي رنگي شده و در کشورهايي که خود را هدف اين انقلاب‌ها مي‌بينند، دولت آمريکا يا دست‌کم نهادهايي در اين کشور در آموزش، فعال‌سازي و سرمايه‌گذاري انقلاب‌هاي رنگي و شبه‌انقلاب‌ها نقش دارند. در اين ميان انگشت اتهام بيش از همه به چهار بنياد معروف، بنياد سوروس، بنياد NED، بنياد ويلسون و بنياد کارنگي نشانه رفته است.
در جريان آشوب‌هاي خياباني سال گذشته نيز بارها تصاوير وابستگان جريان اصلاحات در اين نهادها منتشر شد.
"فريبا داوودي مهاجر" نيز اخيرا عکس خود را در هنگام حضور در سازمان NED منتشر کرده است.

958171110_orig.jpg

بنياد NED چيست؟ چه کاري مي‌کند؟
نام کامل NED بنياد اعانه ملي براي دموکراسي است. مطالعه بنياد سياست آمريکا با کمک 300 هزار دلاري از سوي آژانس توسعه بين‌المللي (AID) انجام شد و سپس به «برنامه دموکراسي» معروف شد. برنامه دموکراسي طرح تاسيس بنيادي خصوصي و غيرانتفاعي را که همان NED (National Endowment for Democracy)y) باشد توصيه کرد. قرار بر اين شد که NED به مثابه يک بنياد کمک‌دهنده عمل کرده و کمک‌هاي مالي را به سازمان‌هاي خصوصي با هدف ارتقاي دموکراسي در خارج توزيع کند. اهداف NED به اين شرح است:
1 - ترغيب موسسات دموکراتيک از طريق برنامه‌هاي بخش خصوصي.
2 - تسهيل ارتباط و تبادلات ميان گروه‌هاي غيردولتي و گروه‌هاي دموکراتيک در خارج.
3 - ارتقاي مشارکت غيردولتي در برنامه‌هاي آموزشي دموکراتيک.
4 - تقويت فرآيندهاي انتخاباتي در تعامل با نيروهاي دموکراتيک بومي‌.
5 - تقويت همکاري ميان گروه‌هاي بخش خصوصي آمريکا با گروه‌هايي در خارج که «وقف ارزش‌هاي فرهنگي، موسسات و سازمان‌هاي متکثر دموکراتيک هستند».
6 - ترغيب طرح‌هاي دموکراتيک همگام با منافع ايالات متحده و گروه‌هايي که اين کمک‌ها را دريافت مي‌کنند.
هيات امناي NED شامل فعالان حزبي، نمايندگان کارگران ايالات متحده، اجتماعات تجاري و آموزشي، متخصصان سياست خارجي و دو عضو کنگره است که به مدت سه سال انتخاب مي‌شوند. تا پيش از 11 سپتامبر 2001 تمامي‌ اين کمک‌ها به کشورهايي چون لهستان، شيلي، نيکاراگوئه، اروپاي شرقي، آفريقاي جنوبي، برمه، چين، تبت، کره‌شمالي و کشورهاي بالکان اختصاص مي‌يافت. پس از 11 سپتامبر 2001 اما با تصويب سومين سند استراتژيک NED، کمک‌هاي ويژه‌اي براي کشورهاي داراي جمعيت مسلمان در خاورميانه و آسياي مرکزي تدارک ديده شد. بودجه اين سازمان از 40 ميليون دلار در سال 2004 به 74 ميليون دلار در سال 2006 افزايش يافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس