کد خبر 1551876
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

به گزارش مشرق، سلمان معمار، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

وقتی اولین هواپیما از زمین کنده شد همه چیز تغییر کرد. آدم از زمین فاصله گرفت و به آسمان رسید. جایی که فقط پاپ ازش خبر داشت حالا با آهن و چوب و موتور دست یافتنی شد. و در آن بالا چندان نشانه ای هم از ملایک نبود. وقتی نور لامپ ادیسون شب های شهر را روشن کرد دیگر نیازی به دعای طلوع خورشید نبود. وقتی صدای گراهام بل بدون کمک کشیش ها با یک سیم به دیگری رسید وقتی سیاست توانست بدون دستور کلیسا قدرت پادشاه را محدود کند همه فهمیدند قرن جدید قرن اعجاز انسان غربی است. دینی تازه ظهور کرده بود؛ علم. با پیامبرانی که در اتاق هایشان معجزه میکردند و انجیل مینوشتند. بشر اروپایی انگار بالغ شده و بند های قدیمی را پاره کرده و با سرعت میدوید. دنیای پوسیده قدیم غرق شده بود و کشتی ها دنیاهای جدید را کشف میکردند. به نظر میرسید پاسخی که گذشتگان در سماوات دنبالش بودند همینجا بوده: انسان. بهشت هم همینجاست، همه چیز دست یافتنی و درست شدنی می نمود.

اما این رویا دیری نپایید. ما خیلی خوش اقبالیم که بعد از جنگ جهانی به دنیا آمدیم. تصور کنید تمام قدرت های جهان با هم بجنگند. آمریکا و روسیه و آلمان و فرانسه و اروپا و آسیا و آفریقا همه قاره ها صحنه نبرد بشود. میلیون ها آدم بمیرند. هزاران تن بمب ریخته شود. تمام اقتصاد فروبپاشد و چند نسل بر باد بروند. شوخی نیست، ابعاد این فاجعه در سطح تاریخ تمدن بشر است. و متاسفانه این فیلم علمی تخیلی واقعی شد.

سال ۱۹۲۰ سال بسیار مهمی است. آتش جنگ تمام شده و یک مشت بیچاره مفلوک باقی مانده اند که وقتی زخم هایشان خوب شد متوجه یک زخم بسیار عمیق شدند: این بود نتیجه پیشرفت بشر؟! بی سابقه ترین جنگ دنیا! اینها همان فناوریهایی نبود که فکر میکردیم نجات مان میدهند؟ مگر ما انسان متمدن نبودیم؟ این سوال مثل خوره تمدن غربی را درنوردید و طبق معمول یک جواب تکراری داشت: اشتباه شد. یک آلمانی کثیف خودرای کهنه پرست استثنا بود. اتفاقی نیفتاده، دوباره برمی خیزیم. هنوز همه چیز دست یافتنی و درست شدنی است.

البته در همین حین چرچیل و رفقا داشتند خانه های ما را به عنوان غنایم جنگ تقسیم میکردند و گوشه ایش را هم به یهودی ها بخشیدند تا بدهی شان صاف شود.

اما فقط چند سال بعد همان فاجعه ضرب در صد تکرار شد! دقت کنید جنگ جهانی دوم از ایران شروع نشد، از چین و هند و آفریقا نبود. آتش از قلب اروپا گر گرفت. نه توسط مشتی عقب مانده، توسط یکی از پیشروترین احزاب آلمان، توسط باهوش ترین نخبگان، انبوهی دانشمند، هزاران کارگر، دیگر هیچ کس نمی توانست انکار کند ماشین جنگی هیتلر دستاورد مدرنیسم است. کثافت در خود خانه ریشه داشت. ولی بزرگترین شگفتی در صحنه باشکوه پایانی رخ داد: یک جرقه کوچک، یک قارچ بزرگ و تبخیر ده ها هزار نفر در چند ثانیه! علم خالص.

بمب اتم نقطه عطف است. خروجی دانش، سیاست، دموکراسی، نوآوری، مدیریت و در یک کلمه تمدن غرب. آن هم نه توسط آلمانی های بد، بلکه توسط آمریکایی های خوب. صدای این جنگ دیوانه وار بی معنا ناشنواترین وجدان ها را هم بیدار کرد. به کجا میرویم؟! قداست علم و رنسانس و … ریخت. این بود بهشت انسان ساز، دست یافتنی و درست شدنی؟

دهه ۴۰ دهه خیلی مهمی است. در همین تهران خودمان ایده سازمان ملل پا گرفت. یعنی همزمان که کشور بیطرف ما را اشغال کردند و شاهش را مثل بردگان دور انداختند درباره بهبود رفتارشان تصمیم گرفتند. گفتند اشتباه شده، آدمست دیگر. امان از این آلمانی های شیطون. کاریه که شده، چند میلیون هم کشته شدند. عوضش درس میگیرم. قانون مینویسیم. سازمان ملل میسازیم. حتی برای جنگ هم اصول میگذاریم. سلاح ممنوعه میگذاریم. دنیا تغییر کرده و همه چیز دست یافتنی است و درست میشود.

پنج سال بعد در ۱۹۴۸ اسرائیل را در سازمان ملل به عنوان کشور اعلام کردند.

اما از همان فردای خودکشی هیتلر چپ ها به عنوان پاسخ اشتباهات وارد شدند. راست ها هم که حاضر و کل دنیا را در جنگی گسترده و طولانی تر از جنگ جهانی کشیدند. شوروی حکومت ابلهی نبود. مجموعه ای از نوابغ با ایده هایی انسانی و عظیم. پیشرفت علمی و نظری درخشان. آمریکا هم از آن سو. از هواپیما و موشک تا فناوری ترور و کودتا و جاسوسی و پروپاگندا. این بود نتیجه پیشرفت؟ هر نقطه زمین حتی غارها در کوه های افغانستان هم گوشت قربانی شد. میلیون ها نفر مهره های بازی بزرگان شدند تا بالاخره یکی وا داد.

دهه ۹۰ دهه بسیار مهمی است. صحنه ریختن دیوار برلین یادآور رنسانس بود. آزادی انسان و بهشتی دست یافتنی. این بار دیگر همه چیز درست میشود. کمونیسم هم ایده های اشتباه یک آلمانی بود.

سه سال بعد در نروژ کلینتون با رونمایی از عرفات صلح جو مشکل بزرگ اسراییل را از بیخ حل کرد.

حالا فقط یک خوب مانده. نه فاشیسمی نه کمونیسمی. همه بدها مردند. زنده باد پادشاه. اما غافل از اینکه چوپانی که گرگ را شکست داده قصاب محل است. دنیای تک قدرتی مثل سفره تک نفره است، تفاوتی ندارد وقتی قرار است مرغ بریان باشی. ارباب جدید قوی تر، مجهز تر، فناورتر، عالم تر، سیاس تر، مدرن تر، قانونی تر، و رویا سازتر بود و امپراطور شد و ما همه منابعش. این بود بهشت ما؟ اما هنوز بودند کسانی که امید داشتند این درخت میوه بدهد. تا جنگ غزه.

سال ۲۰۲۳ سال مهمی است. دنیای غرب خیلی پیشرفت کرده. آیفون و کامپیوتر و فضا پیما ساخته. اما چه کسی باورش میشود جلوی چشم دوربین ها اسرائیل ۱۵ هزار نفر را قتل عام کند! رسما و با پوشش زنده به بیمارستان ها حمله کند. هر روز و هر ساعت بچه ها را تکه تکه کند. ۵۰۰۰ بچه را بمباران کند. ساکنین یک منطقه را کاملا بیرون کند. چند برابر بمب اتم هیروشیما بمب بریزد. از اصطلاح "فرش کردن" برای بمباران استفاده کند. و همه اینها برای گرفتن سرزمینی که متعلق به خودش هم نیست. عجیب نیست؟! نه تنها هیچ قانون و رسانه و قدرت و اراده ای جلوی اسرائیل را نمی گیرد بلکه اروپا و آمریکا و غرب تمام قد عرقش را خشک میکنند. فلسطینی از ته قلبش فریاد میزند: حسبنا الله. فقط خدا برایش مانده. غزه هیروشیمای امروزست. دیوار برلین هم دارد. بزرگترین کوره آدم سوزی شده. زندان بی آب و غذا. کتاب میسوزانند تا نان بخورند. غزه یک جهان جنگ است. هر جنایتی که در غرب رخ داده در غزه دارد تکرار میشود. از اردوگاه اجباری تا بزرگترین زندان. از بچه کشی تا بمب فسفری. از دزدیدن تا هلوکاست ادعایی. انگار خلاصه تاریخ معاصر غرب است. پس چه شد بهشت؟

آیا اسراییل یک استثناست؟ به صد سال گذشته نگاه کنیم. فاشیسم؟بهتر از خود هیتلر دارد. کمونیسم؟ اصلا مهاجران اولیه کیبوتس (نوعی دهکده های اشتراکی) چپ بودند و هستند. لیبرال دموکراسی؟ به خودش میگوید تنها دموکراسی خاورمیانه! حکومت مذهبی و اجرای شریعت؟ در نهایت اقتدار! رژه همجنس بازان؟ در انواع گوناگون. علم و فناوری؟ مجهزترین. سنت گرایی؟ افتخارش. سکولاریسم؟ مدعی ترین. ملت سازی؟ قویترین نمونه. آپارتاید؟ بهترین نمایش. اسرائیل استثنا نیست، معجزه تمدن غرب است. همه بدی هایش و همه دستاوردهایش را جمع کرده. اسرائیل فرزند اروپا و آمریکاست. چرا پدر از فرزندش حمایت نکند؟! اسرائیل صادرات این تمدن به شرق است. و محصولی است که همه ادعاهای غرب را رسوا میکند. نژادپرستی کثیفشان، استعمار پلیدشان، دروغهای آزادیشان، مردمی نبودنشان، عقب ماندگی مردمشان، نتیجه فناوریشان، چهره واقعیشان.

صحنه دیگر روشن روشن روشن است. جایی برای شک نیست. اگر هنوز نفهمیدی بعید است بفهمی. حتی بخشی از خودشان هم فهمیدند و به خیابان ها آمدند، چه برسد به من و تویی که نقش مرغ بریان داریم. باید چند بار اشتباه بکنند تا بفهمی؟ یک جنگ جهانی؟ دو جنگ جهانی؟ فاشیسم؟ کمونیسم؟ لیبرالیسم استعمار گر؟ چند جنگ دیگر میخواهی؟ چند میلیون کشته میخواهی؟ چند اسرائیل میخواهی تا بفهمی این تمدن مریض است. به موبایل و ماهواره و هواپیما نیست. که همان ها هم در راستای توسعه بمب و موشک اند. بله، اسراییل غده سرطانی است اما به یک بدن سرطان ساز وصل است. این تمدن ریشه مرض است. تمدنی که ایستاده برای تکه تکه کردن ما دست میزند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    25 10
    خدا رحمت کنه آن پیر سفر کرده را که فرمودند: اسرائیل یک غدهء سرطانی ست که باید از صفحهء روزگار محو ‌شود
  • ملکی ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    21 5
    با سلام به جرات یکی از بهترین توصیفات در خصوص تمدن به ظاهر اتوکشیده و به واقع افسارگسیخته غرب بریده از آموزه های وحیانی است، دست مریزاد
  • ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    12 5
    همه حرفهات درست!
  • ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    16 4
    جالب بود
  • ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    10 17
    الان به علم حمله کردی یا به اسرائیل؟
    • ایرانی ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      11 6
      به توهم امثال تو که فکر می کنید علم بدون تهذیب میتواند خادم بشر باشد!!!
    • M ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      13 6
      نه به غرب حمله کرد نه به علم بلکه حقیقت غرب و غرب پرستی و غرب گدایی را شرح داد
  • هومن ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    11 6
    متن بسیار جالب و زیبا و پر معنی بود
  • هادی ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    10 6
    دمت گرم
  • ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 11
    ای کاش ما هم می توانستیم بریم جایی دیگر و اسرائیل خودمان را بسازیم با این مردم ایران نمیشه اینها همون پرویز ثابتی را می خواهند ای کاش می شد برویم
  • ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    5 1
    این ناوهای آمریکایی غرق شدنی هستند یا نه
    • آزاده ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 1
      خداوند اراده کرده است تا طاغوتها را با ذلت و خواری بشکند،همانطور که نمرود را با یک پشه تحقیر کرد شک نکنید آمریکا هم تحقیر خواهد شد کسی چه میداند شاید یمنی های پابرهنه اولین ناوهواپیمابر ابرقُدقُد را به قعر دریا بفرستند!
    • ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      2 1
      تکنولوژی ساخت ناوهای جدید مانع غرق شدنشان هست تنها ناوی که غرق شد مال ایران بود در خزر زیرآب رفت
    • ایرانی ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      2 1
      آخه چقدر تو بدبختی!!! معروفترین و پیشرفته ترین ناو روسیه به نام مُسکوا همین چند ماه پیش توسط اوکراین غرق شد! آخه نکبت چرا فکر میکنی همه مثل تو گاو هستند و جز آخور جلوشون از هیچ جا دیگه خبر ندارن؟!
  • حسن ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 1
    رفتار اسرأئیل و کشورهای غربی ریشه در آموزه‌های تلموذ دارد. بر اساس آموزه‌های تلموذ غیر یهود از حیوان هم کمتر است یعنی در حد حشره است. با در نظر گرفتن این که تمام حکومتهای غربی بوسیله یهودیان مدیریت میشوند می‌توان درک کرد که چرا اسرأئیل و کشورهای غربی چنین رفتاری دارند. مگر ما از کشتن مگس ناراحت میشویم؟
  • ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 1
    اسراییل نه تمدن است و نه کشور ، اسراییل محل تجمع مزدوران خونخواریست که فقط با کشتن و تهاجم به دیگر کشور ها ارتزاق می کنند ، انشاءالله بزودی نفس این جنایتکاران بسته می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس