به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس نوشت:

شامگاه ۶ آذر (۲۷ نوامبر)، وزارت خارجه قطر خبر داد که آتش‌بس انسانی در غزه، به مدت دو روز دیگر تمدید شده است.

تمدید دو روزه آتش‌بس، صحنه میدانی در نوار غزه را با عدم قطعیت‌های جدیدی روبرو کرده و برخی ناظران ابراز امیدواری می‌کنند آتش‌بس در مراحل جدیدی تمدید شود.

نخست وزیر اسرائیل قبل از آغاز دور اول آتش‌بس موقت تهدید کرده بود که با پایان چهار روز حملات اسرائیل به غزه شدیدتر از قبل از سرگرفته می‌شود.

در حالی که امروز دور دوم آتش بس اجرا می‌شود، شورای جنگ اسرائیل شامل نتانیاهو، گانتز و گالانت، همچنان بر تشدید جنگ پس از آتش بس تاکید دارد.

ناظران بر این باورند پس از آتش بس، شرایط اسرائیل برای بازگشت به جنگ دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل اسرائیلی‌ها تاکید زیادی بر افزایش شمار اسرای قابل مبادله در مدت کمتری از آتش بس دارند.

بسیاری از ناظران بر این باورند چه با تمدید آتش‌بس و چه ادامه جنگ، سقوط نتانیاهو قریب الوقوع است.

بازگشت به گزینه نظامی، با توجه به شکست بزرگ اسرائیل در جنگ پنجاه و یک روزه در نوار غزه و ناتوانی در دستیابی به هر یک از اهداف اعلامی می‌تواند تل‌آویو را در وضعیت آچمز قرار دهد.

در روزهای اخیر همزمان با آتش‌بس و مبادله اسرا، فشارهای سیاسی به نتانیاهو برای آزادسازی کامل اسراییلی‌های در بند حماس افزایش یافت.

برخی تحلیلگران معتقدند اجماع شورای جنگ اسرائیل درباره از سرگیری حملات نظامی نیز در این پیش بینی نهفته است که توقف جنگ از یک سو به سقوط سیاسی نتانیاهو و از سوی دیگر به شکست ارتش اسرائیل منجر خواهد شد.

از سوی دیگر نیز این نگاه وجود دارد که اسرائیلی‌ها با افزایش سطح تهدید، تلاش دارند سطح جدیدی از بازدارندگی پس از عملیات «طوفان الاقصی» را احیا کنند.

گزینه کم هزینه‌تر برای دولت نتانیاهو ادامه روند تمدیدهای کوتاه مدت آتش‌بس تا آزادی کامل اسرای اسرائیلی و توسل به ابتکارهای منطقه‌ای برای یک معامله بزرگ است که موضوع شکست اسرائیل در جنگ غزه را به حاشیه ببرد.

تل‌آویو برای کاهش فشارهای داخلی تلاش می‌کند موقعیت خود در مذاکره با حماس را بهبود ببخشد. یکی از این روش‌ها نیز افزایش بازداشت فلسطینی‌ها همزمان با آزاد سازی سایر اسرا است.

بنا به گزارش سازمان امور اسیران و هیئت اسرای فلسطینی، ارتش اسرائیل از ۱۵ مهر (۷ اکتبر) دست‌کم ۳۲۰۰ فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

شرایط برای آمریکا نیز مطلوب نیست. دولت بایدن به دلیل حمایت مطلق از جنگ «اسرائیل» در غزه، با فشار زیادی از سوی همکاران منطقه ای خود مواجه شده است و ادامه روند فعلی می‌تواند جایگاه آمریکا در سیاست خارجی متحدان سنتی واشنگتن در غرب آسیا را بیش از پیش تضعیف کند.

برخی تحلیلگران معتقدند با شکست اخلاقی اسرائیل در جنگ غزه، اهداف انتخاباتی بایدن از حمایت بی چون و چرا از اسرائیل نیز تضعیف شده است.

با توجه به تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تمدید آتش‌بس، آمریکا نیز خود را هم جهت با آتش بس نشان می‌دهد.

۱ آذر (۲۲ نوامبر) دو طرف فلسطینی و اسرائیلی اعلام کردند با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا توافق درباره آتش‌بس موقت در غزه حاصل شده است. توافق آتش‌بس‌ علاوه بر تعیین محدودیت ۴ روزه شامل ۳ محور بود.

مبادله اسرا با فرمول یک در برابر سه، اجازه ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه، امدادی و تجهیزات پزشکی و سوخت به همه مناطق غزه، توقف عملیات نظامی، محورهای اصلی آتش‌بس بودند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 3
    وجوهٌ يومئذ علیها غبرة* ترهقها قترة
    • ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      1 3
      الله اكبر    الله اكبر    الله اكبر   خامنه اي رهبر    مرگ بر ضد ولايت فقيه     درود بر رزمندگان اسلام    سلام بر شهيدان   مرگ بر آمريكا  مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
  • ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 3
    ترامپ هم این روزها خفه شده ! در واقع الاقصی امریکا را هم از شر دو نفر بایدن و ترامپ نجات داد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس