ارمنستان: همکاری با ایران در زمینه گاز و برق افزایش می‌یابد

مقام ارشد دولت ارمنستان روز سه شنبه از افزایش همکاری با ایران در زمینه واردات و صادرات گاز و برق خبر داد.

به گزارش مشرق، «گنل سانوسیان» وزیر امور زیرساخت ارمنستان روز سه شنبه گفت که ارمنستان و ایران قصد دارند همکاری در برنامه گاز مقابل برق را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری «آرکا» ارمنستان به عنوان بخشی از قرارداد تبادل گاز برای برق، از سال ۲۰۰۹ گاز طبیعی را از ایران دریافت کرده است وپس از تبدیل به صورت برق به ایران بازگردانده می‌شود.

مقام‌های ارشد ارمنستان بارها به اهمیت روابط با ایران اشاره کرده‌اند. ایران از بزرگترین صادر کنندگان کالا به ارمنستان محسوب می‌شود. ایران دارای مرکز تجاری در ارمنستان است. گفته می‌شود که ایران قصد دارد حجم تجاری با ارمنستان را به سه میلیارد دلار برساند.

بر اساس این گزارش، ارمنستان سالانه ۳۶۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند. ارمنستان و ایران در اوت ۲۰۲۳ سندی را برای تمدید قرارداد گاز طبیعی برای برق تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند. بر اساس این قرارداد بازنگری شده، ایران صادرات گاز طبیعی به ارمنستان و ارمنستان صادرات برق به ایران را افزایش خواهد داد.

این مقام ارشد دولت ارمنستان گفت، خط لوله گاز طبیعی ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال گاز بیشتر از ایران را دارد و نیازی به خط لوله جدید نیست.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان چندی قبل در مصاحبه با یکی از نشریات جمهوری چک از روابط خوب با ایران سخن گفت.

وی گفت که هدف اصلی سیاست خارجی ارمنستان باید برقراری روابط عادی با همه همسایگان باشد. وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که ارمنستان روابط خوبی با ایران دارد.

اخیرا نیز «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان در توییتی با انتشار تصاویر پرچم‌های ایران و ارمنستان کنار هم نوشت: «ایران همسایه هزار ساله ماست، ایران دوست ارمنستان است. این دوستی ادامه خواهد داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    14 4
    بگو مصرف مجانی افزایش میابد چیه پاشیک جون عمو پوتین قهره باهات
    • ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      5 3
      میکشیم رو حساب ترکیه. پولش درمیاد. غصه نخور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس