کد خبر 1550857
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

به گزارش مشرق، احسان کیانی یادداشتی با عنوان زمینه‌های داخلی گشایش جبهه عراق علیه آمریکا را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

بلال‌وهاب، کارشناس «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» و سلین‌اویسال، مسئول پیشین میز عراق در وزارت خارجه فرانسه و رایزن سابق سفارت فرانسه در بغداد؛ طی یادداشت مشترکی مورخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ به ارزیابی زمینه‌های داخلی عراق که عملیات نظامی علیه آمریکا را تشدید نموده، پرداختند.

این دو معتقدند که «طی پویایی‌های سیاست داخلی، بازیگران رقیب در عراق درصدد بهره‌برداری از جنگ اسرائیل و حماس برای ارتقای جایگاه خود هستند». وهاب و اویسال، دو زمینه در بین گروه‌های شیعه را موجب تشدید عملیات می‌دانند.

اول، اینکه «برخلاف لبنان، گروه‌های طرفدار ایران در عراق فاقد یک رهبر مشخص هستند و این مسأله پس از ترور ابومهدی‌المهندس، به طور فزاینده‌ای تشدید شد». به همین دلیل حتی ایران نیز لزوماً نمی‌تواند کنترل کاملی بر آن‌ها داشته باشد.

مورد دوم، «رویکرد پوپولیستی مقتدی‌صدر» برای ارتقای جایگاه سیاسی خود به عنوان یک نیروی «ضدآمریکایی و ضداسرائیلی» است. به همین دلیل در رقابت با دیگر گروه‌های شیعی، خواستار مجازات اعدام برای مجرمانی شد که به اتهام «همکاری با اسرائیل» مجرم شناخته می‌شوند. به ویژه که پس از ناکامی در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و بالتبع تشکیل دولت، سعی کرده چهره‌اش به عنوان یک عنصر محور مقاومت، بازیابی شود.

به نظر نویسندگان، این «رقابت برای رادیکالیسم» هم جناح‌های میانه‌روتر و هم نهایتاً دولت عراق را به سوی اتخاذ لفاظی‌های رادیکال‌تر علیه آمریکا سوق خواهد داد تا بتوانند به نوعی تعادل را در فضای داخلی عراق، برقرار کنند.

به نظر می‌رسد معافیت اخیر آمریکا درباره پرداخت ۱۰ میلیارد دلار بدهی انرژی ایران از سوی عراق، تلاشی برای مهار گروه‌های مقاومت در عراق بوده باشد. هم‌چنین احتمالاً ناظر به عملیات‌های شدید مقاومت که به تلفاتی هرچند اندک نیز منجر شده، آمریکا را اقناع نماید که فشار بیشتری بر اسرائیل برای تمدید توقف نبرد وارد نماید تا از گشایش دوباره جبهه عراق علیه نیروهایش در عراق و سوریه، جلوگیری شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    3 0
    اصلا جبهه ای نیست شرکتها وارتش مقدس امریکا داره بازسازی وبناسازی روبا شرکتهای عراق وکمک درفروش ونقل نفت وگازبه عهده میگیره چند حرکت حرامزاده های تروریست به این پایگاهها نمیتونه اختلالی ایجا دکنه
    • ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 3
      حرامزاده شما و آمریکا با اون حامیتون اسراییل هستید توهم نزن اون حاج قاسم بود ناموس شما رو از محاصره داعش نجات نه امریکا و اسراییل که رو شما معامله میکنند
    • ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 3
      از پرچم اسراییل سر میز سرانجام اکراد عراق معلومه کیا حرامزاده هستند و کی مقدس
  • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    4 4
    بزرگترین آفت در مسلمانان ایجاد تفرقه و شبهه افکنی ست ، انگلستان خبیث ماهرترین ،مرموزترین و مکارترین تفرقه انداز و حکومت کن زمانه ست
  • ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 3
    هرچند که حملات کم مقدار بود، ولی اثر گذار بودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس