.

معمولا آخرین‌ها بیشتر به یادمان می‌ماند. آخرین خنده، آخرین قطرات اشک و...آخرین قاب‌هایی که از عزیزی به یادگار می‌ماند، همیشه برایمان عزیز هستند و جزو آثاری می‌شوند که بیشتر با آنها خاطره‌بازی می‌کنیم.

معمولا آخرین‌ها بیشتر به یادمان می‌ماند. آخرین خنده، آخرین قطرات اشک و... آخرین قاب‌هایی که از عزیزی به یادگار می‌ماند، همیشه برایمان عزیز هستند و جزو آثاری می‌شوند که بیشتر با آنها خاطره‌بازی می‌کنیم. یکی از سریال‌های تازه سیما خالی از این دست قاب‌ها نیست.

در«سرزمین مادری» به قلم علیرضا طالب‌زاده که پس از چند سال راهی آنتن شبکه سه سیما شده‌است، تصاویر چهره‌هایی قاب شده‌است که دیگر امروز در این دنیا نفس نمی‌کشند. شاید این آخرین اثر نمایشی آنها نباشد اما با توجه به پخش سریال که تازه است، می‌توان آن را از آخرین هنرنمایی این بازیگران دانست که مقابل چشمان مخاطبان نقش می‌بندد.

از میان دست‌اندرکان پشت و مقابل دوربین کمال تبریزی که امروز در زمره درگذشتگان هستند، یاد و خاطره تعدادی ازاین هنرمندان را مرور کردیم.

زنده‌یادان پرویز پورحسینی، حسین محب‌اهری، بیژن افشار، مهدی صباغی و محمود بنفشه‌خواه از این جمله هستند که هر کدام سال‌ها در سینما، رادیو، تئاتر و تلویزیون حضور پررنگ داشتند و در سریال سرزمین مادری هم رخت نقش‌های متفاوت را بر تن کردند.

یادگاری‌های سرزمین مادری

هنرمندانی که امروز دیگر از هنرشان بی‌بهره شده‌ایم.

سایه پربرکت همسایه

پرویز پورحسینی از بازیگران بنام و چهره آثار نمایشی، جزو افرادی بود که با کرونا از این دنیا رخ بربست. وداع او با علاقه‌مندانش تلخ و غیرمنتظره بود. این بازیگر در سریال سرزمین مادری نقش همسایه رهی (شخصیت اصلی) را بر عهده دارد.

زنده‌یاد پورحسینی در هر اثری که حاضر بود با دانش و هنرش مزیتی بر آن افزود. در این سریال هم حضور موثر و درخشانی دارد.

از دیگر هنرنمایی‌های خاطره‌انگیز او می‌توان به نقش‌آفرینی در سریال شب دهم اشاره کرد که در آن نقش دکتر خانوادگی یک خانواده قاجاری را برعهده داشت. با نگاه به کارنامه این بازیگر که حکم استادی برای بسیاری را در این حرفه داشت، همکاری با نام‌های بزرگ و نقش‌های به یادماندنی کم نیست. نقش او در سریال سرزمین مادری از قسمت سوم شروع شده‌است و باید دید زنده‌یاد پورحسینی به عنوان همسایه رهی در این اثر چه خاطره‌ای از خود به جا می‌گذارد.

سریال سرزمین مادری به تهیه‌کنندگی محمد مسعود که از ۲۰ مهر پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پخش می‌شود، محصول سال ۱۳۹۲ است و پورحسینی ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۷۹ سالگی درگذشت.

وداع پیرمرد آرام

محمود بنفشه‌خواه، مرد با متانت سینما، تئاتر و تلویزیون که خاطرات رنگارنگی از خود به جا گذاشت، فروردین۱۳۸۹ در ۶۷سالگی دار فانی را وداع گفت. او بازی در تلویزیون را سال ۱۳۶۵ با بازی در نقش کوتاهی در سریال ماجراهای آقای خیرخواه و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم مدرسه پیرمردها آغاز کرد.

وی نزدیک به ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف سینما و تئاتر حضور داشت. این بازیگر در سرزمین ماردی هم ایفای نقش کرده‌است اما پیش از پایان تولید سریال، برای همیشه کره خاکی را به سمت ابدیت ترک کرد.

بنفشه‌خواه که اغلب نقش‌های شخصیت‌های آرام را داشت، متعلق به خانواده‌ای هنرمند است. برادر و پسران برادر او نیز از جمله فعالان حوزه هنرهای نمایشی هستند.

خاطرات کودکی یک سرزمین

یکی از خاطره‌سازان کودکان دیروز سال ۱۳۹۷ در ۶۷ سالگی بر اثر بیماری بدرود حیات گفت. زنده‌یادحسین محب اهری که بیشتر او را به خاطر نقشش در مجموعه مبصر پنج‌ساله می‌شناسیم در سریال‌ها، تئاترها و فیلم‌های متعددی بازی کرده‌است.

از جمله آثار او همین سریال سرزمین مادری بود که نتوانست در زمان حیات ماحصل تلاش خود را تماشا کند. او هم مثل دیگر بازیگران درگذشته این سریال بیننده این سریال نشد.

زنده‌یاد محب‌اهری پس از این سریال، در چند مجموعه تلویزیونی دیگر ایفای نقش کرد؛ از جمله بیمار استاندارد، پایتخت، علی‌البدل، شب عید، دردسرهای عظیم و... که غالبا حال و هوای کمدی داشتند. در سینما هم پس از سریال سرزمین مادری بازیگر آثاری مثل زهر مار، خداحافظ دختر شیرازی و... بود.

بیان شیرین آقا مهدی

مهدی صباغی هم از چهره‌های درگذشته سریال سرزمین مادری است که او هم نتوانست حاصل کار خود را به تماشا بنشیند.

این بازیگر پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۷۱ سالگی بر اثر سکته مغزی در بیمارستان شریعتی ماهدشت درگذشت. پیکر او روز دوشنبه ۱۶ خرداد در قطعه هنرمندان بهشت رضا در مشهد تشییع شد.

زنده‌یاد صباغی بازیگر سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون بود و بسیاری با لهجه شیرین مشهدی از او خاطره دارند. سریال مرز خوشبختی محصول سال ۱۳۹۶ و فیلم بی‌حسی موضعی ساخته سال ۱۳۹۷ از آخرین آثار این بازیگر پیشکسوت بود.

بازیگری خوش‌اخلاق

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ روزی بود که یکی دیگر از چهره‌های سینما، تئاتر و تلویزیون برای همیشه رخ در نقاب خاک کشید. زنده‌یاد بیژن افشار پس از گذشت حدود ۱۵ روز از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و پیکرش در در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.

وی کار بازیگری را با ایفای نقش در فیلم سینمایی دکل به کارگردانی عبدالحسن برزیده شروع کرد و در فیلم مربای شیرین به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۸۰ ادامه داد. این هنرمند هم نتوانست سریال سرزمین مادری را تماشا کند و نتیجه کار خود و خیل عظیمی از همکارانش را در یکی از سریال‌های مشهور تلویزیون ببیند. آخرین نقش‌آفرینی او در سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده بود که از طریق شبکه نمایش‌خانگی پخش شده‌است.

از دیگر آثار آخر او می‌توان به «پرواز در ارتفاع صفر» و «در وجه حامل» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا رحمتشون کنه بهمراه بازیگر باوقار و سنگین سینما و تلویزیون خانم بیتا فرهی که امروز فوت کردند ایشون حداقل سرزمین مادری و کار خودشونو دیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس