رسانه آمریکایی: غزه مانند سطح ماه، غیر قابل سکونت شده است

وبگاه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی با بیان اینکه شهر غزه در خلال جنگ همچون سطح کره ماه غیر قابل سکونت شده است، این سؤال را مطرح کرد که ساکنان این باریکه قرار است کجا زندگی کنند؟

به گزارش مشرق، وبگاه آمریکایی پالتیکو روزجمعه (دیروز) در توصیف شرایط حاکم در غزه در نتیجه ۴۹ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوشت که این منطقه غیر قابل سکونت است.

«املی ایروارز» مدیر سازمان حقوق بشری «ایر وارز» (مستقر در لندن) به این وبگاه گفت که در حملات اسرائیل در هفت هفته گذشته بیش از مقدار مهماتی که ایالات متحده آمریکا در یک سال علیه داعش استفاده کرد، به کار برده شد تا جایی که سازمان ملل آن را خونین‌ترین حملات پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرد.

در گزارش این وبگاه آمریکایی آمده است: «حمله نظامی اسرائیل بیشتر مناطق شمالی نوار غزه را به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل کرده است به طوریکه کل محله‌ها از بین رفته‌اند و خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها در معرض بمباران هوایی قرار گرفته و یا در حملات تانک‌ها سوخته‌اند. برخی از ساختمان ها هنوز پابرجا هستند، اما بیشتر آنها در اثر گلوله های توپخانه آسیب دیده‌اند».

پالتیکو در گزارش خود سپس پرسید: «آن‌ها قرار است کجا زندگی کنند؟ چه کسی غزه را در نهایت مدیریت و گرد هم خواهد آورد؟».

«یوسف هماش» از امدادگران شورای پناهندگان نروژ که در اردوگاه جبالیا در شمال غزه جان سالم به در برده است، به این رسانه آمریکایی گفت: «می‌خواهم به خانه‌ام بازگردم حتی اگر مجبور باشم که در زیر آواره‌ها بخوابم، اما در اینجا آینده‌ای برای فرزندانمان نمی‌بینم».

در ادامه این گزارش آمده است که استفاده ارتش اسرائیل از مواد منفجره قوی در مناطق مسکونی پرجمعیت -که اسرائیل آن را به ادعا نتیجه اجتناب ناپذیر استفاده حماس از اماکن غیرنظامی به عنوان پوششی برای عملیات خود توصیف می‌کند - منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰۰ فلسطینی و ویرانی هولناک شده است.

محمود جمال، یک راننده تاکسی ۳۱ ساله که از زادگاهش در شمال بیت حانون به سمت جنوب غزه گریخته است نیز گفت: «هنگامی که رفتم، نتوانستم تشخیص دهم که از کدام خیابان یا چهارراه عبور می‌کنم، ساختمان های مسکونی شبیه پارکینگ‌های روباز شده است».

رسانه آمریکایی: غزه مانند سطح ماه، غیر قابل سکونت شده است

مخیمر ابوسعده، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر در شهر غزه نیز که هفته گذشته به مصر گریخت، به پالتیکو گفت: «شمال غزه به یک شهر ارواح بزرگ تبدیل شده است. مردم چیزی برای بازگشت ندارند».

همچنین بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای Copernicus Sentinel-۱ که توسط «کوری شر» از مرکز تحصیلات تکمیلی در دانشگاه سیتی نیویورک و «جامون ون دن هوک» از دانشگاه ایالتی اورگان انجام شده است، نزدیک به نیمی از ساختمان‌ها در شمال غزه آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

بر اساس این تحلیل، جنوب غزه در ابتدا از بمباران سنگین در امان مانده، با این حال کمبود غذا، آب و سوخت منجر به یک بحران انسانی شد، اما بمباران‌ها سپس به مناطق جنوبی و جنوب خان‌یونس کشیده شد تا جایی که در دو هفته گذشته، داده های ماهواره ای افزایش شدید خسارت در جنوب خان یونس را نشان می‌دهد.

با وجود وحشت‌ جنگ، یاسر الششتاوی استاد معماری در دانشگاه کلمبیا، امیدوار است که بازسازی فرصتی برای تبدیل اردوگاه‌های ویران شده پناهندگان غزه و زیرساخت‌های قدیمی‌تر رو به وخامت به «مکانی قابل زندگی‌تر، عادلانه‌تر و انسانی‌تر» ایجاد کند. اما فلسطینی‌ها می‌گویند که این تنها زیرساخت‌های ویران‌شده نیست که نیاز به بازسازی دارد، بلکه روان جامعه آسیب‌دیده نیز نیاز به بازسازی دارد.

رسانه آمریکایی: غزه مانند سطح ماه، غیر قابل سکونت شده است

ویرانی گسترده در غزه در حالی است که آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه (به وقت محلی) اجرایی شد.

صبح چهارشنبه، بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی و شکست میدانی ارتش اشغالگران در حمله زمینی به نوار غزه، کابینه رژیم موقت به پذیرش توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر متوسل شد.

در این راستا خبرنگار شبکه «المیادین» در غزه امروز، جمعه ۲۴ نوامبر و ساعتی پس از آغاز آتش‌بس انسانی در غزه گزارش داد که با خروج جنگنده‌ها و پهپادهای مملو از موشکِ رژیم صهیونیستی از حریم هوایی نوار غزه، اوضاع نسبتاً آرام است.

خبرنگار المیادین در ادامه گزارش گفت که آوارگان فلسطینی به خیابان‌ها آمده و دیگر ساکنان هم برای مداوای مجروحان به سوی بیمارستان‌ها و برخی دیگر هم برای تشییع پیکر شهدای شب گذشته به مقابر می‌روند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    11 1
    از بايدن احمق كه اين خبر را داده است بايد پرسيد: اي بدبخت بيچاره اي كه همدست همه جنايتكاران عالم هستي تو خودت بگو كه در جهنم كجا و چگونه زندگي خواهي كرد؟
    • ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      2 0
      خدا لعنت کند این بایدن احمق که حرف های پوتین باهوش را گوش نکرد؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    3 1
    خوی وحشیگری و ویرانگری تفکر صهیونیستها ، هشداری برای صلح حقیقی در جهان امروز است .
  • ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    3 1
    از بایدن نادان بپرسید کجا زندگی باید کرد به این میگن ریس جمهور بازن بچها چیکار کرده نمیتونه راه بره شده ریس جمهور
  • ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اما مثل ماه شب چهارده داره می درخشه در جهان و بین وجدانهای بیدار انسانهای آزاده
  • ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    هدف این وحشیهای کودک کش و نسل کش هم همین بود که غزه را به منطقه ای غیر قابل سکونت تبدیل کنند و مردم غزه را به کوچ اجباری به مصر و اردن... ناچار سازند. همین دلاوری و شجاعت غیر قابل توصیف مردم غزه بود که جهانیان را بشدت متعجب ساخت و آنها را متوجه ایدئولوژی کرد که این مردم را چنین شجاع و دلاور ساخته که با وجود شرایظ بسیار بسیار سخت غزه حاضر به کوچ اجباری نشده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس