خودروسازان ما «خودروباز» هستند/هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم

وزیر صمت با بیان اینکه هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد،‌ گفت: هر فردی که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه کند.

به گزارش مشرق، عباس علی آبادی وزیر صمت نشست پرسش و پاسخ مسئولین بسیج دانشجویی کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی و صمت تاکید کرد: تفکیک این دو وزارتخانه اشتباه بود چرا که سیاستگذاری در این دو حوزه اساسا مشترک است و طبیعی است که باید این دو حوزه تجمیع شوند.

وی در ادامه همچنین در پاسخ به حواشی ایجاد شده در خصوص حکم مدیریت رئیس اتاق بازرگانی نیز تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی تابع سیاست های نظام هستیم. بنابراین دنبال حاشیه نیستیم و از خودمان نیز تصمیم نگرفتیم. در این نظام حاکمیت قواعد وجود دارد و ما نیز بر این اساس تصمیم گیری می کنیم.

وزیر صمت همچنین به موضوع واردات خودروهای کارکرده به کشور اشاره کرد و افزود: قانون این موضوع در مجلس مصوب شده و آیین نامه خوردروهای کارکرده نیز تصویب شده است. نگرانی ما از ناحیه تامین ارز است که بانک مرکزی نیز اعلام کرده که مخالف تامین آن نیست به محض اینکه ارز مورد نیاز تامین شود، مشکل وارادات خودروهای کارکرده نیز رفع خواهد شد. به طور کلی من معتقد هستم نگرانی مردم بابت خودرو بی‌مورد است، ما سیاست هایی در این زمینه پیش بینی کردیم که به موقع آن را اعلام خواهیم کرد.

علی آبادی با بیان اینکه وقت آن رسیده است که صنعت خودرو در کشور متحول شود، خاطر نشان کرد: ما باید به سمت خودروهای نسل‌ آینده کشور که خودروهای برقی و هوشمند است حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری مانع از رشد تولید در کشور خواهد شد،‌ گفت: خودرو یک کالای رقابتی است که باید مردم بتواند در رقابت، محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنند. بر این جهت سیاست ما در خودرو باید تحولی باشد. ضمن اینکه من فکر می کنم می توان صنعت خودرو را می توانیم به سمت بازار رقابتی پیش ببریم.

خودروسازان ما خودروباز هستند

وزیر صمت با بیان اینکه ما در کشور ۳۶ خودرو ساز داریم،‌تصریح کرد: به نظر من این خودروسازان به جای اینکه خودروساز باشند خودرو باز هستند. چرا که خودروسازی یک مقیاس اقتصای و مقیاش موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این حوزه آنچه که می بینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف می‌کنیم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.

تاکید بر راه اندازی خودروهای برقی

علی آبادی همچنین تاکید کرد:‌ منظور از خودروهای نسل آینده همان خودروهای برقی، اشتراکی،‌ هوشمند و ماهیت توسعه کنندگی دارند. ما در صنعت خودروسازی به این سمت حرکت خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین ضمن بیان این موضوع که وضعیت معادن کشور خوب نیست به حادثه معدن طزره اشاره کرد و گفت: معدن طزره متعلق به ذوب آهن اصفهان است. بلافاصله پس از این اتفاق من به معدن طزره رفتم در اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی این موضوع تشکیل شد تحلیل اول این حادثه این بود که در معادن ذغال سنگ گاز متان در دوران تشکیل ساختگاه زمین شناسی شکل می گیرد پشت صحنه که تخریب می کنند گاهی کپسول های متان سوراخ می شود و اگر شرایط احتراق و انفجار باشد حادثه روی می‌دهد در موضوع طزره این شرایط پیش آمد.

نتیجه پرونده حادثه معدن طزره نهایی نشده

وی ادامه داد: ما در دنیا در معادن ذغال سنگ شاهد حوادث زیادی هستیم، اگر چه این امر نمی تواند توجیه منطقی باشد، زیرا به صورت کلی وضعیت معادن خوب نیست. ما در وزارت صنعت در نقش مطالبه گری این موضوع را پیگیری می کنیم و در شرایط فعلی منتظر تکمیل فرایند رسیدگی هستیم و از نظر کارشناسی لازم است دقت کافی در این پرونده صورت بگیرد.

زیرساخت تولید خوردوهای برقی را داریم

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد، یادآور شد: به عنوان کسی که برق را می شناسم می گویم ما در تمامی مناطق کشور اعم از روستاها از نعمت برق برخردار هستند و زیرساخت های لازم برای راه‌اندازی این خودروها وجود دارد. همچنان که ماشین بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است.

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه ماشین های برقی مصرف انرژی کمتری دارند، اظهار کرد: اولین ماشین هایی که سال ۱۹۰۵ ساخته شدند، برقی بودند. از حدود دو دهه پیش بشر دوباره به این سمت حرکت کردند به طوریکه در برخی کشورهای عربی بالای ۷۰ و در نروژ بالای ۸۵درصد ماشین ها برقی شدند.

وزیر صمت با بیان اینکه ۱۵ ایستگاه برقی که حدود ۷۰ شارژر دارند برای خودروهای برقی در تهران نصب شده است،‌ گفت: در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین های برقی نصب شده است و تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می رسد. با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم. ضمن اینکه تاکنون بیش از ۱۵ نفر از خیرین کشور اعلام آمادگی کردند که جاده های کشور برای این خودرو آماده کنند. بنابراین ماشین های برقی اقتصادی و زیست محیطی هستند.

کمبود لاستیک نداریم

وی در خصوص کمبود لاستیک در کشور نیست گفت: لاستیک به قدر کافی در کشور تولید شده و وجود دارد ولی متاسفانه عطش درخواست آن هنوز وجود دارد؛ به طوری‌که طی سه هفته گذشته به اندازه نیاز ۳ ماه در کشور لاستیک تولید کردیم. در واقع ما سالیانه ۲۲ میلیون حلقه لاسیتک برای ماشین های موجود نیاز داریم و با در نظر گرفتن میزان لاستیکی که برای خودروهای خارجی وارد می‌شود در مجموع بالای ۳۰ میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.

هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد

علی آبادی با بیان اینکه تعرفه لاستیک اصلاح شده است،‌گفت: با توجه به اینکه قیمت تولید کارخانه لاستیک افزایش یافت و انگیزه برای تولید آن وجود دارد. ضمن اینکه نظام توزیع آن نیز اصلاح شد و اعلام کردیم هر کسی اگر لاستیکی گران تر خرید به سامانه ۱۲۴ تماس بگیرد تا به عنوان تخلف به تعزیرات معرفی می شوند. هر فردی هم که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه کند.

رکود بخش لوازم خانگی و سیمان

وی در خصوص بالا بودن قیمت سیمان در کشور نیز گفت: در حال حاضر ما ۱۷ کارخانه سیمان در کشور داریم که سال های پیش تاسیس شده‌اند اما صاحبان آن به دلیل زیان‌ده بودن حاضر به سرمایه گذاری نیستند و متاسفانه بخش سیمان همانند بخش لوازم خانگی زیان‌ده است و کارخانه های این دو بخش دچار رکود شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • خسروجردی ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    خودروبازرابه راننده میکن به خودروسازان چیز دیکه میکن
    • وطن پرست ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      2 1
      از سلاح ورزی چه خبر آقای وزیر. قرار نیست محاکمه بشه؟
  • ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    3 1
    ارز برای خودرو برقی هست اما برای کارکرده نیست؟؟؟
  • ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    9 0
    حالا که بعد ۷۰ سال صنعت خودروبازی اینو فهمیدید لطفا درستش کنید تا یه انقلاب دیگه بپا نشده
    • سوخته ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      6 1
      فقد اعدام باید کرد این پول پرستان منافق و کافر را که یا یهودی هستند یا بهایی
  • سید فروزان ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    7 2
    صاحبان کارخانه سیمان حاضر به سرمایه کذاری نیستند تا صعنت کلا از بین برود و از خارج وارد کنند ،
  • ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    5 0
    ۳۶ خودروساز نه ۳۶ کارگاه دلالی که هیچ دستاوردی بجز نارضایتی عمومی و هدر رفت منابع کشور نداشتند ته خلاقیتشون تعویض اسم و چراغ و فروش خودرو دوبرابر قیمت وتقعی است
  • ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    شما خودروهاینسل گذشته یا همون بنزینی یا هیبریدی آخرین نسلهاشونو نتونستین دست مردم بدین و هزارتا مانع تراشیدین الان ازون ماشینهای داغون قدیمی میخوان یکدفعه بپرین برقی ؟ اگه منظورتون دنا رانا با محل جاگذاری باطری است یا ماشین چینی برقی سه برابر قیمت که چی بشه ؟ شما حمل نقل عمومی برقی کن اخرین نسل بنزینی برسون دست مردم نمیخواد خودتو با نروژ مقایسه کنی
  • ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    6 0
    فرافکنی است هفته پیش یه ماشین بی نام نشان برقی چینی ایرانخودرو رونمایی کرد ۲/۲۰۰ که چی بشه ؟ بدرد کی میخوره شما تعرفه بیار پائین وعده چرت پرت نده گرچه وزارت صمت همیشه وعده های توخالی پفکی داده است
  • انقلابی منطقی ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    14 0
    اینو به مردم میگین!!؟؟ مگه مردم باید درست کنند!!؟؟
  • علی ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    میشه بفرمائید چند نفر از نمایندگان مجلس و دولت عضو هییت مدیران عامل خودرو سازان هستن؟قیمت هارو احتمالا میخوان ببرن بالا یه چندتا انتقاد بعدش افزایش قیمت.حداقل ۱۰سال هست مردم با این بازی آشنا هستن
  • ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    3 0
    دیگه عالی ترین مقام رسمی صمت هم می گوید خودرو سازان ما خودرو باز هستند نه خودرو ساز ولی واقعا خودرو سازان ما واقعا دغباز باز هستند نه خودرو ساز
  • ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    2 0
    ایران خودش روی دریای گاز و نفت هست چه دلیلی داره که خودرو برقی تولید کنیم؟ باور کنید اگر خودرو برقی هم تولید کنید یک روز میبینی بجای باتری لیتیوم دارند از باتری قلمی استفاده میکنند! پدر جان مشکل تولید خودرو انحصار در تولید هست و البته نبود استاندارد و نبودمتولی اجرای استاندارد و اینکه کسی روی استاندارد نظارت کنه که از روی باد شکم استاندارد درست نکرده باشند! در ضمن هوش مصنوعی وقتی که ایران خودش تولید کننده چیپ نیست چه لزومی داره که چنین هزینه ای رو به کشور تحمیل کنیم. دوست عزیز نوآوری در خودرو و کلا سازه نیازی به فن آوری های دهان پر کن و گران قیمت برای ایران نداره
  • ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    2 0
    قربان برم خدا را یک بام و دو هوا را، این ور بام گرما را اونور بام سرما را. درست در همین مجلس انقلابی! در دولت روحانی تاسیس وزارت بازرگانی( وزارت واردات که خود آقای علی آبادی هم به درستی با جدا شدنش از صمت مخالفه ) را اشتباه و هزینه زا و مخالف قانون می دانستند ولی نمی دونم چطوری شد که در دولت رئیسی این کار لازم شد، از نظر زمانی هم تقریبا در نیمه هر دو دولت بود پس این بهانه هم مردوده. در مورد تامین ارز هم باز همین مثل برقراره،برای واردات مواد اولیه تولید شیر خشک ارز نیست ولی برای واردات خود شیر خشک با ارز بری چند برابری به چشم بر هم زدنی تامین ارز و حتی واردات میشه، انگار یارو خارجیه جلوتر میدونسته کالاش را تا پشت مرز آورده بوده!؟ برای خودرو هم همان حکایته، ۸ میلیارد ارز برای واردات قطعه های خودروهای مونتاژی با ارز ۳۷۵۰۰ دارند که در نهایت خودروی مونتاژی چینی را به دو برابر قیمت جهانی آنهم با ارز ۵۰۰۰۰ تومانی بفروشند ولی یک میلیارد ارز برای واردات خودروی آماده وجود ندارد! ملت دیگه به این بازی ها آشنا هستند، بیش از دو ساله دارند برای واردات خودرو امروز و فردا می کنند و خبری نیست و نخواهد بود.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    2 0
    آقای وزیر بنده بیش از 20 روز هست که می خواهم تایر دولتی ثبت نام کنم ولی غیر ممکن شده حالا لطفا یک راهنمایی کنید چکار باید بکنم متاسفانه مصاحبه های خوبی می کند و لی در عمل هیچکار نمی کنید
  • حسن ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 0
    هی میگویند مردم نگران خودرو نباشند ؟؟؟؟پس کی این نگرانی ها در مورد هم کیفیت خودرو وهم کمیت تولیدی ونیز بخصوص قیمت آن برطرف می شود بویژه خودرو های وارداتی که از دست رس قشر کم در آمد که نه؟ بلکه از توان قشر متوسط هم خارج است خواهشا مردم را هالو فرض نکنید؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    2 0
    آقای وزیر پس شما چکاره هستی جنابعالی وزیر شدی که مشکل خودروسازی را حل کنی
  • ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خودروسازان ما «خودروباز» هستند." وهمچنین قاتل مردم با تولید خودرو های بی کیفیت!.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    متاسفانه خودروسازان ما خودرو باز هستند و مسئولین ما هم سخنباز هستند در عمل هیچکاری ازشان بر نمی آید فقط خوب بلدند حرف بزنند آقای وزیر لطفا شعار ندهید یک جو عمل از بهتر از یک میلیارد شعار است
  • هادی ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    واردات خودرو ارز نمیخواد عرضه میخواد.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    تا زمانی که معاونین قبلی را عوض نکنی این وضعیت هست والسلام
  • عبدالحمید ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقاجان وزارت صمت اگه نگاهشو به خودرو سازی عوض کنه مساله حل میشه خودرو سازی یه نقشه راه مردمی شدن باید بگذرونه والسلام
  • ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    سقوط ۵۰ درصدی مسکن و خودرو تا کمتر از ۶ ماه آینده سود ۲۰ سال بازارهای مسکن و خودرو و سکه و طلا و دلار در طی ۳ سال گذشته پیشخور شده و شده ابر حباب دردسر ساز تا ۲۰ سال دیگه هم بدنبال رشد این بازارها نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس