کد خبر 1549447
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژادی در یادداشتی با عنوان خط مرثیه-سازش علیه روایت حماسی از مقاومت در کانال خود در ایتا نوشت:

یکی از خطوط باریک انحرافی در خصوص پیام مقاومت، تبدیل آن به سوژه‌ای یا بهانه‌ای برای مرثیه‌سرایی و سپس «ای‌کاش‌گویی» است. همه ما از دیدن صحنه‌های جنایت رژیم اشغالگر متأثر، ناراحت و حزین می‌شویم.

اما اگر این تأثر و اندوه در زبان ما تبدیل به جملاتی نظیر این، که «ای کاش حماس حمله نکرده بود»، «ای کاش مردم فلسطین و مجاهدین حماس دست از مقاومت و مبارزه بردارند» و «ای کاش مردم فلسطین تن به سازش و تسلیم بدهند»، «ای کاش بدون قید و شرط شروط اسرائیل را برای آتش‌بس بپذیرند» بدانیم در حال تغییر دادنِ پیام و معنای مقاومت هستیم.

این روزها موج احساسات ضدصهیونیستی در سراسر جهان و ایران، واقعیتی سخت را به افراد و جریاناتی که هیچ‌گاه موضع‌گیری صریحی علیه رژیم غاصب نداشته‌اند، تحمیل کرده است. آنها حتی نمی‌توانند به راحتی موضع وسط و بینابینی بگیرند، مجبورند با این موج همراه شوند، اما راه تغییر پیام مقاومت برای آنها بسته نیست. می‌توان گفت روح کلی گفتارها و اندیشه‌های این طیف، ترویج خط انحرافی «مرثیه-سازش» است.

به شدت احساس همدردی می‌کنند، حتی تأثر و غم شدید خود را بازنمایی می‌کنند، اما در زبان «ای‌کاش‌گو» بوده و در تحلیل بر «بی‌فایدگی و بی‌نتیجه‌بودن مقاومت» تأکید می‌کنند. خروجی این گفتار و تحلیل در زبان آنها، ناتوان بودن جبهه مقاومت و قوی و شکست‌ناپذیر بودن رژیم اشغالگر است. آنها در نهایت سازش از موضع ضعف و پایین را تجویز می‌کنند.

شاید گزاره «گریه برای سازش» توصیف روشن‌تری در باره خط مرثیه-سازش باشد. اما در مقابل این خط انحرافی، روایت حماسی از مقاومت، نمایانگر واقعیت صحنه‌ مقاومت مردم فلسطین است. همان خطی که متأثر و حزین می‌شود اما اندوهش را به نیرویی برای مبارزه و جهاد تبدیل می‌کند، نه ضعف و تسلیم و پذیرش هر شرطی.

«گریه برای خیزش»، منطق روایت حماسی از مقاومت است. منطق عملیات و حرکت. همان منطقی که اسرائیل را ضربه فنی‌ کرد. و هر تلاش رژیم اشغالگر را برای جبران شکست مذبوحانه و از موضع ضعف تحلیل کرد. یعنی موجب ناامیدی صهیونست‌ها از توفیق در میدان مبارزه شد و آنها را به خط توحش و کشتار کودکان و زنان و حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها انداخت.

روایان خط حماسه-مقاومت، اکنون باید اسراییل بعد از ضربه فنی را بیشتر و بهتر روایت کنند تا زبان «ای‌کاش‌گویان» به لکنت افتاده و مجبور شوند این واقعیت سخت را نیز بپذیرند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    خداروشکرباهم بسازن
  • ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    خداروشکرباهم بسازن
  • ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    خداروشکرباهم بسازن
  • فرزاد کلبعلی ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 1
    کاملا موافقم و خط انحرافی "ای کاش گویان" خواسته و ناخواسته در خدمت اسرائیل کودک کش و پروپاگاندا و دم و دستگاههای ایدئولوژیک آن قرار دارد که گویی مقاومت دربرابر این غده سرطانی بی فایده است!! حال انکه در طبیعت بشری هیچ نوع سرطانی وجود ندارد که بیمار نتواند با اراده و مقاومت و درمان علمی بر آن غلبه کند و لاعلاج نداریم. صهیونیسم سرطان جمعی-سیاسی است و قطعا علاج دارد و علاج آن مقاومت و مبارزه مسلحانه جهت نابودی تک تک سلول های سرطانی ان است. مقاومت زندگی است و زندگی مقاومت است.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 4
    بمب انداختن روی خونه مردم و موشک زدن به بیمارستان ها یه توحش اروپایی_آمریکایی هست. آمریکایی های بیشرف سرخپوستارو همینطوری قتل عام کردن و زمین هاشون رو صاحاب شدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس