کد خبر 1549308
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
نخست وزیر اسپانیا وارد تل‌آویو شد/ کرانه باختری و قاهره مقصدهای بعدی

همزمان با نخستین آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی، نخست وزیر اسپانیا در آغاز سفر به اراضی اشغالی و مصر وارد تل‌آویو شد.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری افه، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در روزهای نخست آغاز به کار دوره جدید دولت راهی سرزمین‌های اشغالی شد تا تعهد خود را مبنی بر برگزاری کنفرانس صلح مبتنی بر راهکار دو دولتی تکرار کند.

به نوشته افه، هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا وارد فرودگاه تل‌آویو شد و سانچز مورد استقبال آنا ماریا سالومون (Ana María Salomón) سفیر این کشور در فلسطین اشعالی قرار گرفت.

این دیدار همزمان با نخستین آتش‌بس پس از حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

پدرو سانچز که به همراه الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، به طور جداگانه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند.

سانچز پس از دیدار با عباس به مصر می‌رود و روز جمعه با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

اسپانیا در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و بلژیک از اول ژانویه (۱۱ دی) این پست را بر عهده خواهد گرفت، بنابراین حضور رهبران این دو کشور در فلسطین اشغالی با هدف انتقال موضع اتحادیه اروپا خواهد بود. در این دیدارها همچنین در مورد تاثیر حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه رژیم اسرائیل و وضعیت بحرانی بشردوستانه در نوار غزه گفت‌وگوها می‌شود.

به نوشته افه، گفت‌وگوها میان سران اروپا، اسرائیل و فلسطین بر حفاظت از جان غیر نظامیان، آزادی بی‌قید و شرط و فوری اسیران، دسترسی بشردوشتانه به نوار غزه، احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی و جست‌وجوی راه‌حل سیاسی پایدار برای منطقه مبتنی بر راهکار دو دولتی متمرکز خواهد بود.

این سفر، نخستین اقدام در دستور کار بین‌المللی سانچز پس از انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیر اسپانیا است.

سانچز در آیین تحلیف خود نیز به وضعیت خاورمیانه اشاره کرد و وعده داد تا هم در اسپانیا و هم در اروپا برای پیشبرد این هدف که فلسطین به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شود، تلاش کند.

وی همچنین راهبرد نتانیاهو در درگیری با حماس را سرزنش کرده و تاکید کرده است که پاسخ «نامتناسب و اشتباه» به این حملات، امنیت ساکنان اراضی اشغالی را تضمین نمی‌کند.

اسپانیا از جمله کشورهای جهان است که از نخستین روزهای تشدید این منازعه، نه فقط فریاد حمایت از فلسطین در شهرهای مختلف آن بلند شد، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، بسیاری از سران و سیاستمداران این کشور اروپایی در انتخابی جالب توجه، در کنار فلسطین و ساکنان غزه، این بزرگ‌ترین زندان روباز جهان ایستادند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    5 0
    رفته پا بوس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس