رسانه‌ای با عنوان «ارتش رسانه»؛ پشت سیاست‌های اسرائیلی

جامعه شناس و کارشناس ارشد رسانه عنوان کرد: پشت سیاست‌های رژیم صهیونیستی رسانه‌ای با عنوان ارتش رسانه فعالیت می کند و سربازان رسانه‌ای با نوشتار خود به سمت مردم شلیک می کنند.

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر سید اسد رجبی(جامعه شناس و کارشناس ارشد رسانه) و دکتر عباس هزار خانی(کارشناس رسانه) به بررسی موضوع عادی سازی موضوعات مهم تا مهم جلوه دادن رخدادهای عادی در رسانه‌های بیگانه پرداخت.

انحراف اذهان عمومی و سیاست‌گذاری رسانه‌های بیگانه

محمود شهیدی- کارشناس مجری: درباره مدل‌ها و روش‌هایی که به طور کلی رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا اذهان مخاطبین را منحرف کنند و به آن جهت دهی خاصی بدهند، صحبت بفرمائید.

عباس هَزار خانی کارشناس رسانه در پاسخ به این سؤال گفت: یکی از وظایف رسانه توزیع اطلاعات در میان جوامع است. رسانه‌ها می‌توانند این وظیفه را آنگونه که تعریف شده، انجام دهند و یا عکس آن را عمل کنند. رسانه در دنیای کنونی جایگاه خاصی در زندگی مردم باز کرده است و اطلاعات به صورت لحظه‌ای در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و تحلیل‌های آنها باعث می‌شود تا عملکرد مختلفی در جامعه رخ دهد. در حال حاضر ما می‌توانیم رسانه‌ها را به چند دسته خاص تقسیم بندی کنیم. یک؛ رسانه‌هایی که وظایف خود را براساس تعریف‌هایی که به صورت کلاسیک و نظام‌مند انجام می‌دهند. دو؛ رسانه‌هایی که وظیفه‌ای غیر از این اجرا می‌کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم به موضوع اصلی که بحث تهاجم وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به سرزمین غزه است، اشاره کنیم. باید گفت که حماس اتفاقی را رقم زد که هیمنه‌ پوشالی رژیم اشغال گر قدس را ظرف چند ساعت به پایین ریخت و دنیا و خاصه آزادی خواهان متوجه شدند رژیمی که این همه درباره توانمندی نظامی آن صحبت می شد، با یک برنامه‌ریزی و تکنیک خاصی به یکباره فرو ریخت.

تغییر واقعیت با هدف عادی سازی تهاجم‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی

هزارخانی اضافه کرد: بعد از این جریان، رسانه‌هایی که وارد شدند و اقداماتی که رژیم اشغالگر قدس در باریکه‌ غزه انجام داد، به گونه‌ای تحریف شد که نشان از دفاع رژیم مشروع اسرائیل قلمداد می‌شد. رسانه‌های که با رژیم اشغالگر قدس همراهی کردند و صحنه و واقعیت را در فلسطین اشغالی و خاصه در باریکه‌ غزه به گونه‌ای تغییر دادند که نسل‌کشی، تهاجم‌های وحشیانه، بمباران های هدفمند، حمله به بیمارستان ها، مدارس، مساجد و کشتن کودکان را یک حرکت عادی جلوه دادند. رسانه می‌تواند جریانی که آزادی‌خواهان دنیا برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان آمدند را تحت الشعاع قرار دهند واین جریان را بالعکس جلوه دهند و کودکانی که در فلسطین و باریکه غزه به شهادت می‌رسند را با کودکانی که اکنون در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی درحال بازی هستند مقایسه می‌کنند و این را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که مردم غزه و حماس تروریست هستند و اسرائیل را مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند.

برای ما این عملکرد رسانه‌های بیگانه طبیعی است

محمود شهیدی- کارشناس مجری: با توجه به تحولات پیش رو پروژه‌ی رسانه‌های بیگانه و مهندسی اخبار جعلی و کشتن پرسشگری در ذهن مخاطب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هزارخانی اظهار داشت: در روزهای آینده شاهد شنیدن سخنان بسیار مهمی در رابطه با دفاع بسیاری از مسئولان دنیا از غزه خواهیم شنید. همچنین رسانه قابلیت و توانایی دادن اطلاعات نادرست را دارد و اینکه در برخی رسانه‌ها اعلام شد که هیچ اعتراضی در خصوص حمله ناجوانمردانه رژیم اشغالگر قدس به غزه نشد، برای ما موضوعی بسیار طبیعی است و از گذشته تا امروز همه این موارد را از رسانه‌های بیگانه سراغ داریم و از طرفی ما شاهد راهپیمایی‌های 22بهمن که هر سال با شکوه هر چه تمام تر برگزار و حضور در راهپیمایی‌های روز قدس هستیم. بنابراین؛ عملکرد رسانه‌های بیگانه به هیچ عنوان برای ما جای علامت سؤال نمی‌گذارد.

وی بیان کرد: اکنون شاهد ادامه اعتراضات در کشورمان به رفتار پرخاشگرانه رژیم صهیونیستی به غزه در آمریکا، لندن، اندونزی و سایر کشورهای جهان هستیم.

رسانه‌ها اجازه ندارند اخبار غزه را پوشش دهند

هزارخانی با اشاره به اینکه اکنون هیچ رسانه‌ای در دنیا اجازه ندارد که اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد را پوشش دهد. گفت: رسانه‌هایی که اخبار غزه را پوشش می‌دهند نیز تا روز گذشته 60 خبرنگار آنها به واسطه رژیم صهیونیستی جانشان را از دست داده‌اند و اجازه نمی‌دهد که خبرنگاران به راحتی اخبار و فجایع را به مردم جهان مخابره کنند و بتوانند براساس آزادی خواهی یک تصمیم عقلایی بگیرند.

ما کشوری کاملا جمهوری و دموکراتیک هستیم/ آنها نمی‌توانند به انتخابات خدشه وارد کنند

محمود شهیدی- کارشناس مجری: درباره بحث داخلی در ایران و تبلیغاتی که به نوعی سعی دارد تا مسائل داخلی را در بهبوهه‌ برخی مسائل انتخاباتی را بیشتر برجسته کند، صحبت بفرمائید.

هزارخانی اذعان کرد: هر دوره‌ای از انتخابات که قرار است در کشور برگزار شود، مسؤولان کشور اشاره می‌کنند که این انتخابات از انتخابات قبلی بسیار مهم‌تر است و می‌بایست حضور خود را گسترده‌تر کنند. در سال 1361 مردم پای صندوق رای آمدند و اولین دوره‌ نخبگان رهبری را تشکیل دادند و سال 1362که مجلس تاسیس شد، ثمره‌ آن بعد از رحلت حضرت امام(ره) انتخابی شد که تاکنون نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای آزادی‌خواه دنیا سود آن را می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه حضور و انتخاب صحیح مردم در انتخابات خبرگان رهبری بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما کشوری کاملا جمهوری و دموکراتیک هستیم اما از طرفی 12دوره انتخابات مجلس، 6دوره انتخابات خبرگان، 13دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و میان دوره‌ای را داریم و می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از دموکراتی‌ترین کشورهای دنیا در این دوره هستیم و آنها نمی‌توانند به ما بگویند که انتخابات شما دارای خدشه بوده است.

رسانه‌های داخلی باید شفاف عمل کنند

هزارخانی همچنین گفت: رسانه‌های داخلی باید شفاف عمل کنند و به گونه‌ای باشند که مردم دیگر توجه‌ای به رسانه‌های بیگانه اعم از اینترنشنال و بی بی سی فارسی و سایر شبکه‌های دیگر نداشته باشند و اخبار و اطلاعات را بیشتر از رسانه‌های داخلی دریافت کنند.

با استاندارد دوگانه رسانه‌های بیگانه مواجه هستیم

محمود شهیدی- کارشناس مجری: با توجه به فعالیت و رویکرد رسانه‌های بیگانه برای تغییر پارادایم‌ها و به تعبیری بازی با اذهان عمومی، نوعی مهندسی ذهنی برای تداوم این حکمرانی به چشم می‌خورد این امر را در رسانه‌های بیگانه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسد رجبی، جامعه شناس و کارشناس ارشد رسانه در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرد: در واکنش‌هایی رسانه‌های بیگانه در حوادث این چنینی با استاندارد دوگانه مواجه هستیم. به این معنا که اگر بیش از 5 هزار کودک در باریکه‌ی غزه توسط بمب‌های خوشه‌ای و فسفری رژیم غاصب صهیونیستی به فیض شهادت برسند، پاسخی به رفتار اشتباه حماس خواهد بود اما در مقابل اگر صدکیلومتر آن طرف‌تر اگر در شهرک صهیونیست نشین خونی از دماغ کودکی بیاید، دلیل بر لغو تمام پیمان‌ها و معاهده‌های بین‌المللی خواهد بود و حتی از آن برای جنگ با حماس و مردم مظلوم فلسطین بهره می‌گیرند.

ارتش رسانه از ارتش نظامی غرب جلوتر عمل می‌کند

وی با بیان اینکه این استاندارد دو گانه را در گذشته نیز شاهد بودیم، گفت: در حوادث 11 سپتامبر آمریکا نیز شاهد بودیم که آن اتفاق بهانه‌ای برای توجیه حمله به افغانستان و عراق شد. دستگاه رسانه‌ای بیگانگان و به طور کلی غرب، ارتش رسانه است. به این دلیل که پیش از اینکه ارتش و دستگاه نظامی وارد کار شوند، آن جملات و ایدئولوژی رسانه است که به مثابه یک بمب عمل می‌کند. همچنین ما شاهد هستیم که رسانه در غرب و به خصوص رسانه‌هایی که در اختیار دستگاه های نظامی هستند، حقایق را وارونه نشان می‌دهد.

در داستان حمله تانک‌های رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفاء گفته می‌شد که یکی از مقرهای حماس در زیرزمین این بیمارستان است و اتفاقا حماس از این بیمارستان استفاده کرده تا براساس قواعد بین‌المللی به این بیمارستان حمله نکنیم. اما فیلم پس از حمله به بیمارستان دو یا سه اسلحه را نشان می‌دهد که پس از استخراج باگ‌های فیلم توسط متخصصین امر مشخص شد این اسلحه‌ها نیز متعلق به افسر و ارتش رژیم صهیونیستی است.

مردم جهان به تنبلی پرسشگری دچار شده‌اند!

رجبی تاکید کرد: متاسفانه نه فقط مردم ایران بلکه بخش عمده‌ای از مردم دنیا به واسطه گسترش و رشد شبکه‌های مجازی در انجام تحقیق و اصطلاحا پرسشگری برای رسیدن به حقیقت به تنبلی دچار شده‌اند. در حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه‌ غزه شاهد بودیم که کل مردم جهان اسیر این تنبلی شده‌اند.

مسیر ارتزاق رسانه‌های بیگانه به صهیونیسم ختم می‌شود

محمود شهیدی- کارشناس مجری: رویکرد رسانه‌های بیگانه به مناسبت غزه با تحولات داخلی ایران انتخابات و به طور مشخص انتخابات خبرگان در ایران پیوند خورده است در همین راستا برجسته سازی رسانه‌های بیگانه در خصوص مسئله ایدئولوژی نظام اسلامی و آینده نظام و دو قطبی در حاکمیت ایران را شاهد هستیم. ارزیابی شما درباره این رویکرد رسانه‌های بیگانه چیست؟

رجبی عنوان کرد: قبل از هر چیز نباید فراموش کنیم که مسیر ارتزاق این رسانه‌ها از صهیونیسم است و پشت تفکر صهیونیسم کارتل‌های بزرگ اقتصادی هستند که گاها ردپای آنان در تغییر و تحولات حتی کشوری مانند آمریکا نیز نقش دارد. اگر شبکه‌های من و تو، اینترنشنال و بی بی سی و سایر شبکه‌های خارجی امروز حرفی برای گفتن ندارند و در این بستر سکوت خبری پیشه کردند به این دلیل است که مسیر ارتزاق آنان شبکه بزرگ اقتصادی یهودیت و صهیونیسم است و طبیعی‌ست که هیچ گاه حاضر نمی‌شوند که روزی خود را از دست بدهند.

نقطه قوت و اتکای جمهوری اسلامی ایران انتخابات است

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات اشاره کرد و افزود: نقطه قوت و اتکاء جمهوری اسلامی ایران در میان تمام کشورهای منطقه و حتی بین کشورهای پیشرفته جهان برگزاری انتخابات و وجه دموکراسی حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران است. غرب، رسانه های غرب و تئوریسین های غرب نیز بر این امر واقف هستند و باور دارند که اگر این نقطه اتکاء را به لرزه درآورند می توانند جمهوریت نظام و به طبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مختل کنند. به همین دلیل در برهه‌ای که باید انتخابات برگزار شود به سراغ آن می روند تا در آن خدشه وارد کنند و این موضوع در همه‌ی زمان ها از سوی آنها ایجاد شده و با نگاهی به انتخابات سال 76 می توان تلاش در ایجاد دوقطبی‌سازی را ملاحظه کرد. همچنین در سال 80، 84 و 88 نیز وقتی دیدند که از دوقطبی سازی نتیجه‌ای حاصل نشده است به سراغ خدشه وارد کردن به نتیجه‌ی آراء رفتند. بعد از همه‌ی این سال‌ها و مشخص شدن اینکه وارد کردن خدشه به اصل انتخابات که رای ها جابه جا شد یا باطل شد دیگر برای مردم باورپذیر نیست و علیرغم همه حماقت غرب به این نقطه رسیده که نمی تواند از این طریق به نتیجه برسد.

خدشه وارد کردن به انتخابات خبرگان رهبری و مجلس از اهداف غرب

این کارشناس رسانه تاکید کرد: این مسیر دیگر باید برای مخاطب مشخص شده باشد که اگر غرب موفق شود که به انتخابات خبرگان رهبری به عنوان تصمیم ساز در حوزه جایگاه رهبری خدشه ای وارد کند، طبیعتا می تواند به اصل رهبری و نظام خدشه وارد کند و از طرفی ضربه وارد کردن به انتخابات مجلس نیز برای غرب مهم است به این دلیل که مجلس مکانی است که در آن قوانین وضع می شوند و تلاش می شود تا جمهوریت و دموکراسی را از طریق آراء مردمی جریان داشته باشد و به آن ضربه وارد کردن به معنای زیر سوال بردن مشروعیت مجلس است.

وی اضافه کرد: اما هیچ کدام از آنها محقق نشد بنابراین سعی می‌کنند تا این طور جلوه دهند که دل مردم با انتخابات نیست و در این مسیر دو گزینه پیش رو داشتند. گزینه‌ی اول؛ عنوان کنند که دل مردم با انتخابات نیست و پای صندوق رای نمی روند و باعث ایجاد دلهره شوند. گزینه‌ی دوم؛ عنوان کردند که انتخابات مشروعیت ندارد به دلیل اینکه افراد تصمیم ساز و تاثیرگذار ثبت نام نکرده اند و تحریم انتخابات دلیل عدم ثبت نام آنهاست اما به جایی رسیدند که نه تنها انتخابات تحریم نشده و جناحی که می گفت می خواهیم تحریم کنیم، 500نفر فرد کلیدی را برای ثبت نام فرستاده است. بنابراین؛ اینکه بگوییم غرب کاری نمی کند، ساده انگارانه است. غرب 44 سال تلاش کرده و لحظه ای از شبانه روز دست از تلاش برنداشته و قطعا اکنون نیز از تلاش خود دست برنخواهد داشت.

پشت سیاست‌های رژیم صهیونیستی، رسانه‌ای تحت عنوان "ارتش رسانه"

وی در پایان گفت: فراموش نکنیم که پشت سیاست های رژیم صهیونیستی رسانه ای تحت عنوان ارتش رسانه فعالیت می کند و همان طور که سربازان در میدان جنگ با اسلحه برای آن می جنگند، سربازان رسانه‌ای نیز با نوشتار خود به سمت مردم شلیک می کنند.

گفتنی‌ است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عع ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    ماهم که خودمونو تحریم کردیم برای گذاشتن چند نظر در اینستا و..برای حمایت از مقاومت . با بدبختی و شلترشکن از طرف اینستا مسدود میشیم
    • ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      0 0
      اونها هم که رسانه های ایرانی و روسی و... رو تحریم و فیلتر کردن، بهشون بگو آزاد کنن تا مردمشون بتونن دوتا نظر بزارن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس