زور وزارت ورزش یا فشار تعلیق؛ کدام یک تکلیف داورزنی در والیبال را مشخص می کند؟

فدراسیون والیبال باز هم با یک چالش اساسی روبرو شده و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است این وضعیت برای این فدراسیون ادامه داشته باشد.

به گزارش مشرق، باز هم فدراسیون والیبال و باز هم چالش‌های محمدرضا داورزنی. مثل این که قرار نیست ماجرای ممنوعیت حضور او در این فدراسیون به نتیجه مشخصی برسد. به رغم این که نهادهای نظارتی مدعی اند سرسختانه با حضور افراد خاص، دوشغله، بازنشسته و... در مناصب دولتی برخورد می‌کنند، اما در مورد محمدرضا داورزنی قضیه جور دیگری بوده است. هر زمان که فشارها از سوی دستگاه‌های تصمیم گیرنده زیاد شده که وزارت ورزش تکلیف او را مشخص کند، اما داورزنی به لطف بند و تبصره موجود و لابی‌های لازم توانسته به ریاستش در این فدراسیون ادامه دهد.

داورزنی سال هاست که کارمند وزارت ورزش و ورزش و جوانان به حساب می‌آید. طوری که تا به الان حدود ۴۲ سال یا بیشتر سابقه خدمت دارد. طبق قوانین اداری و استخدامی اگر فردی ۳۰ سال خدمت داشته باشد، اما به سن ۶۰ سالگی نرسیده باشد، دستگاه مربوطه می‌تواند دو تصمیم را در مورد او اتخاذ کند؛ این که او را حفظ کرده یا این که او را بازنشسته کند. ضمن این که در مورد مشاغل تخصصی با مدرک کارشناسی ارشد به بالا، ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن ملاک است. حضور داورزنی در دستگاه دولت در حالی از ۴۰ سال هم عبور کرده که او علاوه بر مدرک دکترا از امتیاز ایثارگری هم استفاده کرده و حالا تنها مانده مسئله سن او که ۶۳ سال است. بنابراین، چون قوانین اداری و استخدامی تمامی این بند و تبصره‌ها را با هم لحاظ می‌کند، این مدیر باسابقه ورزشی می‌تواند دو سال دیگر یعنی تا ۶۵ سالگی در ورزش بماند اما حالا سوال اینجاست که چرا او نمی‌تواند دیگر در فدراسیون باشد.

*عبور از سقف مامورت پنج ساله

با استناد به همان قوانین روسای فدراسیون‌های ورزشی اگر از کارمندان این وزارتخانه باشند، باید در صورت کسب ریاست به فدراسیون مربوطه مامور به خدمت شوند؛ که مجوز این ماموریت تنها برای پنج سال به پرسنل داده می‌شود. داورزنی، اما توانسته با هر ترفندی دو ماموریت پنج ساله یعنی مجموعا ده سال را بگیرد. آخرین مجوز پنج ساله او سال ۹۸ وقتی به ریاست فدراسیون والیبال رسید، صادر شد. در آن مقطع مسعود سلطانی فر که از دوستان نزدیک داورزنی بود این مجوز را از دولت برای او گرفت!

تا به الان ریاست داورزنی در فدراسیون والیبال بلامانع بوده، اما با پایان ریاست چهارساله اش باید این فدراسیون را ترک کرد. دو روز دیگر یعنی ۲۸ آبان ماه آخرین روز قانونی ریاست او بر والیبال ایران است.

طبق قوانین اداری و استخدامی کشوری داورزنی بعد از خداحافظی اش از این فدراسیون باید به محل خدمتش یعنی وزارت ورزش برگردد و دو سال در این مجموعه فعالیت کند تا رسما و در سن ۶۵ سالگی بازنشسته شود.

وزارت ورزش بر اساس آیین نامه‌های انتخاباتی همیشه پیش از پایان دوره ریاست روسای فدراسیون‌ها نفر جدید را به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی می کند تا ظرف شش ماه انتخابات برای معرفی رییس جدید برگزار شود.

*سودای ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا

در مورد فدراسیون والیبال، اما داستان قدری متفاوت است. اول این که محمدرضا داورزنی دلش نمی‌خواهد کرسی ریاست را ترک کند. به این دلیل که داعیه ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا را سر دارد. او که معتقد است شانس بالایی برای به دست آوردن ریاست این کنفدراسیون دارد، از وزیر ورزش خواسته تا شرایطی را مهیا کند که به عنوان سرپرست به اداره امور فدراسیون بپردازد تا در این مدت بتواند به تلاش هایش برای حضور در انتخابات ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا ادامه دهد به این امید که هدفش را عملی کند. انتخابات avc نیز شش ماه دیگر برگزار خواهد شد.

داورزنی بر خلاف ریاست برای سرپرستی در فدراسیون مشکلی ندارد و می‌تواند برای مدتی کوتاه در فدراسیون والیبال باشد. در این رابطه گفته می‌شود کیومرث هاشمی، وزیر ورزش با سرپرستی او در فدراسیون والیبال موافقت کرده است. چرا که اعلام کرده کسب ریاست avc امتیاز بزرگی است و نباید به راحتی آن را از دست داد.

با همه توافقات صورت گرفته میان وزیر ورزش و رییس فدراسیون والیبال، اما شنیده می‌شود که چند روزی است میان دو طرف شکرآب شده است. از قضا فدراسیون والیبال بدون هماهنگی با وزارتی‌ها نامه مجمع فوق العاده را به هیات‌های استانی برای انتخاب سرپرست ارسال کرده و همین موضوع باعث ناراحتی کیومرث هاشمی شده است. فدراسیون والیبال روز ۲۹ آبان را برای برگزاری این مجمع اعلام کرده بود.

این در حالی است که طبق تبصره یک ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست فدراسیون را تعیین کند. رئیس مجمع هم وزیر ورزش یا یکی از معاونانش است. اما نکته مهم اینجاست که فدراسیون والیبال همین اساسنامه را به فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) داده و یکسری تغییرات در آن ایجاد شده است.

FIVB در این باره نظری غیر دارد و تاکید کرده که سرپرست فدراسیون را باید مجمع فوق العاده که متشکل از اعضای هیات‌های استانی هستند مشخص کند. یعنی همان دعوتنامه‌ ای که فدراسیون والیبال خودسرانه به هیات‌ها ارسال کرد تا روز ۲۹ در تهران حاضر باشند. نکته دیگر اینجاست که گفته می‌شود سال گذشته وقتی این اساسنامه از سوی FIVB اصلاح شده، مخالفت وزارت ورزش را به همراه داشته است؛ که این یعنی محل اختلاف بین وزارت ورزش، فدراسیون والیبال و فدراسیون جهانی والیبال.

*شائبه تعلیق والیبال ایران

درست همانند اتفاقی که در خصوص فدراسیون ژیمناستیک رخ داده و فدراسیون جهانی این رشته به خاطر دخالت دولت در مجمع این فدراسیون هیچ رییسی را به رسمیت نمی‌شناسد. بعد از پایان دوره دریاست زهرا اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک، طبق اساسنامه‌ای که مورد تایید جهانی است، مجمع فوق العاده باید سرپرست را معرفی کرد، اما وزیر ورزش وقت اقدام به این کار کرد. در نهایت هم انتخابات ریاست این فدراسیون در حالی برگزار شد که فاقد اعتبار از سوی مراجع جهانی است. حتی این مجمع به دلیل شکایت برخی از اهالی این رشته نسبت به تخلفات صورت گرفته از سوی دیوان عدالت اداری هم ابطال شده است.

حالا در مورد فدراسیون والیبال باید منتظر ماند و دید که شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت. تنها اظهارنظر در این رابطه را محمد پولادگر معاون قهرمانی وزارت ورزش انجام داده است. او گفته از آنجا که این اقدام فدراسیون والیبال بدون هماهنگی بوده برگزاری مجمع در روز ۲۹ آبان منتفی است!

با توجه به این شرایط اگر این مسیر بخواهد طبق اساسنامه وزارت ورزش جلو برود، وزارت ورزش باید یک سرپرست تعیین کند، اما اگر به اساسنامه فدراسیون جهانی استناد شود مجمع تصمیم گیرنده است. از طرفی باید این را هم در نظر گرفت که آیا آن اساسنامه مورد تایید هیات وزیران، مجلس و وزارت ورزش هست یا خیر. همه این موارد محل اختلاف است و مطمئنا در آینده آرامش والیبال دستخوش تغییراتی قرار خواهد گرفت.

کما این که اکنون این بحث به میان آمده اگر طبق اساسنامه فدراسیون جهانی عمل نشود والیبال ایران تعلیق خواهد شد. در تبصره سه ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ذکر شده که مجمع نباید در تعارض با قوانین و مقررات ملی باشد. به این ترتیب باید دید بحث ورود فدراسیون جهانی چقدر در تعارض با قوانین ملی است.

به هر شکل از آنجا که محمدرضا داورزنی و تیمش در این سال‌ها سعی کردند از هیچ کوششی برای ماندن در فدراسیون والیبال دریغ نکنند این احتمال خیلی زیاد است با به میان آمدن بحث تعلیق، وزارت ورزش از موضع خود پایین بیاید و راضی به برگزاری مجمع شود. مجمعی که مطمئنا داورزنی را انتخاب می‌کند.

*یکه تازی رییس ۶۳ ساله

نکته دیگر در خصوص بحث انتخابات جدید فدراسیون والیبال نام نویسی وجود نام محمدرضا داورزنی در فهرست کاندیداست. نام نویسی نامزدهای این انتخابات در حالی شهریور ماه انجام شده که داورزنی هم برای این دوره نیز اعلام آمادگی کرده است. سوال اینجاست که آیا داورزنی همچنان امیدوار است از روابطش استفاده کند تا باز هم ماموریت پنج ساله برای خودش تمدید کند؟ آن هم در حالی که دیگر شرایطش را ندارد و سازمان بازرسی کل کشور هم روی این قضیه تمرکز کرده است. از طرفی اگر مجددا هم ماموریتش را از وزارت ورزش به فدراسیون والیبال تمدید کنند، به موعد بازنشستگی اش می‌رسد و تا ۶۵ سالگی تنها دوسال می‌تواند رییس قانونی یک دوره چهارساله باشد. به هر شکل او در شرایطی آخرین تلاش‌های خود را برای ادامه حضور در والیبال ایران می‌کند که به زعم اهالی این رشته شانس بالایی برای کسب ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا هم ندارد. باید دید وزیر ورزش و جوانان که همواره از سوابق مدیریتی زیادی در عرصه ورزش برخوردار است چه تدبیری در این خصوص می‌اندیشد. انتظار می‌رود در این مسیر کمیته ملی المپیک نیز به عنوان دیگر متولی ورزش کشور که نقش زیادی در مناسبات و تصمیم گیری‌های بین المللی دارد در این راستا وارد عمل شود تا مانع از تبعات منفی علیه این رشته مردمی و مدال آور در عرصه جهانی شود.

منبع: خبرگزاری آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس