کد خبر 1544781
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و طالبان

به دنبال سفر هیات بلندپایه طالبان به ایران و پس از دیدار با مقامات ارشد ایران، 5 سند همکاری در زمینه مختلف از جمله حوزه اقتصادی و انتقال فناورآوری میان ایران و افغانستان به امضا رسید.

به گزارش مشرق، به دنبال سفر هیات بلندپایه طالبان به ایران و پس از دیدار با مقامات ارشد ایران، پس از پایان این سفر 5 سند همکاری میان ایران و افغانستان به امضا رسید.

یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، سند همکاری میان ذوب آهن اصفهان و طرف طالبان، سند همکاری میان مناطق آزاد، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طالبان، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای با حضور ملا برادر معاون نخست وزیر طالبان و کاظمی قمی سفیر ایران در کابل در تهران به امضا رسید.

محمد مهدی جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی سفیر ایران در افغانستان در این باره گفت: با توجه به سفری که هیات اقتصادی طالبان به تهران، توافقنامه‌های مهم تجاری در حوزه های معادن، حمل و نقل زمینی، هوایی و خط آهن، چگونگی فعالیت کریدور واخان، ۲۴ ساعته شدن مرزها، احداث پل دوم میلک و روند های گمرکی، توافقنامه هایی به امضا رسید.

امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و طالبان

مشاور اقتصادی سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه قرار است دانش فنی به افغانستان منتقل شود، گفت: طی 5 سال آینده میزان تجارت میان ایران و افغانستان به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز درنشست امضا قرارداد میان ایران و افغانستان گفت: در گفتگوی چند روزه که با هیات اقتصادی طالبان تصمیم بر امضای اسنادی میان دو کشور گرفته شد که این همکاری های اقتصادی میان دو کشور باعث کاهش مشکلات اقتصادی افغانستان و در کل، به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

محمد علی نیکبخت وزیر جهاد و کشاورزی ایران در جریان امضای این توافقنامه ها گفت: نظر رییس جمهور ایران این است که بتوانیم روابط دو کشور را توسعه بدهیم و دانش فنی خود را به افغانستان منتقل کنیم.

به گفته نیکبخت؛ ایران تصمیم دارد تا در حوزه کشاورزی در بخش کشت قرار دادی سرمایه‌گذاری کند و محصول کشاورزی افغانستان را بعد از تولید خریده و به ایران منتقل کند.

امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و طالبان

نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت طالبان نیز به نمایندگی از ملا برادر و هیات طالبان در این نشست گفت: ایران حق همسایگی را در برابر مردم افغانستان ادا کرده قرار است این توافقنامه ها در اولین بازه زمان ممکن به مرحله اجرا برسد.

وی تاکید کرد: در موضوع کریدور وخان و همکاری ایران در این حوزه، طالبان حاضر به گفتگو با چین در این حوزه خواهد بود.

این توافقنامه‌ها در حالی امضا می‌شود که اکنون میزان تجارت میان افغانستان به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد. همچنین دیده شود که امضای این توافقنامه ها چقدر می تواند وضعیت اقتصادی مردم افغانستان را تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 2
    طالبان خودش ازایران کمترمواداولیه داره این چه روش توافقنامه است اخه
    • htn ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      3 0
      افغانستان کلی معادن کشف نشده و دست نخورده داره
  • ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    3 2
    الله اکبر مرگ بر آمریکا و اسرائیل
  • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 10
    عجب قرارداد مهمی خخخخخخ
  • ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ایرا نباید بگذارد طالبان به قدرت و ثروت بیشتر دست پیدا کنه اینجوری گور خودش رو کنده باید دشمنان طالبان در داخل کشورشون رو زیر پوستی تقویت کنه این وحشیهای زبون نفهم حق اب ایران رو خوردن باید به اسم زلزله اون سد از زیر نابود شه و اتباع حامی طالبان که دو سه سال تو ایران وول میزنن رو بندازن بیرون اینه در سالهای بعد مشکلاتیه که ظاهرا مسیولین بیکفایت و بیدرایتما طبق معمول در خوابن پدافند عیر عامل فقط سایبر و...نیست
  • ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 0
    همیشه استعمار ما را از همسایگان ما دور کرده است
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    2 0
    در بازارچه های مرزی ایران و افغانستان؛ داروخانه بزرگ هم تاسیس شود. لطفا
  • ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 2
    تفاهنامه با حکومتی که مورد قبول دنیا نیست!!؟ حق ٱبه کشورو نداد بعد شما تفاهمنامه امضا می کنید!
  • سید فروزان ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 4
    ایران حق همسایگی را انجام میدهد ، اما ملا شپشوهای طالبان با منحرف کردن هیرمند و جلوگیری از ورود اب ،انگشتان را کاز میگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس