پولیتیکو: نفس‌های مقامات آمریکایی از بیم حملات سایبری ایران در سینه حبس است

یک نشریه آمریکایی با اشاره به هزینه‌هایی که واشنگتن بخاطر حمایت از اسرائیل متحمل می‌شود، نوشت که دولت این کشور نگران تشدید حملات سایبری به زیرساخت‌های‌حیاتی آمریکا است و از روز حمله مقاومت فلسطین به اسرائیل، از بیم این احتمال در آماده‌باش است.

به گزارش مشرق،نشریه پولیتیکو در گزارشی ادعا کرد: دست اندرکاران زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در حال توسعه سیستم‌های امنیتی هستند چرا که دولت آمریکا تهدیدات در حال تحولی که از سوی ایران در فضای سایبری اعمال می‌شود را زیر نظر دارد.

این گزارش با اذعان به هزینه‌های حمایت از رژیم صهیونیستی برای آمریکا و دیگر حامیان این رژیم مدعی شد: در واقع دولت آمریکا به دلیل حمایتش از اسرائیل، برای حمله احتمالی سایبری ایران آماده می‌شود و صاحب نظران، دولت آمریکا و سایر کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را از اهداف احتمالی می‌دانند.

به ادعای این گزارش، چنین حملاتی می‌تواند شامل آسیب رساندن به سیستم‌های حیاتی مانند آب یا برق، انتشار گسترده اطلاعات نادرست و یا به کار گیری عوامل نیابتی در تلاش برای محو اثرانگشت ایران از این معرکه باشد.

روز سه شنبه کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی، در کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا اعتراف کرده بود که باید شاهد حملات سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در صورت گسترش بحران بود و مدعی شده بود که این دست حملات توسط ایران و بازیگران غیردولتی صورت می‌گیرد.

با وجود این ادعا، پولیتیکو به نقل از چندین آژانس فدرال آمریکا نوشت: هنوز اطلاعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب الوقوع به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا مشاهده نکرده‌اند.

این نشریه نوشت: شبکه عوامل سایبری ایران مانند عواملی که با روسیه و چین کار می‌کنند؛ ظرفیت تونل زدن به سیستم‌های دولتی و یا غیرفعال کردن کل شبکه‌های کامپیوتری شرکت‌ها را دارند.

مایکل چرتوف، وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا نیز گفت: «من می‌توانم احتمال تلاش برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی یا شبکه برق ما، یا مثلا سیستم ترافیک هوایی و آب را تصور کنم؛ ما باید برای این آماده باشیم.»

پولیتیکو با اشاره به آماده‌باش مقامات آمریکایی در حمایت از رژیم صهیونیستی، به نقل از یکی از مقامات وزارت امنیت داخلی، نوشت: «در روزهای پس از حمله 7 اکتبر، وزارت امنیت داخلی با پلیس اف‌بی‌آی و سایر آژانس‌ها (با داشتن تقریبا 4 هزار مجری قانون در سراسر کشور) تماس داشته‌اند تا درباره تهدیدات احتمالی سایبری و فیزیکی احتمالی ناشی مناقشه (فلسطین) صحبت کنند

این مقام در ادامه اعلام کرد که تلاش‌های خود را برای نظارت بر موج جدیدی از حملات سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا (پس از حمله 7 اکتبر) افزایش داده است.

اریک گلدشتاین، مدیر اجرایی امنیت سایبری در آژانس امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های آمریکا طی بیانیه‌ای گفت که این آژانس از زمان حملات حماس، با شرکای اسرائیلی در هماهنگی مستمر بوده است.

سخنگوی آژانس امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت‌ها همچنین گفت که آژانس در حال به‌روزرسانی سیستم هشدار ایجاد شده در پی حمله روسیه به اوکراین، برای تقویت دفاع در برابر حملات سایبری است که به ادعای وی از سوی ایران اعمال می‌شود.

بنا بر این گزارش، این برنامه حفاطتی (موسوم به Shields Up) ، توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی مربوط به امنیت سایبری را به اداره‌کنندگان زیرساخت‌های حیاتی (درباره نحوه محافظت از شبکه‌های خود در برابر حملات سایبری مخرب) ارائه می‌کند.

سخنگوی این آژانس ادعا کرد: آژانس در تلاش است سیستم «Shields Up» خود را به‌روز کند تا تهدیدات جدید ایران را در بحبوحه درگیری غزه منعکس کند.

مارک وارنر، رئیس اطلاعات سنا نیز اعلام کرد که از آژانس امنیت سایبری می‌خواهد تا کارهای بیشتری انجام دهد. او مدعی شد: «همیشه نگران نیت‌های نادرست ایران است.»

در ادامه سخنگوی دفتر مدیر ملی سایبری آمریکا، از اظهار نظر درباره اقداماتی که برای دفاع در برابر حملات ایران برداشته می‌شود، خودداری کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به درخواست‌های مکرر برای اظهار نظر پاسخی نداد.

به ادعای پولیتیکو: ایران پیش از این توانایی‌های سایبری خود را علیه مراکز آمریکایی نشان داده است؛ «FB-ISAO» (مرجع تحلیلی داده که دسترسی به آن همانطور که در قسمت تصاویر آورده شده، ممکن نیست) نیز سطح تهدیدات سایبری را «بالا» دانست.

این نشریه مدعی شد: ایران همچنین تلاش‌هایی در زمینه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا (از طریق سرقت داده‌های حساس رأی‌دهی) و استفاده از آن برای انتشار اطلاعات نادرست انجام داده است.

پولیتیکو در ادامه با اشاره به توانمندی دفاع سایبری ایران نوشت: ایران همچنین در پاسخ به حملات سایبری علیه مراکز ایرانی، سریع واکنش داشته است؛ این می‌تواند به این معنی باشد که اگر اسرائیل یا متحدانش تصمیم به حمله به شبکه‌های ایران بگیرند، آنها می‌توانند به سرعت و به روشی مشابه اقدام به حمله متقابل کنند.

توماس واریک، عضو شورای آتلانتیک و کارشناس خاورمیانه طی جلسه استماع کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته به قانون‌گذاران هشدار داد که مراقب «حس تقارن عجیب و غریب» ایران در واکنش به حملات سایبری توسط آمریکا باشند.

او در ادامه مدعی شد: زمانی که بدافزار مرتبط با آمریکا، داده‌های وزارت نفت و گاز ایران را در سال 2012 حذف کرد، گروه‌های مرتبط با ایران طی حمله سایبری گسترده‌ای به شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی، پاسخ آنرا دادند.

واریک در اظهارات کتبی خود مدعی شد: «تهدیدات سایبری از سوی ایران قطعی بوده و ادامه دارد. این حوزه‌ای است که ایران می‌تواند یک غافلگیری راهبردی داشته باشد.»

در آن جلسه، طرفین مسائل تهدیدات سایبری ایران را به عنوان یک نگرانی خاص برای آمریکا (در بحبوحه درگیری اسرائیل و حماس) مورد بررسی قرار دادند. مارک گرین، رئیس کمیته، نیز ادعا کرد: «ایران در فعالیت‌های مخرب خود مصمم‌تر و ماهرتر می‌شود.»

در انتهای این گزارش آمده است: مقامات و قانونگذاران به طور یکسان هشدار می‌دهند که باید آماده‌سازی‌ها در حال حاضر انجام گیرد و مایکل چرتوف نیز در این باره گفت که ممکن است هنوز اطلاعات خاصی یا بینش اطلاعاتی درباره یک حمله وجود نداشته باشد، اما لزوماً تا زمانی که آن اتفاق بیفتد، صبر نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    شما چرا هی میگردین تو مطبوعات غرب که ببینین که اعتراف به ترس کرده یا از قدرت مقاومت تعریف کرده و تحسین که بیان با خوشحالی بیان کنین این واسه خبرگذاری و سیاسیون شکم سیر جذابیتی نداره نه مردم بیگناه غزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس